اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

Oitbbitw 05-09-2012 03:47 PM

رد: الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DrTrader (المشاركة 391452)

نفس التيك بروفيت بالظبط الي قلتلي عليه في المشاركه الي فاتت كنت حاطه انا

و لكن قفلت علي خساره قدر الله و ما شاء فعل
دلوقتي دخلت بيع و اهو طلع فبالتالي خسران :)

abbaset 05-09-2012 04:05 PM

اليورو فرانك طلع
هل هاينزل تاني ؟
نعمل اسكاليبنج ؟

DrTrader 05-09-2012 04:12 PM

Oitbbitw
اخي تاجر ماتراه و ليس ما تحسه

DrTrader 05-09-2012 04:14 PM

Oitbbitw
اخي تاجر ماتراه و ليس ما تحسه

y4kezznium 05-09-2012 04:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DrTrader (المشاركة 391397)
Oitbbitw
كان بامكانك عدم غلق الصفقة لان اتجاهه باذن الله نحو 1.2700 و 1.2800 و ادنى سعر يمكن وصوله هو 2465 و 2417 و من ثم باذن الله الى الاهداف المتوقعة و لمزيد من المعلومات سيصل السعر الى 1.3600 في الشهر الخامس من 2013 باذن الله و 1.4800 في الشهر الاول من 2014 باذن الله من فضلكم تذكرو ما قلته ارجوكم.

يا دكتور ممكن تشرحلى حاجة ،، انا معاك ان اليورو قادر على الوصول لمستوى 1.4800 بس الشرط عندى هو قدرته على الإغلاق فوق أو قريباً من مستويات 1.34 فى نهاية هذا العام ،، و حالياً الزوج فى حالة صعود و ستقابله مقوامة قوية عند 1.2748 و 1.2838 و أعتقد انه سيرتد من عند هذه النقطة الآخيرة إلى رحلة هبوط قوية ستعيده على أحسن الأحول إلى 1.2400 إما لإختبار القاع أو بدأ رحلة هبوط أخيرة. و بخروج الزوج من هذا الموجة الهابطة سيكون الزوج فى توقعى مهياً لزيارة خط الإتجاه الهابط المرسوم على فريم الشهرى (اللى بيمثل الأداء السنوى)

رغم انى لا أتاجر على أهداف طويلة ( المتوسط من 10 إلى 20 نقطة يومياً و بحسب الأحوال 50 و آخرى 100 نقطة) إلا أن عايز أعرف انت حددت التواريخ إزاى و إيه نوع التحليل دا و فين آلاقى مراجع عنه

و تسلم يا دكتور على أى حال

ismail9658 05-09-2012 04:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ima_ami (المشاركة 391383)
الله يعوض عليك إن شالله
أنا صراحة مبتدئ وحسابي دمو ...
لا زلت أترقب التحليلات مركز على هذا الزوج فقط وعام أجرب إسمع وأشوف الفيديوهات التعليمية
انشالله خير

نقول ان شاء الله وليس انشاء الله
اخوك اسماعيل التونسى:1 (58):

ima_ami 05-09-2012 05:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y4kezznium (المشاركة 391514)
يا دكتور ممكن تشرحلى حاجة ،، انا معاك ان اليورو قادر على الوصول لمستوى 1.4800 بس الشرط عندى هو قدرته على الإغلاق فوق أو قريباً من مستويات 1.34 فى نهاية هذا العام ،، و حالياً الزوج فى حالة صعود و ستقابله مقوامة قوية عند 1.2748 و 1.2838 و أعتقد انه سيرتد من عند هذه النقطة الآخيرة إلى رحلة هبوط قوية ستعيده على أحسن الأحول إلى 1.2400 إما لإختبار القاع أو بدأ رحلة هبوط أخيرة. و بخروج الزوج من هذا الموجة الهابطة سيكون الزوج فى توقعى مهياً لزيارة خط الإتجاه الهابط المرسوم على فريم الشهرى (اللى بيمثل الأداء السنوى)

رغم انى لا أتاجر على أهداف طويلة ( المتوسط من 10 إلى 20 نقطة يومياً و بحسب الأحوال 50 و آخرى 100 نقطة) إلا أن عايز أعرف انت حددت التواريخ إزاى و إيه نوع التحليل دا و فين آلاقى مراجع عنه

و تسلم يا دكتور على أى حال

الله يعطيكم العافية جامعة على هل مجهود
وكفيت ووفيت يا أخي ....
والرجاء من الجميع أخذ بعين الاعتبار ، إنو في ناس ع تعتمد على تحليلكم وخبرتكم
واتمنى دايما التحليلي تستند على معطيات
شكرا لل جميع

spiderxp 05-09-2012 05:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abbaset (المشاركة 391498)
اليورو فرانك طلع
هل هاينزل تاني ؟
نعمل اسكاليبنج ؟

ههههههههههههه باشا انت عسل وربنا , ماشي في كل الورش تكتب نفس الرد

عامه انا شايف طلع 30 بيب بس انا عمري ماعملت صفقات على الزوجين دول , مش اوى يعني

spiderxp 05-09-2012 05:22 PM

بكرة على فكرة هيبقى يوم مراجيح هنشوف حسابات بتتقفل وخسائر ربنا يسترها

y4kezznium 05-09-2012 05:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ima_ami (المشاركة 391532)
الله يعطيكم العافية جامعة على هل مجهود
وكفيت ووفيت يا أخي ....
والرجاء من الجميع أخذ بعين الاعتبار ، إنو في ناس ع تعتمد على تحليلكم وخبرتكم
واتمنى دايما التحليلي تستند على معطيات
شكرا لل جميع

بس دا مش تحليل دا كان إستفسار قلت فيه توقعاتى مش تحليلى الخاص ، التحليل بالتأكيد يحتاج توافر شروط معينة انا معاك فى كده و كم التحاليل المتضاربة كثيرة و لإن كتير التحليلات أصلاً مبنية على شارتات مختلفة و دا غير رؤية كل واحد للشارت تختلف بحسب ميوله تفاؤلية أم تشاؤمية غير بعض الناس اللى ممكن تكتب توصيات بيع أو شراء بدون وعى أو خبرة (فى خبراء ممتازين لكن أنا أقصد البعض) عموماً يا سيدى انا لو دخلت و كتبت تحليل هنا أعرف انه تحليل عن فترة سابقة و ليست قادمة.

أرجوكم توخوا الحذر عند الآخذ بأى توصية أسال نفسك الفريم اللى اتبنىى عليها التوصية دى إيه و و مين اللى بيوصى و نتائج توصياته و هل أهداف التوصية يمكن تحقيقها فى ذات الجلسة أم فى أكثر من جلسة أم فى شهر و أعلم تماماً انك انت صاحب القرار و انت إخترت تكون صفقاتك مبنية على تحليلات غيرك دون أى مجهود و بالتالى ستظل تدور فى دوامة من توقاعات الغير و نجاحك مرهون بنجاح الآخرين فلا تلومن إلا نفسك لو خسرت انت المفروض أسمك فى السوق دا تاجر مش حاجة تانية يبقى لازم تتصف بصفة التجار و أهمها بعد النظر

و شكراً على الملحوظة

الساعة الآن 02:08 PM