اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

معاذ عودات 26-03-2011 05:27 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sony1979iq (المشاركة 125188)
السلام عليكم..
عندي استفسار محتاج بيه توضيح.. قبل فترة جربت وفتحت على زوج 3 صفقات بيع على نفس الفريم بنفس الاهداف ووقف الخسارة اي كلها متشابهة من ناحية الاعدادات عدا حجم اللوت لكني عندما فعلتها رايت منها يربح ومنها يخسر لكني لم افهم السبب لهذا التباين في الربح والخسارة! فيا ترى ما هو السبب؟http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...20%2854%29.gif

مستحيل .. !!
تأكد من نقاط الدخول

Tarek adel 26-03-2011 05:35 PM

د اسامة,انا بجد مش عارف اشكرك على مجهودك ازاى انا طبعا لسه جديد نوفى زى ما بنقول اول مره اقرا فوركس من 3 اسابيع بس حاسس انى حابب المجال اوى ولك فضل فى ذلك لانى لقيت فيديوهات حضرتك بالصدفة واستمتعت بيها جدا لكن للاسف معرفتش اجربها على الديمو لان السبت اجازة,انا فعلا بحب حضرتك فى الله لانك انسان خدوم جدا وربنا يجازيك كل خير.
---
عندى سؤال باه
ابتدى باللى مش محرج..
1-ايه المقصود باعاده الاختبار بعد كسر التريند؟مش خلاص الترند اتكسر وانا كمتاجر بقيت فى الهوا؟هعيد اختبار اعمل ايه يعنى؟ابيع بخساره وادخل الصفقه من جديد يعنى؟

2-وهو السؤال المحرج:
USD/CHF اتعلمت انه عملة غير مباشرة بمعنى انه كلما زاد السعر كلما كان مؤشر على هبوط قيمته الحقيقية مقابل الدولار زى الجنيه المصرى مثلا,كل ما زاد الرقم ل 6 جنيه او 7 جنيه اعرف ان الجنيه اصبح اضعف
اذا لما اتوقع هبوط السعر على الشارت معناه ان بتوقع ان يصبح اقوى"اثمن"قريبا
وبهذا فالقرار الصحيح انى اشتريه واستنى الهبوط عشان ابيع بسعر اعلى "على الشارت"
طيب اللى حصلى فعليا على الديمو انى اشتريته بسعر0.9091
لكن لما حصل الهبوط لقيت ان ربحى بالسالب يعنى انا بخسر وهو مالا افهمه!
فاضطريت انى ابيعه بسعر 0.9087
وبكده ابقه خسرت 44 دولار ولله الحمد
معلهش حضرتك اللى قلت نسأل بدون كسوف باه

معاذ عودات 26-03-2011 05:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 125196)
د اسامة,انا بجد مش عارف اشكرك على مجهودك ازاى انا طبعا لسه جديد نوفى زى ما بنقول اول مره اقرا فوركس من 3 اسابيع بس حاسس انى حابب المجال اوى ولك فضل فى ذلك لانى لقيت فيديوهات حضرتك بالصدفة واستمتعت بيها جدا لكن للاسف معرفتش اجربها على الديمو لان السبت اجازة,انا فعلا بحب حضرتك فى الله لانك انسان خدوم جدا وربنا يجازيك كل خير.
---
عندى سؤال باه
ابتدى باللى مش محرج..
1-ايه المقصود باعاده الاختبار بعد كسر التريند؟مش خلاص الترند اتكسر وانا كمتاجر بقيت فى الهوا؟هعيد اختبار اعمل ايه يعنى؟ابيع بخساره وادخل الصفقه من جديد يعنى؟

2-وهو السؤال المحرج:
USD/CHF اتعلمت انه عملة غير مباشرة بمعنى انه كلما زاد السعر كلما كان مؤشر على هبوط قيمته الحقيقية مقابل الدولار زى الجنيه المصرى مثلا,كل ما زاد الرقم ل 6 جنيه او 7 جنيه اعرف ان الجنيه اصبح اضعف

اهلا اخي ..

السؤال الاول ... وهو اعاده الاختبار
يعني عندما يتم كسر الترند او اختراقه ويغلق اعلاه او اسفله
يقوم السعر برجوع اليه مره اخره
ومن ثم يمشي مع الكسر او الاختراق

السوال الثاني ....
مثلا زوج اليورو / دولار
عندما يهبط يكون الدولار قوي واليورو ضعيف
وعندما يصعد يكون اليورو قوي والدولار ضعيف

الدولار / فرنك
عندما يصعد يكون الدولار قوي والفرنك ضعيف
وعندما يهبط يكون الدولار ضعيف والفرنك قوي

Tarek adel 26-03-2011 06:11 PM

اخى صياد الفوركس انا مقتنع كلامك بخصوص السؤال الثانى ولكن بم تفسر انى اشترى
الدولار/فرنك بسعر 0.9091
وابيعه بسعر 0.9087 وابقى خسران؟
المفروض ان سعر الفرنك ازداد قوة كده امام الدولار والموضوع ده بجد جننى لدرجه انى اتعاملت مع هذا الزوج كعملة مباشره والغريب انى بكسب على هذا الاساس! لدرجة انى متوقع ان البلاتفورم عندى بيعكس حركات البيع و الشراء فى العملات الغير مباشرة
ارجو التوضيح على المثال اللى ذكرته لانى فعلا فى حيرة

العــم دهب 26-03-2011 06:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 125196)
---
عندى سؤال باه
ابتدى باللى مش محرج..

