اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   استراتيجيه الاندماج (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=11216)

shobra 24-10-2011 12:14 AM

رد: استراتيجيه الاندماج

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 222325)
اجابة واضحة وجميلة ووافية من عضو والله العظيم رائع
ربنا يبارك فيك ويكرمك يارب وان شاء اشوفك فى معرض ترند

ربنا يخليك اخى فاروق شىء يشرفنى طبعا رؤيتك فى معرض ترند انت وجميع الاخوه ان شاء الله

farok 24-10-2011 12:57 AM

بقولك يامعلم
انا لو غيرت لون الخلفية بتاع الشارت يعنى فى الخلفية مثلا بدل الاسود خليته ابيض وغيرت لون الشموع يعنى خليت البار اب اخضر والبار داون احمر
هل التغيرات ده ممكن تبوظ الاسترتيجية والتمبلت والمؤشرات

shobra 24-10-2011 01:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 222528)
بقولك يامعلم
انا لو غيرت لون الخلفية بتاع الشارت يعنى فى الخلفية مثلا بدل الاسود خليته ابيض وغيرت لون الشموع يعنى خليت البار اب اخضر والبار داون احمر
هل التغيرات ده ممكن تبوظ الاسترتيجية والتمبلت والمؤشرات

يا باشا غير فى الالوان براحتك ان شاء الله لن تؤثرعلى شىء فى الاستراتيجيه ولاكن ستكون مفيده لك اكثر لراحه عينيك فى الالوان المناسبه لك وكمان ممكن تغير فى الوان المؤشرات براحتك
طريقه تغيير الالوان فى المؤشرات كالتالى
اضعط كليك يمين على الشارت واختار قائمه المؤشرات واضغط دبل كليك شمال على اسم المؤشر هتلاقى امامك اعدادات المؤشر ادخل على الالوان وغير فيها براحتك وبعد ما تخلص لو عجبك التمبليت الجديد ايلى انت عملته وعايز تحفظه اضغط كليك يمين واختار قالب واختار حفظ القالب واختار المكان ايلى انت عايز تحفظه فيه ومبروك عليك التمبليت الجديد
ملحوظه غير فى الالوان براحتك و لاتغيير فى اعدادات المؤشرات لانها ستؤثر على الاستراتيجيه

farok 24-10-2011 05:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 177217)
الاندماج الثانى

استراتيجيه الحد القاطع

الشرح بالتفصيل اولا عنما نشغل التمبليت لن يكون هناك خط اخضر لان المؤشر عليه حمايه

اذا سوف نختار لونه من الاعدادات يدوى كل ما نفتح البرنامج ونقفله بسيطه مش مشكله

طب الاعدادات فيها 5 مؤشرات لونهم احمر هوه بقه انهى واحد فيهم

shobra 24-10-2011 05:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 222793)
طب الاعدادات فيها 5 مؤشرات لونهم احمر هوه بقه انهى واحد فيهم

هوا انا مش مشغل حاليا ايلا الاندماج الاول بس
جرب انت بقى تغيير فى الالوان براحتك واكتشف كل لون مهمته ايه ولو لقيت نفسك لخبط فى حاجه فى الشارت شغل التمبليت الافتراتضى بتاع الاستراتيجيه من جديد وجرب تانى
وكمان انا مش عايزك تشتت نفسك مع كل الاندماجات دلوقتى انصحك ركذ فى الاندماج الاول ان شاء الله نتائجه ممتازه بس اكتفى بهدف صغير 20 نقطه

farok 24-10-2011 05:54 PM

طب انا ليا سؤالين يا معلم
اولا : هوه مش من المفروض ان كل ماكان الفريم اكبر كوقت اذن تكون اشارات الاستراتيجية ادق واصدق ؟
ثانيا : ماهى اقوى الاستراتيجيات التى وجدت نتائجها ممتاززة بعيد ا عن استراتيجية ادماجهم ؟

shobra 24-10-2011 07:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 222828)
طب انا ليا سؤالين يا معلم
اولا : هوه مش من المفروض ان كل ماكان الفريم اكبر كوقت اذن تكون اشارات الاستراتيجية ادق واصدق ؟
ثانيا : ماهى اقوى الاستراتيجيات التى وجدت نتائجها ممتاززة بعيد ا عن استراتيجية ادماجهم ؟

بالنسبه لاولا حسب خبرتى مع المؤشرات هذه المعلومه خاطئه لان هناك مؤشرات اشارتها على فريم الخمس دقائق اقوى وافيد من اشارتها على فريم الربع ساعه مثلا وكمان كل فريم وله اعداداته الخاصه به يعنى ماينفعش اشغل موفينج افريج على فريم الساعه واقلب فى الشارت براحتى لان كل فريم له اعداداته المناسبه له ولاكن الصحيح هو تحديد الاتجاه على الفريم الكبير ودخول الفرص على الفريم الصغير
بالنسبه لثانيه لم افهم السؤال لو ممكن تغيير صيغه السؤال

د/محمد حسام 24-10-2011 07:23 PM

بارك الله فيك اخي الكريم شبرا وجعلك دايما عونا لاخوانك

همسه / حضرتك اسمك ايه

farok 24-10-2011 07:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 222860)
بالنسبه لاولا حسب خبرتى مع المؤشرات هذه المعلومه خاطئه لان هناك مؤشرات اشارتها على فريم الخمس دقائق اقوى وافيد من اشارتها على فريم الربع ساعه مثلا وكمان كل فريم وله اعداداته الخاصه به يعنى ماينفعش اشغل موفينج افريج على فريم الساعه واقلب فى الشارت براحتى لان كل فريم له اعداداته المناسبه له ولاكن الصحيح هو تحديد الاتجاه على الفريم الكبير ودخول الفرص على الفريم الصغير
بالنسبه لثانيه لم افهم السؤال لو ممكن تغيير صيغه السؤال

السؤال الثانى يامعلم
انت اكيد خبير بالاستراتيجيات فما هى اقوى الاستراتيجيات التى استخدمتها ؟
غير استراتيجيات الاندماج او تكون استخدمتها فى استراتيجية الاندماج بس عايزها لوحدها
يعنى مثلا تقولى من اقوى الاستراتيجيات استراتيجية نص الساعة

shobra 24-10-2011 07:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام (المشاركة 222879)
بارك الله فيك اخي الكريم شبرا وجعلك دايما عونا لاخوانك

همسه / حضرتك اسمك ايه

وفيك اخى محمد اللهم امين
اخوك صبرى :1 (48):
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 222881)
السؤال الثانى يامعلم
انت اكيد خبير بالاستراتيجيات فما هى اقوى الاستراتيجيات التى استخدمتها ؟
غير استراتيجيات الاندماج او تكون استخدمتها فى استراتيجية الاندماج بس عايزها لوحدها
يعنى مثلا تقولى من اقوى الاستراتيجيات استراتيجية نص الساعة

الاندماج السادس موجود فيه استراتيجيتين ممتازين بالنسبه للاتستراتيجيه الاولى وهى عباره عن مؤشر واحد ملون ده ممتاز على فريم الساعه جميع الازواج ماعدا زوجين او ثلاثه
بالنسبه للاستراتيجيه الثانيه انا شغال بيها على اليورو دولار بس وممتازه ايضا
وده رابط المشاركه الموجود فيها الاندماج اف اكس ارابيا..الموقع الرائد لتعليم الفوركس Forex - عرض مشاركة واحدة - استراتيجيه الاندماج

الساعة الآن 09:08 PM