اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   استغلال الفجوات السعرية (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=22411)

amrmorasamir 23-06-2012 01:21 AM

رد: استغلال الفجوات السعرية

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة archiwork (المشاركة 355228)

:1 (46)::1 (46)::1 (46):

نكرة انا مثلا؟!!

لا ياعم ده انت حبيبى والله
بس معرفش اسمك ايه بالضبط بالرغم انى شوفتك فى اجتماع القاهره وشوفتك لما مشيت بسرعه
انا وانت من اكتر الناس اللى بتهاجم انستا ياكبير :D
هههههههههههههههه
قولنا بقى ياكبير هى كل الشركات بتفعل الصفقات المتعلقه اثناء السوق
يعنى انا معلق من عند 1.2570 مثلا
والسوق فتح على 1.2600 هل لما يفتح السوق ايه وضع الصفقه هتبقى جايبه ربح ولا كانها لسه مفتوحه ؟؟؟

archiwork 23-06-2012 01:47 AM

السلام عليكم
بالنسبة لأخونا على صاحب الموضوع
بداية أحييك على الفكرة
وأحب أقولك أنى شغال فعلا بنفس الطريقة على الجابات
وإليك شوية ملاحظات من خلال تجربتى
يجب عليك مراعاة النقاط التالية عند التنفيذ:
1-إختيار الشركة
طبعا الفكرة ناجحة أكثر لما تكون الرافعة عالية والأسبريد قليل والتنفيذ سريع والستوب اوت قليل وللأسف المواصفات دى مش هتلاقيها فى الشركات الكبيرة والمحترمة وللأسف هاتكون مضطر تروح لأحد البقالين علشان تنفذ وتخوش معاهم فى معركة على السحب
ويمكنك متابعة موضوعى فى الأسبوع السابق كما أشار الأخ عمرو سمير فى المشاركة السابقة
إلحقونى ياجماعة fx glory مش عارف أقفل الصفقات
ملحوظة:
إنستا فوركس بصفتها أحد أكبر البقالين هاتسيبك تقفل الصفقة على أى أرباح ثم بتلغى أرباحك من الجابات والأخبار مادام أكثر من 10% من الإيداع
لكن هناك طريقة للتغلب على ذلك ولكنى لم أجربها وهى:
أن لا تغلق العقد عند إفتتاح السوق وتقوم بعمل هيدج 100% وتغلق العقود بعد اغلاق الجاب على عشرة مراحل فى خلال 5 أيام ثم تطلب سحب الأرباح وبالتالى من المفترض أن تكون أرباحك الموجبة فى هذه الحالة ليست من الجاب وأما عقد الجاب فسيتم اغلاقه على خسائر اذن من المفترض ليس لهم حجة
2-طريقة وضع الأوامر:
لا تضع أوامر معلقة إطلاقا حتى لا تدخل فى مشاكل مع البقالين لأنهم وارد أن يفعلوا الأوامر التى ضدك فقط ولا يفعلوا الأوامرالى فى صالحك أو ممكن يفعلوا الأستوب بسعر السوق لو ده هيخليك تمرجن أو يفعلوا الأستوب لو بسعر سابق لو الجاب جاى فى صالحك وهكذا
ولا تضع أوامر عكس بعض فى نفس الحساب
أفضل حل هو وضع أمر منفصل فى كل حساب على حدى بدون هدف أو ستوب قبل الاغلاق ب 3 دقائق فقط لا قبلها ولا بعدها لتفادى ارتفاع الأسبريد المفاجئ والحركات السريعة قبل الاغلاق والاسبايكى وساعات بيمنعك تاخد الأمر رغم السوق فاضله دقيقة او اثنين لكن يقولك لأ خلاص شطبنا فوت علينا بكرة قصدى يعنى يديك رسالة Market is closed رغم السوق لسة شغال
3-حجم العقد:
دايما خلى الحساب متعلق فى 20-30 نقطة علشان الشركات وخصوصا الزبالة والنصابين بيحبوا يلكودا الزبائن قبل الأغلاق ويخلصوا منهم قبل مالسوق يقفل فممكن يوسع الاسبريد لحد 15 نقطة ويمرجنك والسوق يقفل عليك
4-الشركات والبنوك مش بيحبوا الشغل ده علشان تبقوا عارفين الجابات والأخبار خسارة مباشرة للشركة أو البنك ومكسب مضمون للعميل وأنا من خلال حديثى مع الشركات قالوا صراحة ايه يعنى لما نعلى الاسبريد وقت الاغلاق والافتتاح ونشارك العميل فى 15-20 نقطة من الأرباح ماهو بيكون كسبان أكثر من كدة
ومدير احدى الشركات المحترمة قال بطريقة مباشرة :
تخيل لو كل الناس عملت كدة والعميل مش هيتحمل أى مخاطرة و بالتالى البنوك وحدها فقط الى هاتفلس
أحنا عاوزين الناس تشتغل عادى علشان والى داخل السوق عارف أنه نسبة ال 80% خسرانين فى الفوركس وقبل المخاطرة
وربنا يسترها علينا من الفوركس وشركاته الله ياخدهم
أنا متوقع وبتمنى الجاب تكون لتحت الأسبوع ده لأنها لو لفوق هاخوش فى خناقة تانية مع أحد البقالين
وبالمناسبة ياريت يا جماعة تقولولنا رأيكم:
هل الجاب القادم لفوق أم لتحت وحاد أم ضعيف ام لن يوجد جاب هذا الأسبوع؟
وبالتوفيق للجميع