2-وهو السؤال المحرج:

بالنسبة للسؤال الاول :

اقتباس:

يرجع اعاده اختبار الترند او الدعم او المقاومه الي ظاهره تسمي ( ندم المستثمرين ) وهي تحدث كالاتي
عند كسر ترند هابط مثلا لاعلي يدخل معظم المستثمرين مع موجه الصعود شراء مما يزيد السعر ارتفاعا وعندما يرتفع السعر ويبعد عن نقطه الكسر يندم من لم يدخل من المستثمرين ويقول لو يعود السعر الي نقطه الكسر مره اخري ادخل شراء
وبعد ان يكون ارتفع السعر لمسافه معينه يلجا من دخل في المره الاولي الي جني ارباحه (يعني بيع ما سبق شرائه ) مما يؤدي الي انخفاض السعر مره اخري حتي يصل الي نقطه الكسر السابقه او بالقرب منها وهنا يدخل المستثمرين اللذين فاتتهم الفرصه اول مره شراء فيؤدي ذلك الي معاوده الارتفاع مره اخري
وهذه الظاهره هي ظاهره عامه حيث لا يوجد شيئ في الفوركس ثابت 100%"
ويعيد أختبار نفسه عندما :
"يصتدم السعر بمستوى قوي يكون قد قرر من اشترى او باع مع الكسر ان يجني ارباحه عنده فنبدأ نرى عودة السعر للاتجاه الذى كسره سابقا لكي يعد الاختبار وينتهي ندم المستمثرين ..وتحديد ذلك يرجع لموقع المستوى القوى التالي فى الطريق ...

دي شارت توضيحي :

بالنسبة للسؤال التاني :

انت اتوقعت او حللت ان مين اللي هيبقى اثمن ؟؟
لو كان الفرنك يبقى الزوج هيهبط
لو كان الدولار يبقى الزوج صاعد ..

اسأل ولا يهمك .. ومفيش حاجة اسمها سؤال محرج تحياتي يا غالي

معاذ عودات 26-03-2011 06:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 125200)
اخى صياد الفوركس انا مقتنع كلامك بخصوص السؤال الثانى ولكن بم تفسر انى اشترى
الدولار/فرنك بسعر 0.9091
وابيعه بسعر 0.9087 وابقى خسران؟
المفروض ان سعر الفرنك ازداد قوة كده امام الدولار والموضوع ده بجد جننى لدرجه انى اتعاملت مع هذا الزوج كعملة مباشره والغريب انى بكسب على هذا الاساس! لدرجة انى متوقع ان البلاتفورم عندى بيعكس حركات البيع و الشراء فى العملات الغير مباشرة
ارجو التوضيح على المثال اللى ذكرته لانى فعلا فى حيرة

اهلا ..
انت لما تعمل عمليه شراء على زوج الدولار فرنك
بتكون عملت شراء الفرنك وبيع الدولار
يعني انت بتعمل شراء لزوج كامل ..
اذا كان سعر الشراء من 0.9250 اكيد لما يطلع للــ 0.9290
بتكون قد ربحت 40 نقطه
ولما يكون السعر 0.9210 بتكون قد خسرت 40 نقطه

Tarek adel 26-03-2011 07:32 PM

الاخوة عم دهب والصياد..
شكرا جزيلا لاهتمامكم واستفدت كثيرا من المثال اللى ذكره عم دهب بخصوص كسر الترند واعادة الاختبار
صحيح انى اشعر ان هناك شىء ما خطأ بخصوص الدولار فرنك ولكن شكرا لمجهودك واتمنى لبلدك الخير والامان فى هذا الوقت العصيب على اوطاننا الحبيبة
ربنا يعزك ويعز العرب جميعا ويمن عليهم بالحرية

Fx boy 27-03-2011 01:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة متداول خسران (المشاركة 125119)
الله يعطيك العافيه على الرد السريع وبارك الله فيك

انا جديد على المؤشر وملخبطني بالمره

راح ادخل الورشه والله كريم

لا شكر على واجب
ولا يهمك
هو المؤشر غلس حبتين وشكله يخوف
لكن مع الفيديو اللى موجود فى الورشة
هتفهمه بسهولة
:1 (77)::1 (77):

Fx boy 27-03-2011 03:23 AM

اقتباس:

اهلا فيك اخي ..
الفوركس باقي الى يوم القيامه ..
ويذهب الفوركس بحاله وحده بأن يكون هناك كارثه عالميه :)

