اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   مسابقة اف اكس ارابيا شامبيون لييج..دورى ابطال ارابيا 2010 (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1982)

sadk 25-08-2010 01:29 AM

رد: مسابقة اف اكس ارابيا شامبيون لييج..دورى ابطال ارابيا 2010

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الف مبروك المسابقه الجديده وبالتوفيق ان شاء الله ولكن.....................

المسابقه على حسابات حقيقه على ما اذكر حرام شرعا تبعا للشريعه الاسلاميه لانها تعتبر نوع من انواع القمار

المعلومه قراتها من فتره طويله جداااااااا فرجاء د اسامه التأكد منها بما لك من اتصالات حتى تستريح انفسنا وتطمئن

khaledellord 25-08-2010 01:57 AM

الي الامام دائماااااااااااااااااااااااا

محمد نوارج 25-08-2010 03:17 AM

الله أكبر ..

مسابقة ولا أروع

وننتظر إنضمام الجميع من الداخل والخارج لها

وانا فيها إن شاء الله ..،

مدير الموقع 25-08-2010 03:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marocbleu (المشاركة 43669)
الف مبرو وك المسابقة جدا المتميزة :)

بنسبة للمغامر فلن يصل للنهاية، لكن في طريقه قد يضر متسابقين متميزين في المراحل الاولى

بنسبة لإدارة راس المال ادا تمت الموافقة عليها ، نود أن تراعي Scalpers (ممكن أن أدخل بستب صغير و-2% من راس المال ، لكن ادى طبقنا معايير المسابقات المتعارف عليها 1 ميني for 1000 $ سأكون مخالف ، في حين أنا أطبق إدارة لراس المال جيدة

لكل متاجر طريقته لا يمكننى ان احدد له طريقة العمل و عارف ان فى ناس ممكن تضرر بس فى النهاية اللى حيكسب المسابقة حيكون جدير بيها و على الاقل عالج عيب كبير عند ناس كتير,
برضه السكالبينج لا قيود,اعمل اللى انت عايزه و الرابح هو المستحق :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seragsamy (المشاركة 43633)
اقتراح جميل

ولكن الأفضل للجميع أن يتوزع الكبار فى كل المجموعات

ولكن أعتقد وليدعو الجميع ألا يفع اى منهم تحت يدى فى نفس المجموعة :1 (5)::1 (5)::1 (5):

وإلا فالويل والويل ثم الويل :1 (87)::1 (87)::1 (87):

لانى سوف أحشد كل طاقتى فى المسابقة تلك

ولن أرضى بغير الفوز بديلا :1 (95)::1 (95):

مفيش كبار!
الكل سواسية يا سراج مفيش كبير و لا صغير,
تحياتى يا مان.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadk (المشاركة 43671)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الف مبروك المسابقه الجديده وبالتوفيق ان شاء الله ولكن.....................

المسابقه على حسابات حقيقه على ما اذكر حرام شرعا تبعا للشريعه الاسلاميه لانها تعتبر نوع من انواع القمار

المعلومه قراتها من فتره طويله جداااااااا فرجاء د اسامه التأكد منها بما لك من اتصالات حتى تستريح انفسنا وتطمئن

انا بالفعل حاولت اسال فى الموضوع ده قبل ما اعمل المسابقة و اللى اتقال ان البيع المشروط هو اللى حرام و لكن لا تتوافر شروط المقامرة فى المسابقة على الحسابات الحقيقية فانت تتعلم و تتاجر على اسس و قوانين و بغض النظر عن المسابقة ان كنت تقامر فى الفوركس فانت مقامر سواء بمسابقة او بدون!
كما انه لا تتوافر شروط البيع المشروط فى المسابقة الحقيقية ايضا لانها جائزة تحفيزية و ليست اجبارا عليك ان تشترى او تفتح حساب لتكسب المسابقة,و الله اعلم.
و لو حد عنده معلومات اخرى ياريت يفيدنا.
الله كريم,

فارس (مصطفى حمد) 25-08-2010 04:09 AM

يا جماعة الخير اتمنى ان تسعموا رأيى بصدر رحب

فعلا الفكرة رائعة وجميلة واول ما قرأتها وجدت انها ستكون مسابقة قوية بمعنى الكلمة

ولكن .....

عندما قرأت شروط المسابقة ان المتاجرة بلا اى قيود اذا ما فائدة المسابقة سوف نغرس فى اذهان الكثيرين المتاجرة بلا التزام او مبدأ غير جمع اموال و ستجد حسابات كتير سوف تضيع هباء

اذن فما فائدة المسابقة يا دكتور اسامة ونحن دائما ما نتحدث عن الالتزام وادارة راس المال وانت تحدثت واعجبنى حديثك عن اسرار الفوركس الالتزام وادارة راس المال

فكنت اتمنى ان تكتمل المسابقة بشروط الالتزام وادارة راس المال فسوف نجعل الجميع يعرف ان الفوركس سوق متاجرة وليس مقامرة وخصوصا ان مرحلة الحسابات الحقيقة ستجد كثيرا من الحسابات تتهاوى سريعا من اجل اللحاق والسباق بالفوز ومارجن كول سريع وهذا سوق قوى كان من الافضل ان تضعوا شروطا للتداول