archiwork 23-06-2012 01:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmorasamir (المشاركة 355233)
لا ياعم ده انت حبيبى والله
بس معرفش اسمك ايه بالضبط بالرغم انى شوفتك فى اجتماع القاهره وشوفتك لما مشيت بسرعه
انا وانت من اكتر الناس اللى بتهاجم انستا ياكبير :D
هههههههههههههههه
قولنا بقى ياكبير هى كل الشركات بتفعل الصفقات المتعلقه اثناء السوق
يعنى انا معلق من عند 1.2570 مثلا
والسوق فتح على 1.2600 هل لما يفتح السوق ايه وضع الصفقه هتبقى جايبه ربح ولا كانها لسه مفتوحه ؟؟؟

ولا يهمك ياغالى
بالمناسبة أنا أخوك أحمد
بالنسبة لتفعيل الأوامر المفروض الأمر يتفعل عند سعرالأفتتاح وأى هدف أو أستوب برده يكون عند سعر الأفتتاح
ولكن فى الواقع بنشوف حاجات عجيبة لدرجة مرة شوفت واحد ضربوا أستوب أمر بسعر الأفتتاح علشان كان الجاب ضده
والأمر التانى خالوا الهدف بالسعر الى هو طلبه قبل الأفتتاح
ويقولك هو كدة ومزود السيولة والأسعار مش بنتحكم فيها وأى أفلام
بالمناسبة نورد فوركس أنا بفكر أجربها بس برده عارف أنهم من شركات القاع
إيه رأيك فيهم الجماعة دول؟

Herr.Omar 23-06-2012 04:30 AM

اتوقع جاب علوي وممكن يكون جاب كبير

علاء هارون 23-06-2012 04:45 AM

ان شاء الله الجاب على اليورو لأسفل هذا الاسبوع
هذا والله اعلى واعلم

على ابراهيم 23-06-2012 10:49 PM

اشكر الجميع على مشاركتهم والاستاذ احمد على شرحه للفكرة بطريقة تفصيلية
واود ان اوضح ان الفكرة ناجحة جدا معى خصوصا انى لااقوم بسحب الارباح عن طريق حسابى وانما اقوم بتحويل مبلغ من الحساب الرابح الى حساب اخر عن طريق محفظة الحساب وهو اسلم طريقة لسحب الاموال
واحب ان يقوم بالتجربة اشخاص اخرين فى شركات مختلفة وابداء رأيهم فى الفكرة وماذا حدث معهم كى يستفيد الجميع

مدير الموقع 24-06-2012 06:48 PM

جربوها..فكرة معقولة..و من حيث التنفيذ حتمشى اعتقد..
تحتاج الى تجربة.
تحياتى

bendar 24-06-2012 07:19 PM

موضوع جميل
لكن المشكله ان الاوامر المعلقه لا تمسك في فجوة اخر الاسبوع و كذلك الاستوب . هذا لو عملنا اوامر معلقه. و كلها سوف تفتح ليلة الاثنين بالسعر الحالي. انتبه الموضوع مجرب . بذات على منصة .
mt4

لو احد عنده راي يخبرني . لاني بحثت كثير في هذا الموضوع.
زمان كانت منصة الاف اكس تمسك . حتى كان بالامكان عمل اوامر معلقه يوميا. على بعض العملات مثل الدولار روبل و التي بتغلق يوميا. و غيره كثير

ملاحضه الحساب التجريبي غير الحقيقي. التجريبي يمسك . اما الحقيقي لا

marcos 25-03-2013 02:38 PM

أحلى لايك

FX-Hussien 26-03-2013 11:42 AM

فعلاً التداول على الجابات مربح خاصة اذا المتداول بيعرف متى يفتح الصفقة ومتى يغلقها .. لكن لا انصح بالتداول على الجابات في الحسابات الصغيرة خاصةً عندما يكون الفرق (الجاب ) بنقاط كثير
يعطيك العافية :)

الساعة الآن 02:13 AM