اشكرك على الرد
مع انى كنت عايز اعرف ايه قصدك بكارثة عالمية
يعنى كوارث طبيعية مثلا ؟؟؟

Tarek adel 27-03-2011 11:40 PM

طيب سوءال كمان
بخصوص الفايبونيتشي
هل هناك اقتناع كبير من قبل المضاربين بهذه الاستاراتيجيه؟
بصراحه انا لما جيت اجربه عملى على الشارت لقيت الشموع مش مدياله اعتبار وعماله بتتمرجح براحتها تنزل عنه شويه وتطلع تانى مفيش مشاكل وبمعدل عالى يمكن نادره اوى الشموع اللى لقيتها احترمت الفيبو
رغم انى متأكد انى راسمه صح حسب الفيديوهات اللى شوفتها بمراعاه ان القمة قمة والقاع قاع وعلى فريم اليومى لليورو دولار ومراعاه انى ارسم الفايبو من تحت لفوق "حسب الاتجاه فى فريم اليومى"
مش عارف اتجاهل الفايبو ده وللا هو مفيد وانا مش واخد بالى؟
بصراحه ان شايف الترند مع الشموع برقبته
الماك دى برضه حسه اى كلام:1 (54):

معاذ عودات 28-03-2011 12:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 125396)
طيب سوءال كمان
بخصوص الفايبونيتشي
هل هناك اقتناع كبير من قبل المضاربين بهذه الاستاراتيجيه؟
بصراحه انا لما جيت اجربه عملى على الشارت لقيت الشموع مش مدياله اعتبار وعماله بتتمرجح براحتها تنزل عنه شويه وتطلع تانى مفيش مشاكل وبمعدل عالى يمكن نادره اوى الشموع اللى لقيتها احترمت الفيبو
رغم انى متأكد انى راسمه صح حسب الفيديوهات اللى شوفتها بمراعاه ان القمة قمة والقاع قاع وعلى فريم اليومى لليورو دولار ومراعاه انى ارسم الفايبو من تحت لفوق "حسب الاتجاه فى فريم اليومى"
مش عارف اتجاهل الفايبو ده وللا هو مفيد وانا مش واخد بالى؟
بصراحه ان شايف الترند مع الشموع برقبته
الماك دى برضه حسه اى كلام:1 (54):

اهلا اخي طارق ..
بالعكس الفايبو من اهم الموشرات واروعها ..
وكنا نستخدمها كأستراتيجه لوحدها ..
ولكن قد يكون الرسم خطأ او السوق اليومين دول لا يحترم التحليل الفني كثيرا

نصيحتي : لا تترك الفايبو

معاذ عودات 28-03-2011 10:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صياد الفوركس (المشاركة 125405)

اهلا اخي طارق ..
بالعكس الفايبو من اهم الموشرات واروعها ..
وكنا نستخدمها كأستراتيجه لوحدها ..
ولكن قد يكون الرسم خطأ او السوق اليومين دول لا يحترم التحليل الفني كثيرا

نصيحتي : لا تترك الفايبو

ولو رأينا هذا الفايبو على الفريم اليومي ..
اكيد سفيدنا ان شاءالله

Tarek adel 28-03-2011 07:27 PM

شكرا جزيلا وانتظرنى فى اسئله متتابعه فلا تمل سريعا:)

معاذ عودات 28-03-2011 07:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 125673)
شكرا جزيلا وانتظرنى فى اسئله متتابعه فلا تمل سريعا:)

في انتظارك يا كبير ..

alipb2 30-03-2011 03:11 AM

في نموذج الجارتلي ... ما هو نسبة تصحيح النقطة B من الضلع AX

Mr!hero 30-03-2011 10:43 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير عليكم جميعا

كان لى استفسار صغير من الاخوة جزاهم الله خيرا

مثلا لدى عقد مفتوح واريد ان اغلق نصف هذا العقد بمعنى مثلا هناك ربح 10 دولار كيف يمكننى اغلاق و الاحتفاظ بربح ال 5 دولار منها وتكمله باقى الصفقه مع رفع الستوب الى منطقه الدخول

ياريت لو توضيح الامر

وشكرا ليكم

اخوكم محمد

معاذ عودات 30-03-2011 10:47 AM

وعليكم السلام اهلا اخي محمد

اولا .. لو كان معك عقد بدولار واحد او 10 وتريد اغلاق نصفها او ربعها او او ..

تضغط على الصفقه مرتين .. يعني مثل ما منعمل لما نيجي نغلقها ولكن لا نضغط اغلاق
ونختار الكميه التي نريد ان نغلقها ومن ثم اغلاق

مثال ::
انا ماخذ عقد بواحد دولار واريد اغلاق نصف دولار منها
الخطوات بترتيب
1- نرى كم العقد الي معنا
2- نضغط مرتين على الصفقه
3- نختار الكميه المراد اغلاقها
4- نضغط على اغلاق

Mr!hero 30-03-2011 11:07 AM

السلام عليكم
ماشاء الله ربنا يبارك فيك ياغالى على التوضيح الاكثر من رائع
اشكرك اخى الغالى عل ىهذا التوضيح

اخوك محمد

Fx boy 31-03-2011 02:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صياد الفوركس (المشاركة 126221)
وعليكم السلام اهلا اخي محمد

اولا .. لو كان معك عقد بدولار واحد او 10 وتريد اغلاق نصفها او ربعها او او ..

