اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   الفوركس بين الحرام والحلال (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=30476)

SNIPER_4EVER 18-03-2013 09:30 AM

رد: الفوركس بين الحرام والحلال

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayoob (المشاركة 481324)
المشكلة التي عليها الجدل كلها هي الرفعة المالية

فعلا هى دى المشكلة
لان فى مشايخ بيعتبروها قرض
وانها من باب " سلف وبيع "

بجد الواحد احتار

ربنا يرزقنا الحلال ويبعدنا عن الحرام

mhk720 18-03-2013 09:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SNIPER_4EVER (المشاركة 481352)
فعلا هى دى المشكلة
لان فى مشايخ بيعتبروها قرض
وانها من باب " سلف وبيع "

بجد الواحد احتار

ربنا يرزقنا الحلال ويبعدنا عن الحرام

هفرض مع حضرتك ان الخلاف على مبلغ الرافعه وان هى قرض مع وجود اختلاف طبعا بين القرض والرافعه
بس هفرض ان الاثنين واحد
هل القرض الحسن حرام لو هنفرض ان المبلغ الا احنا خدناه من الشركة انو قرض فهى كمان مش بتاخد مننا فائدة فهذا القرض ينطبق عليه مفهوم القرض الحسن
احنا فى الحسابات الاسلامية لا ندفع اى عمولة الا عمولة الاسبريد تمام
طيب لو اشتغلنا من غير رافعه ودى طبعا حريه شخصية هل الشركة مش هتاخد فرق الاسبريد طبعا هتاخدة
لو حضرتك روحت الصرافه الان اشتريت دولار وبعد ساعه كان سعر الشراء لقيته ثابت زى ما هو وان كنت محتاج للدولارات ثم اصبحت لا تحتاج لها ورجعت للصرافه مره اخرى لكى تبيع الدولار هل ستبيعه بنفس سعر الشراء لو الاسعاء ثابنه اكيد لا هتبيعه بسعر البيع لان ده مكسب الصرافه
دى وجه نظرى

akermi 18-03-2013 09:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 (المشاركة 481354)
هفرض مع حضرتك ان الخلاف على مبلغ الرافعه وان هى قرض مع وجود اختلاف طبعا بين القرض والرافعه
بس هفرض ان الاثنين واحد
هل القرض الحسن حرام لو هنفرض ان المبلغ الا احنا خدناه من الشركة انو قرض فهى كمان مش بتاخد مننا فائدة فهذا القرض ينطبق عليه مفهوم القرض الحسن
احنا فى الحسابات الاسلامسة لا ندفع اى عمولة الا عمولة الاسبريد تمام
طيب لو اشتغلنا من غير رافعه ودى طبعا حريه شخصية هل الشركة مش هتاخد فرق الاسبريد طبعا هتاخدة
لو حضرتك روحت الصرافه الان اشتريت دولار وبعد ساعه كان سعر الشراء لقيته ثابت زى ما هو وان كنت محتاج للدولارات ثم اصبحت لا تحتاج لها ورجعت للصرافه مره اخرى لكى تبيع الدولار هل ستبيعه بنفس سعر الشراء لو الاسعاء ثابنه اكيد لا هتبيعه بسعر البيع لان ده مكسب الصرافه
دى وجه نظرى

المثال الذي اعطيته ناقص جملة

انت لما رجعت على شان تبيع الدولار كان لديك الاختيار في اي صرافة او اي بنك بدك تبع الدولار لكن في الفوركس بيشرطو عليك انك تبيع الدولار عن طريق شركتهم وهذا شرط

اظن الفكرة وصلت واذا كان في شيء يدحض الي قلته فالرجاء افادتنا والله يعلم انني الى الان سبب ترددي لدخول سوق الفوركس النقطة دي

mhk720 18-03-2013 09:45 AM

هل حضرتك قرات الفتوى الا فى الرابط

طيب عايز حضرتك توضح لى لماذا الفوركس حرام من وجه نظرك

akermi 18-03-2013 09:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 (المشاركة 481361)
هل حضرتك قرات الفتوى الا فى الرابط

طيب عايز حضرتك توضح لى لماذا الفوركس حرام من وجه نظرك

بالتأكيد يالغالي

لكن ما في فتوى بصريح العبارة تحلل القرض فهو حرام لانه جر نفع ....

وبالنسبة لكون القرض بدون فائدة بمسى جديد (تسهيلات) فهذا تحيل وتأويل ليس له اي درجة من الصحة ....