حتى لا تكون المسابقة بلا هدف فى رايى والله اعلم

صدقونى الفكرة ممتازة جدا ورائعة ولكن المتاجرة بلاشروط فانتم بذلك تضعون مجهوداتكم هباءً فيما دائما نتحدث فية عن الالتزام وراس المال والصبر

فرجاء لا امراً فانتم اصحاب المكان ان تتريثوا فى الامر وياريت يكون هناك شروط للمتاجرة فاى انسان محترف فى هذا المجال يعلم تماما ان المصائب كلها تأتى من عدم الفهم الواعى لطبيعة سوق الفوركس والطمع والجشع فاتمنى ان لا نخرج افواج من هؤلاء والاحسن ان نخرج افواج من أناس قادرين على التحكم فى النفس والادارة والالتزام فهذا سينسب لكم ولجهدك

واعذورنى فانا اتحدث بشفافية لاننى تعودت منكم ذلك والصراحه احب هذا المنتدى وكل افرادة الموقرين

بس فكروااااااااااااااااااااا تاااااااااااااااااااااااااانى :1 (46)::1 (46):

ورمضان كريم يا احباب

واتمنى للجميع التوفيق

:1 (105)::1 (105)::1 (105):
:1 (105)::1 (105):

مدير الموقع 25-08-2010 04:30 AM

تحياتى يا فارس و اتفهم رأيك الجميل و الهادف معا..
خلينا نعملها استطلاع رأى و الاغلبية هى اللى كلامها يمشى
افتح موضوع و اعمل فيه استطلاع يتنهى فى خلال اسبوع و نتيجة الاستطلاع تسرى على الجميع :)
تحياتى

faissal 25-08-2010 04:37 AM

لكن هناك من يحب المخاطرة فهناك أشخاص ينتظرون أياما يبحثون عن فرصة نسبة نجاحها عالية فيدخلون بعقود كبيرة
ليس كل المتاجرين interday
والله يوفق الجميع

فارس (مصطفى حمد) 25-08-2010 04:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 43806)
تحياتى يا فارس و اتفهم رأيك الجميل و الهادف معا..
خلينا نعملها استطلاع رأى و الاغلبية هى اللى كلامها يمشى
افتح موضوع و اعمل فيه استطلاع يتنهى فى خلال اسبوع و نتيجة الاستطلاع تسرى على الجميع :)
تحياتى

حالا اعمل استطلاع الراى وانا معاكم فى المسابقة باذن الله وهدفنا الرقى بالمنتدى للاحسن والافضل باذن الله
:1 (105)::1 (105)::1 (105):
:1 (105)::1 (105):

Alexander 25-08-2010 06:14 AM

مسابقة ولا اروع يا دكتور انت ضربت الرقم القياسي في تحطيم المفجآت المتوالية
وان شاء الله كل واحد يطبق الي اتعلمه في المسابقة
انا شايف ان في ناس كتير اعترضت علي ان المسابقة بدون قيود وانا عن نفسي شايف انها كده احسن انا مش هقول اني ملاك انا خسرت تقريبا حسابين بسبب المخاطرة بس بردو انا متعلمتش فعلا غير بالتجربة ولو واحد بيحب المخاطرة ودخل مليون مسابقة وليها قيود بردو علي الحساب الحقيقي هيدخل بمخاطرة عالية فلازم صاحب كل حساب يكون عارف هو بيعمل ايه وامتى يخاطر ودي مش هتيجي غير بالتجربة
وعشان كده انا شايف انها ميزة مش عيب عشان كل واحد يشوف هل فعلا طريقته في الشغل كويسة ولا لا
انا اسف علي التطويل ودا كان رايي الشخصي
ربنا يخلي لنا منتدانا الغالي
وربنا يبارك لك يا دكتور علي المجهود الرهيب الي بتعمله

paris1 25-08-2010 07:03 AM

والله يادكتور بما انه فيه ديمقراطية كما تعودنا منك بالمنتدى ومجال لى ابداء الرائي سوف اقوم بوضع استطلاع لو مفيهش اي مانع زي اخونا فارس والاستطلاع دا خاص بى هل انت مع وضع باسورود انفستر لى المشاهدة كما جرت العادة ام لا لى انه صراحتا لم اقتنع بمسائلة الاعتراض دا بتاع التجسس او المراقبة لى ان اغلب المسابقات القوية الجامدة كدا يتم تحديت النتائج بشكل اتوماتيكى ودى هيا المسابقات المميزة صراحتا اما المراقبة او التجسس كما يدعى بعض الاخوان بالنسبة لى يسمى دكاء وتكتيك لى الفوز ودا عادى جدا وهو المعمول به بالمسابقات العالمية والمتمكن بالمتاجرة لن يخاف من عرض حسابه سواءا كان ايجابيا او سالبا بالعكس سوف يستفيد الجميع من دلك وفى حالة تم قبول الفكرة يتم وضع بسورد المشاهدة لكن مجموعة منفصلة ولو وصلنا لى الايداع انداك نحول من بوسطن او Ifc markets لى الشركة مفيش مشكلة ان شاء الله وشكرا لك

الساعة الآن 05:17 PM