تضغط على الصفقه مرتين .. يعني مثل ما منعمل لما نيجي نغلقها ولكن لا نضغط اغلاق
ونختار الكميه التي نريد ان نغلقها ومن ثم اغلاق

مثال ::
انا ماخذ عقد بواحد دولار واريد اغلاق نصف دولار منها
الخطوات بترتيب
1- نرى كم العقد الي معنا
2- نضغط مرتين على الصفقه
3- نختار الكميه المراد اغلاقها
4- نضغط على اغلاق

سؤال بس يا صياد
هو ده غير التريلنج ستوب
ولو ده غيره ازاى اعمل تريلنج ستوب
:1 (18)::1 (18):

معاذ عودات 31-03-2011 09:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Fx boy (المشاركة 126577)

سؤال بس يا صياد
هو ده غير التريلنج ستوب
ولو ده غيره ازاى اعمل تريلنج ستوب
:1 (18)::1 (18):

اهلا اخي ..
اكيد مش تريلنج ستوب ..

اما كيفيه عمل التريلنج ستوب
1- اضغط باليمين على الصفقه
2- اختار الستوب المتحرك او التريلنج ستوب اذا كان الميتاتريدر بالانجليزي
3- اختار كم نقطه تريده للستوب المتحرك ( 20 , 30 , 55 )

كما في الصورة :

hossam hassan 03-04-2011 02:10 AM

السلام عليكم ياجماعة كان عندى استفسار صغير كنت عايز اعرف اية هى اعمدة الفوركس او السؤال بمعنى اخر هل التحليل الفنى والتحليل الاساسى هما اعمدة المضارب المحترف فى سوق الفوركس فقط ولا فى حاجة تانية غيرهم ؟
ثانيا : ماهو الماركت بروفيل وما هى فائدة الماركت بروفيل وازاى استخدم برنامج الماركت بروفيل؟ ولكم جزيل الشكر

Samy 03-04-2011 02:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam hassan (المشاركة 127444)
السلام عليكم ياجماعة كان عندى استفسار صغير كنت عايز اعرف اية هى اعمدة الفوركس او السؤال بمعنى اخر هل التحليل الفنى والتحليل الاساسى هما اعمدة المضارب المحترف فى سوق الفوركس فقط ولا فى حاجة تانية غيرهم ؟
ثانيا : ماهو الماركت بروفيل وما هى فائدة الماركت بروفيل وازاى استخدم برنامج الماركت بروفيل؟ ولكم جزيل الشكر

اخى الفاضل الفوركس منظومة عمل متكامله لها كما تفضلت اعمدة و اركان ينبغى على المضارب أن يعيها جيداً و ان يعطيها حقها من التعلم و من الالتزام وقت التطبيق بما تعلم
حتى يقى نفسه خسائر و نتائج غير مرغوب فيها
و اذا كان هناك تحليل فنى و اساسى كما ذكرت فهناك ادارة رأس المال و الالتزام التام بحسن إدارة رأس المال و تكاد تكون هى الركيزة الاهم فى النجاح بالسوق
و ان كانت كل الركائز هامه ..... فهى كما قلنا منظومه متكامله يجب ان نضع ايدينا بقدر المستطاع عليها
هناك ايضا انواع من التحليلات الاخرى كالرقميه مثلا ... هناك ضرورة الالمام بمحركات السوق و توقيتات تحركها و مدى تأثيرها كالبنوك و من حين لأخر الكارى تريد مثلا
منظومه متكامله
و لكن هناك حد ادنى من الاساسيات ينبغى علينا الالمام به كفيل بمساعدتنا للربح
بشرط الالتزام التام

هذا عن الشق الاول من سؤالك

و بالنسبه للشق الثانى

و ان كنت لم استعمله الا ان افضل ما قرأت عنه ما كان قد كتبه منذ فترة طويله اخونا / فوركس فور يو على ما اتذكر فى المتداول العربى و نسخته لدى اسمح لى ابحث عنها فى ثوانى و اضعها لحضرتك

Samy 03-04-2011 03:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam hassan (المشاركة 127444)

اخى الفاضل اسمح لى اضع لحضرتك ما قدمه اخونا / فوركس فور يو عن الماركت بروفيل بالمتداول العربى منذ عامين او ثلاث
..........................................
ماركت بروفايل اداة قام بتطويرها ج بيتر ستيدلميير في العام 1980

يقوم مفهوم ماركت بروفايل على فكرة ان للاسواق شكل تكونه عوامل ثلاث هي
الوقت والسعر وحجم التداول في كل يوم ،