وبالنسبة لكلمت الدكتور اسامة (استفتي قلبك) ... عبارة غريبة نوعا ما يعني الدين علم وامر مو استفتاء قلوب فالنفس طماعة من اصلها يعني ما تجوز استفتي قلبك فنحن هنا نتحدث عن شغل ممكن يغيرلك حياتك

بأكملها ولسنا في نزهة ...

والله يعلم يا اخواني اني ماطرحت هذا الموضوع الا لرغبتي الملحة في دخول الفوركس لولا النقطة دي يعني لو في حجة دامغة ابشرونا بها ونتاجر واحنا راضين ولو هيا حرام قولو حرام وخلينا نشوف شيء ثاني

وما جعلني اكتب في هذا المنتدى الا لأني رأيت كم عديد من المسلمين يتاجرون بالفوركس فارتابني الشك واردت ان اعرف مبرارتهم لعل لدى احدكم الحجة

تحياتي

SNIPER_4EVER 18-03-2013 10:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 (المشاركة 481354)
بس هفرض ان الاثنين واحد
احنا فى الحسابات الاسلامية لا ندفع اى عمولة الا عمولة الاسبريد تمام
دى وجه نظرى

انا فعلا فكرت ف نفس النقطة بس اللى شككنى برضه النقطة الجاية
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akermi (المشاركة 481359)

انت لما رجعت على شان تبيع الدولار كان لديك الاختيار في اي صرافة او اي بنك بدك تبع الدولار لكن في الفوركس بيشرطو عليك انك تبيع الدولار عن طريق شركتهم وهذا شرط

اظن الفكرة وصلت واذا كان في شيء يدحض الي قلته فالرجاء افادتنا والله يعلم انني الى الان سبب ترددي لدخول سوق الفوركس النقطة دي

ان الشركة بتقدم " التسهيل " ده عشان تتم المتاجرة من خلالها ، ومن خلالها " فقط " طبعا

الواحد محتار جدااااااااااا
لان ف الاول و ف الآخر الارباح دى الواحد هياكل ويشرب منها

mhk720 18-03-2013 10:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akermi (المشاركة 481359)

طيب انا مش شايف اى فرق بين الصرافه وشركات الفوركس
انت تختار الصرافه التى تتعامل معاها بكامل حيتك وتستطيع ان تتركها وتتعامل مع غريها صح
وبالطبع انت عندما تعمل مع شركة فوركس انت الذى تختارها ولك مطلق الحريه طالما انت تتعامل معاها يبقا تبيع وتشترى منها لان ذلك كان اختيارك من البدايه
ولكنك ايضا تستطيع فى اى وقت ان تسحب اموالك منها وتتجه الى شركة اخرى افضل منها من وجه نظرى وهكذا
لا احد يجبرك على الاستمرار فى شركة او الدخول فى شركة اخرى هذا يرجع لك انت وحدك ولا انا ممكن اجبرك انك تعمل شى انت مش عايزة

akermi 18-03-2013 10:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 (المشاركة 481388)
طيب انا مش شايف اى فرق بين الصرافه وشركات الفوركس
انت تختار الصرافه التى تتعامل معاها بكامل حيتك وتستطيع ان تتركها وتتعامل مع غريها صح
وبالطبع انت عندما تعمل مع شركة فوركس انت الذى تختارها ولك مطلق الحريه طالما انت تتعامل معاها يبقا تبيع وتشترى منها لان ذلك كان اختيارك من البدايه
ولكنك ايضا تستطيع فى اى وقت ان تسحب اموالك منها وتتجه الى شركة اخرى افضل منها من وجه نظرى وهكذا
لا احد يجبرك على الاستمرار فى شركة او الدخول فى شركة اخرى هذا يرجع لك انت وحدك ولا انا ممكن اجبرك انك تعمل شى انت مش عايزة

راح اسألك سؤال

هل بالامكان ان تأخذ ذلك القرض من شركة الفوركس معينة وتتجار به مع شركة فوركس أخرى ؟

بالطبع مستحيل وهذا شرط من الشركة وفي الشريعة الاسلامية اذا انت اخذت قرض فلك حرية في التعامل معه مثلما شأت

mhk720 18-03-2013 10:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akermi (المشاركة 481376)
بالتأكيد يالغالي

لكن ما في فتوى بصريح العبارة تحلل القرض فهو حرام لانه جر نفع ....