** حيث يطور السوق في ذلك اليوم ما يعرف بالمدى و منطقة القيمة المناسبة او العادلة
التي تمثل نقطة التوازن حيث يتساوى فيها عدد البائعين والمشترين حيث يقوم الماركت بروفايل على تفسير نشاط السوق والمتداولين ومن هم المسيطرون على السوق ،ويشير الى المتحكمين بالسوق هل هم
البائعون ام المشترون ويمنحك المقدرة على معرفة الاتجاه الذي سيسير اليه السوق خاصة وان الاسعار ليست ساكنة

** ان الماركت فايل يقوم على منحنى توزيع طبيعي حيث يتضمن 70% من القيم و هو ليس بمؤشر بالمعنى العام فهو يعمل كاداة لدعم قرارك ولا يقدم توصيات البيع والشراء انه منظم وممنهج لبيانات السوق

** و ان مراقبة حركة الاسعار خلال الزمن يمنحك نفاذ البصيرة لمعرفة مستوى القيمة المناسبة او العادلة الامر الذي يمكنك من اقتناص الفرص وان حجم وكمية التداول هو مفتاح فهم الماركت بروفايل
ستلاحظ انه بابتعادنا عن منطقة القيمة المناسبة (العادلة) في مثالنا يبدأ حجم التداول بالتراجع ,ويضعف نشاط السوق

ان تطور الماركت بروفايل يمكن ان يشاهد خلال تداولات اليوم حيث يتكون من

1- وقت اقتناص السعر (time price opportunities (Tpos
والذي يعبر عنه بحروف كل حرف يعبر عن نصف ساعة في يوم التداول ولكن يجب الانتباه الى ان الحروف ليست ثابتة بين المتداولين في
مثالنا فقد تم التعبير عن التوقيت بالحروف من A الى J مع بداية النصف ساعة الاولى
انتبه ان في الساعة الاولى للتداول ,تكمن فرصتك الهامة لمعرفة على ماذا اتفق البائعون والمشترون الذي يبحث كل منهم عن سعر للبدء به هناك نوعين من المتداولين
المتداولون على الايطارالزمني اليوم والمتداولون على الاطر الزمنية الاخرى وغالبية المتداولين ميالون للتداول اليومي

2- الميزان الاولي initial balance هو مدى السعر لنشاط السوق في الساعة الاولى (نصفي الساعة الاولى) والمتمثلة في مثالنا بالحرفين A و B.
لاحظ ان سعر الميزان الابتدائي الساعة الاولى (نصفي الساعة الاولى) كان بين 91.00
و91.90
ان سبب هبوط الاسعار دون مستوى الميزان الاولي يعود الى ان متداولي الايطار الزمني الغير يومي قد دفعوا بالاسعار بعيدا عن منطقة الميزان خلال الفترة D تدخلت في حركة الاسعار لاحظ متغيرات حركة
الاسعار حسب كل نصف ساعة كما تشاهد في الفترة D حيث قام متداولو اطر زمنية اخرى بالتدخل لانزال السعر باتجاه الادنى وبعدهم حاول تدخل المشترون في محاولة منهم لرفع السعر اما في الفترة H قام
البائعون بالتدخل ثانية وسيطروا
الى نهاية نشاط السوق كما تشاهد في خلال الفترتين I و J

3- مدى السعر PRICE RANGE هو اعلى وادنى سعر وهو في مثالنا 90.20 و 91.90 وهو اوسع من الميزان الاولي
احيانا قد تنزل الاسعار دون الميزان الاولي او ترتفع اعلى من الميزان الاولي وهو ما يسمى بالامتداد وفي مثالنا فان المتداد كان دون مستوى الميزان مشيرا الى مدى امتداد البائعين

4- منطقة التقييم (القيمة) هي 70% من نشاط التداول الذي تم في مثالنا هو 90.80 و
91.55.

5- نقطة السيطرة point of control هي اطول مستقيم لل Tpos يصل بين الحروف ولاحظ اننا اسقطنا الحرفين Iو J انهما كانا خارج الميزان الاولي وفي منطقة السيطرة تمت معظم نشاطات التداول
وتعتبر السعر (القيمة )العادل ليوم التداول وهي 91.25
الفترة J تمثل سعر اغلق اليوم 90.40 وانتبه الى اهميتها لانها ستكون مرجعية لك في اليوم الثاني

6- تعرف سلسلة الحروف المفردة على طرفي الماركت بروفايل باسم single-print buying/selling tail وهي اشارة الى تواجد قوي لمتداولي اطر زمنية اخرى غير متداولي الايطار اليومي لاحظ
حرف I الذي تكرر ثلاثة مرات في الاسفل والحرف B الذي تكرر ثلاثة مرات في الاعلى وكلا الحرفين يمثلان استجابة لمتداولي اطر زمنية مختلفة

طبعا هنالك برامج الذكاء الصناعي التي ستنوب عنك في اجراء الحسابات لكل ما قمنا بشرحه في هذه العجالة والتي ساحاول اكمالها فريبا للوقوف على مفهوم متكامل للماركت بروفايل ومنها
برنامج آرت انفستور Investor/RT ولكن للاسف هو ليس مجاني ولم استطع استخدامه مع بيانات اسعار السوق المحلية او العالمية ويحتاج الى دورة في استخدامه

http://forum.arabictrader.com/attach...9564916t-5.jpg http://forum.arabictrader.com/attach...65253t-mp4.gif http://forum.arabictrader.com/attach...09564846-1.jpg

hossam hassan 03-04-2011 03:44 AM

شكرا جدا استاذ سامى على اهتمامك وردودك ولكن اعزرنى لان يتولد عندى اسئلة اخرى لماذا الماركت بروفيل غير شائع رغم انة يعطى المضارب بصيرة لتحركات السوق ويدعمة فى اتخاذ قرارتة

Samy 03-04-2011 03:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam hassan (المشاركة 127456)
شكرا جدا استاذ سامى على اهتمامك وردودك ولكن اعزرنى لان يتولد عندى اسئلة اخرى لماذا الماركت بروفيل غير شائع رغم انة يعطى المضارب بصيرة لتحركات السوق ويدعمة فى اتخاذ قرارتة

اعتقد انه غير شائع لأننا جميعا نبحث عن الايسر فى التعامل مع الشارت و من خلال مؤشرات سهل النظر اليها و استخلاص مرادها
و من ثم فالاعتقاد هنا ان عدم الشيوع سببه الجهل به و عدم الدرايه به و عدم دراسته و تفهمه من ناحيه مما يضفى عليه مزيد من الصعوبه
و من ناحيه اخرى للإعتقاد السائد انه ما من مؤشر الا و هو تابع للسعر و ليس موجهاً له
فالكثيرين و انا منهم اهتم بالكلاسيكى اولا و ادعم رأيى بمؤشرات و من ثم فلست هنا فى حاجه مؤشرات مركبه الى حدٍ ما
و كما قلت لك اننى بالفعل لم استخدم الماركت بروفيل رغم انه بالفعل مؤشر ثرى و غنى
و ربما تكون مشاركتك هذه سبباً فى فتح موضوع للنقاش حوله للاستفاده القصوى منه

hossam hassan 03-04-2011 05:52 AM

ولله يااستاذ سامى اف اكس اربيا صرح عظيم جدا ومن اهم الى يميزة تناولة لشرح جميع افرع سوق الفوركس . الى خلانى انتبهت لموضوع الماركت بروفيل ان لاقيتة موضوع مليان وممكن يكون صعب زى محضرتك بتقول بس عرفت انة ممتاز مع التحليل الكلاسيكى وخصوصا انى من تلاميذ دكتور اسامة ومن محبى الكلاسيكى جدا واكيد مش صعب على اربيا انها تقدم الموضوع دا لو فى فايدة للاعضاء لو فعلا الكلام دا صحيح

مدير الموقع 03-04-2011 11:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam hassan (المشاركة 127461)
ولله يااستاذ سامى اف اكس اربيا صرح عظيم جدا ومن اهم الى يميزة تناولة لشرح جميع افرع سوق الفوركس . الى خلانى انتبهت لموضوع الماركت بروفيل ان لاقيتة موضوع مليان وممكن يكون صعب زى محضرتك بتقول بس عرفت انة ممتاز مع التحليل الكلاسيكى وخصوصا انى من تلاميذ دكتور اسامة ومن محبى الكلاسيكى جدا واكيد مش صعب على اربيا انها تقدم الموضوع دا لو فى فايدة للاعضاء لو فعلا الكلام دا صحيح

و الله اللى يفيدنا فى الموضوع ده الاخ منعم mr mon3em هو كان بيدرس فى الماركت بروفايل كويس و اتمنى لو يفيدنا شوية و يفتح موضوع او يعمل فيديو حيكون مفيد جدا لينا,
تحياتى لكم,

صحفي إقتصادي 04-04-2011 09:42 PM

وانا اشد المعجبين بمنتدانا الكبير ودائما أنا أدخل إليه وأتواجد فيه ومتابع لكل جديد فيه
وأشكر جميع القائمين عليه

ولدي سؤال وهو :
أنا لدي برنامج للتداول وإسمه هاي تريدر ( Hy Trader ) وعندما كنت أتاجر فيه بالحساب الحقيقي كانت النقطة تساوي فيه بدولار واذا نفذت عملية بيع او شراء تأخذ مني الشركة 7 نقاط يعني بسبعه دولار إثنين منها سبريد و5 نقاط لصالح الشركة
وبعدما صفر الحساب وقمت بالمتاجرة فيه بالحساب الديمو كانت تحسب علي النقطة ب 10 دولار وكانت الشركة تاخذ 60دولار 20 منها سبريد و 40 دولار عمولة للشركة

ولكن بعدما قمت بتنزيل برنامج ( meta trader ) من شركة FXDD ومن موقعنا هذا وقمت بالتعمل عليه والمتاجرة بالحساب الديمو أصبحت الشركة تحسب علي النقطة ب 10 دولار ولكنها لا تأخذ عمولة