وبالنسبة لكون القرض بدون فائدة بمسى جديد (تسهيلات) فهذا تحيل وتأويل ليس له اي درجة من الصحة ....

وبالنسبة لكلمت الدكتور اسامة (استفتي قلبك) ... عبارة غريبة نوعا ما يعني الدين علم وامر مو استفتاء قلوب فالنفس طماعة من اصلها يعني ما تجوز استفتي قلبك فنحن هنا نتحدث عن شغل ممكن يغيرلك حياتك

بأكملها ولسنا في نزهة ...

والله يعلم يا اخواني اني ماطرحت هذا الموضوع الا لرغبتي الملحة في دخول الفوركس لولا النقطة دي يعني لو في حجة دامغة ابشرونا بها ونتاجر واحنا راضين ولو هيا حرام قولو حرام وخلينا نشوف شيء ثاني

وما جعلني اكتب في هذا المنتدى الا لأني رأيت كم عديد من المسلمين يتاجرون بالفوركس فارتابني الشك واردت ان اعرف مبرارتهم لعل لدى احدكم الحجة

تحياتي

بالنسبة لعبارة الدكتور اسامه انا عندى رد واحد عليها
انا فى البدايه مصرى لو حضرتك مصرى هتعرف معنى كلامى بسهوله
بعد الاحداث الاخيرة الا مرت بها مصر ومازالت تمر بها مصر
اصبح لدينا كثير ممن يدعو انهم شيوخ يحرمون اشياء كثير ويحللون اشياء كثير اكيد حضرتك سمعت كتير فى هذا الموضوع انا مش قصدى الفوركس انا اقصد فى اى شى
و فى النهايه بيكون راى الازهر هو الفيصل واعتقد راى الازهر واضح
الدكتور اسامه قال كده بسبب كثرة القيل والقال فى هذا المجال من غير اهل العلم ومن اهل العلم
و بعدين انت محدش يقدر يجبرك على شى
انت شوفت الشيخ ده بيقول انو حرام ومقتنع برايه يبقا ابتعد فورا عن هذا السوق ولكن يا اخى نصيحة يجب عليك ان تحصل على العلم من اهله ومن مصدرة الصحيح وليس كل من قال عن شى حرام او حلال نصدقه بمجرد ان يطلق عليه شيخ
ونصيحة تانيه لو الموضوع انت مش مقتنع بيه كلم الازهر الشريف لو انت مصرى على رقمة وهتكلم اهل الفتوى فعلا بس اشرح له الموضوع كامل حتى يطمئن قلبك
وفى النهايه انا سعيد جدا بالحوار معك
بالتوفيق يا اخى

akermi 18-03-2013 10:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhk720 (المشاركة 481394)
بالنسبة لعبارة الدكتور اسامه انا عندى رد واحد عليها
انا فى البدايه مصرى لو حضرتك مصرى هتعرف معنى كلامى بسهوله
بعد الاحداث الاخيرة الا مرت بها مصر ومازالت تمر بها مصر
اصبح لدينا كثير ممن يدعو انهم شيوخ يحرمون اشياء كثير ويحللون اشياء كثير اكيد حضرتك سمعت كتير فى هذا الموضوع انا مش قصدى الفوركس انا اقصد فى اى شى
و فى النهايه بيكون راى الازهر هو الفيصل واعتقد راى الازهر واضح
الدكتور اسامه قال كده بسبب كثرة القيل والقال فى هذا المجال من غير اهل العلم ومن اهل العلم
و بعدين انت محدش يقدر يجبرك على شى
انت شوفت الشيخ ده بيقول انو حرام ومقتنع برايه يبقا ابتعد فورا عن هذا السوق ولكن يا اخى نصيحة يجب عليك ان تحصل على العلم من اهله ومن مصدرة الصحيح وليس كل من قال عن شى حرام او حلال نصدقه بمجرد ان يطلق عليه شيخ
ونصيحة تانيه لو الموضوع انت مش مقتنع بيه كلم الازهر الشريف لو انت مصرى على رقمة وهتكلم اهل الفتوى فعلا بس اشرح له الموضوع كامل حتى يطمئن قلبك
وفى النهايه انا سعيد جدا بالحوار معك
بالتوفيق يا اخى

الله أعلم
شكراا ودمت متألقااا أخي الغالي

الساعة الآن 08:04 AM