فهل الشركة لا تأخذ عمولة في الديمو والحساب الحقيقي أيضا أم لا ؟
أرجو التوضيح

وشكرا جزيلا للجميع

معاذ عودات 04-04-2011 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فوركسي مبتدأ (المشاركة 128051)
وانا اشد المعجبين بمنتدانا الكبير ودائما أنا أدخل إليه وأتواجد فيه ومتابع لكل جديد فيه
وأشكر جميع القائمين عليه

ولدي سؤال وهو :
أنا لدي برنامج للتداول وإسمه هاي تريدر ( Hy Trader ) وعندما كنت أتاجر فيه بالحساب الحقيقي كانت النقطة تساوي فيه بدولار واذا نفذت عملية بيع او شراء تأخذ مني الشركة 7 نقاط يعني بسبعه دولار إثنين منها سبريد و5 نقاط لصالح الشركة
وبعدما صفر الحساب وقمت بالمتاجرة فيه بالحساب الديمو كانت تحسب علي النقطة ب 10 دولار وكانت الشركة تاخذ 60دولار 20 منها سبريد و 40 دولار عمولة للشركة

ولكن بعدما قمت بتنزيل برنامج ( meta trader ) من شركة FXDD ومن موقعنا هذا وقمت بالتعمل عليه والمتاجرة بالحساب الديمو أصبحت الشركة تحسب علي النقطة ب 10 دولار ولكنها لا تأخذ عمولة

فهل الشركة لا تأخذ عمولة في الديمو والحساب الحقيقي أيضا أم لا ؟
أرجو التوضيح

وشكرا جزيلا للجميع

اهلا اخي الكريم ...
الحساب الذي تأخذ الشركه عليه عموله او سواب
هو حساب غير اسلامي ... فراجع الشركه وتأكد من هذه المعلومه

اما الشركه التي نتعامل معها .. فهناك حسابات اسلاميه 100%
الصفقه بدولار يعني بدولار ... الصفقه ب10 يعني ب10 .. طبعا الحساب الحقيقي .

اما الديمو لا يوجد اسلامي ...

صحفي إقتصادي 05-04-2011 12:27 AM

شكرا أستاذ صياد على ردك السريع والجميل
وعلى فكره انا اعمل بتوصياتك اليومية على اليورو دولار في الديمو ودائما توصياتك ممتازة جدا
ما شاءالله عليك ربي يزيدك من علمه
والسؤال الذي يطرح نفسه هو
إذا فتحت حساب حقيقي في شركة FXDD وبدأت في المتاجره به فهل ياخذون علي كوميشن عموله باي مقدار هم يحددونه ام اذا كسبت 5 او 7 او اي عدد من النقاط تكون لي وحدي
واذا لا يأخذون عموله فكيف يستفيدون
ولماذا هم يقدمون لنا الخدمة اذا لم يستفيدون

واشكرك مرة اخرى وارجو التوضيح واسمح لي على الازعاج لاني كثير الاسئلة .

معاذ عودات 05-04-2011 12:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فوركسي مبتدأ (المشاركة 128082)
شكرا أستاذ صياد على ردك السريع والجميل
وعلى فكره انا اعمل بتوصياتك اليومية على اليورو دولار في الديمو ودائما توصياتك ممتازة جدا
ما شاءالله عليك ربي يزيدك من علمه
والسؤال الذي يطرح نفسه هو
إذا فتحت حساب حقيقي في شركة FXDD وبدأت في المتاجره به فهل ياخذون علي كوميشن عموله باي مقدار هم يحددونه ام اذا كسبت 5 او 7 او اي عدد من النقاط تكون لي وحدي
واذا لا يأخذون عموله فكيف يستفيدون
ولماذا هم يقدمون لنا الخدمة اذا لم يستفيدون

واشكرك مرة اخرى وارجو التوضيح واسمح لي على الازعاج لاني كثير الاسئلة .

اهلا اخي ..
شكرا لكلامك الجميل
وان شاءالله اقدر اقدم توصيات حلوة لناس الحلوة مثلك

اما عن الحساب بشركه دي دي .. طبعا لا يأخذون اي عموله عليك
فهو حساب اسلامك 100%
كيفيه الاستفاده هي من فرق السعر بين سعر البيع وسعر الشراء
يعني السبريد
لما يكون اليورو 1.4000 - 1.4002 ... تكون مقدار استفادتهم هي 2 نقطه
وهي السبريد فقط

بتوفيق يا رب

مدير الموقع 08-04-2011 12:38 PM

يرفع للمزيد من الاسئلة,
هناك الكثير من المبتدئين يحرجون من وضع الاسئلة
الى يتكسف من الفوركس..ميجيبش منه مال :)
منتظرين اسالتكم بشغف :)

معاذ عودات 11-04-2011 12:40 AM

لازم يضل في الصفحه الاولى
لانه يوجد بين صفحاته الكثير من المعلومات ..
وهو اجمل موضوع في المنتدى

والي عايز يسئل ما يتردد ..
نحن في الانتظار ان شاءالله

coco 12-04-2011 01:17 AM

مرحبا
انا تابعت الموضوع من البدايه واستفدت منو كتيير ومن اسئلة الاعضاء
وعندي سؤال صغير لو سمحتو من وين اجيب اهم الاخبار الاقتصاديه الي تاثر على العملات و

شكرا ليكم:)

معاذ عودات 12-04-2011 07:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coco (المشاركة 130519)
مرحبا
انا تابعت الموضوع من البدايه واستفدت منو كتيير ومن اسئلة الاعضاء
وعندي سؤال صغير لو سمحتو من وين اجيب اهم الاخبار الاقتصاديه الي تاثر على العملات و

شكرا ليكم:)

من موقع اسمع فوركس فاكتوري forexfactory

hossam hassan 14-04-2011 12:43 AM

بسم لله الرحمن الرحيم
كان عندة استفسار وهو
1-ازاى اكون محلل اساسى محترف ؟؟ اية الكتب الى ممكن اقراها او الاخبار اليومية الى ممكن اهتم بيها ؟
2-ما اا هو المقصود باستراتيجة سنايبينج (ليس سكالبينج)؟

معاذ عودات 14-04-2011 01:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam hassan (المشاركة 131435)
بسم لله الرحمن الرحيم
كان عندة استفسار وهو
1-ازاى اكون محلل اساسى محترف ؟؟ اية الكتب الى ممكن اقراها او الاخبار اليومية الى ممكن اهتم بيها ؟
2-ما اا هو المقصود باستراتيجة سنايبينج (ليس سكالبينج)؟

اهلا يا غالي ..
اولا يوجد في المنتدى موضوع جميل عن التحليل الاساسي
تفضل واقراءة
تعلم التحليل الاساسى خطوة بخطوة حصريا على اف اكس ارابيا

وتابع قسم التحليل الاساسي .. وان شاءالله تكون قد فهمت التحليل الاساسي

وبدك اتابع الاخبار اليومي على موقع فوركس فاكتوري ..

اما الاستفسار الثاني .. للاسف لم اعرفها
ان شاءالله تلاقي احد الاخوان عنده فكره

hossam hassan 14-04-2011 02:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صياد الفوركس (المشاركة 131438)

اهلا يا غالي ..
اولا يوجد في المنتدى موضوع جميل عن التحليل الاساسي
تفضل واقراءة
تعلم التحليل الاساسى خطوة بخطوة حصريا على اف اكس ارابيا

وتابع قسم التحليل الاساسي .. وان شاءالله تكون قد فهمت التحليل الاساسي

وبدك اتابع الاخبار اليومي على موقع فوركس فاكتوري ..

اما الاستفسار الثاني .. للاسف لم اعرفها
ان شاءالله تلاقي احد الاخوان عنده فكره

شكرا اخى صياد على اهتمامك انا عملت كدا بالفعل وقراة موضوع تعلم التحليل الاساسى خطوة بخطوة وانما انا كنت بسئل عن المزيد للاحتراف وباذن لله هاتابع معاك فى منتدى التحليل الاساسى

Tarek adel 17-04-2011 01:11 PM

يعنى ايه سوينجات؟
وماذا تعنى "شمعة خبرية"؟هل المقصود ان لها علاقه بخبر اقتصادى قوى أثر على السوق بسرعة؟
هل يمكن فتح حساب عادى والتداول بعدها بحساب مصغر؟وان كان الامر كذلك فلماذا يلجأ البعض لفتح حساب مصغر من البداية؟
هل هناك شركات وساطة لا توفر برامج ميتاتريدر؟وان كان الامر كذلك فكيف تستطيع التداول بدونه؟!

معاذ عودات 17-04-2011 01:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 132712)
يعنى ايه سوينجات؟
وماذا تعنى "شمعة خبرية"؟هل المقصود ان لها علاقه بخبر اقتصادى قوى أثر على السوق بسرعة؟
هل يمكن فتح حساب عادى والتداول بعدها بحساب مصغر؟وان كان الامر كذلك فلماذا يلجأ البعض لفتح حساب مصغر من البداية؟
هل هناك شركات وساطة لا توفر برامج ميتاتريدر؟وان كان الامر كذلك فكيف تستطيع التداول بدونه؟!

اهلا يا غالي ..
سونجيات : يعني صفقات طويله بالوقت والاهداف يعني
بيع اليورو هدف 500 ستوب 200 هذه تسمى صفقه سونجيه

الشمعه الخبريه : اول مره اسمع فيها ممكن تكون تخبرك عن الاتجاه القادم

اما عن الحسابات :
هي ثلاث انواع
مصغر : وهو يمكنك ان تفتح عقد مصغر وعقد عادي وعقد ستاندر
عادي : وهو يمكنك ان تفتح عقد عادي وعقد ستناندرد ولا يمكنك فتح مصغر
ستاندرد : وهو يمكنك ان تفتح عقد ستاندرد فقط ولا يمكنك فتح عقد عادي ومصغر

بتوفيق يا رب

الساعة الآن 04:16 PM