اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   الفيبوترند THE TREND AND FIBONACCI TRADING...لنتعلم الربح من الفوركس باسهل الطرق (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=10724)

midoabdo 19-07-2011 04:55 PM

رد: ***¤¤¤الفيبوترند THE TREND AND FIBONACCI TRADING...لنتعلم الربح من الفوركس باسهل الطرق***¤¤¤

دائما مبدع اخى عبد اللطيف +1000 like

الحمصاني 19-07-2011 06:04 PM

رد: ***¤¤¤الفيبوترند THE TREND AND FIBONACCI TRADING...لنتعلم الربح من الفوركس باسهل الطرق***¤¤¤

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 169932)
اخى انت ممكن تتعلم كل شىء عن الفوريكس من غير ماتدفع فلوس لأحد بس اعمل حسابك انك علشان تتعلم يبقى هتخسر فلوس كتير فى الاول فى التداول
علشان كده انا بقترح عليك ان صديقك يشغلك فلوسك والربح اللى هتحصل عليه منه تعلم به بنفسك وصدقنى انت اللى كسبان

السلام عليكم

شكرا لك على ردك اخي

فيما يتعلق بصديقي اخي هو ليس صديقي فقط شخص تعرفت عليه منذ يومين في منتدى عربي اخر

قال لي ساريك الطريقه لكن سر نقطة الدخول والخروج هو الل ي يضعها ومش راح يوريها للاي شخص فيالعالم

قال لي عندما اضع 5000 دولار سيكون الدخل الشهري بين 700 دولار و 1000 دولار شهريا وهو يأخذ 30 بالمئه لكن

انا ادير حسابي وحدي يعني كل شيء عندي وهو فقط عمله بعد تعليمي يحدد نقطة الدخول و حقه 30 بالمئه

انا والله لم افهم

قرأت فيالالول انه لما الواحد يتعلم على التجريبي لمدة اطول ويتعلم البيانات جيدا والتحليل جيدا ويعمل على الديمو مطولا تكون له خبره ويستطيع العمل وحده

وانت تقول لي أنني سأخسر في الاول

يعني بلاش اتعلم ادخل مباشرة في الحقيقي واخسر فلوس واتعلم هكذ احسن يعني انت تقول لي اتعلم وادرس ليل نهار مادمت سأخسر يعني انا راح اقامر بفلوسي كلها في صفقه وما راح اتعلم على الديمو يعني راح اتاجر مباشرة

انا اعرف واحد من دولتي تعلم حوالي شهرين في التجريبي وهو الان يتاجر عادي وله دخل متواضع من تجارته بالعملات الاجنبيه

ارجو الرد

Tarek adel 19-07-2011 06:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحمصاني (المشاركة 170020)
السلام عليكم

شكرا لك على ردك اخي

فيما يتعلق بصديقي اخي هو ليس صديقي فقط شخص تعرفت عليه منذ يومين في منتدى عربي اخر

قال لي ساريك الطريقه لكن سر نقطة الدخول والخروج هو الل ي يضعها ومش راح يوريها للاي شخص فيالعالم

قال لي عندما اضع 5000 دولار سيكون الدخل الشهري بين 700 دولار و 1000 دولار شهريا وهو يأخذ 30 بالمئه لكن

انا ادير حسابي وحدي يعني كل شيء عندي وهو فقط عمله بعد تعليمي يحدد نقطة الدخول و حقه 30 بالمئه

انا والله لم افهم

قرأت فيالالول انه لما الواحد يتعلم على التجريبي لمدة اطول ويتعلم البيانات جيدا والتحليل جيدا ويعمل على الديمو مطولا تكون له خبره ويستطيع العمل وحده

يعني بلاش اتعلم ادخل مباشرة في الحقيقي واخسر فلوس واتعلم هكذ احسن يعني انت تقول لي اتعلم وادرس ليل نهار مادمت سأخسر يعني انا راح اقامر بفلوسي كلها في صفقه وما راح اتعلم على الديمو يعني راح اتاجر مباشرة

انا اعرف واحد من دولتي تعلم حوالي شهرين في التجريبي وهو الان يتاجر عادي وله دخل متواضع من تجارته بالعملات الاجنبيه

ارجو الرد

1-الزميل اللى بتحكى عنه ليس بساحر..700$ من 5000$ رقم عادى اذ انه يمثل حوالى 15% من الحساب وممكن لاى متمكن ان يحققه بتوفيق ربنا طبعا وبدون اسرار حربية.
2-الاخ فاروق يقصد يقولك ان اى حد عشان يتعلم الفوركس بيضيع وقت وعاوزه مجهود غير الفلوس اللى هيصرفها,فنصيحته هى "وكنت سأتفق معه فيها لولا انك تقول انه ليس بصديق" ان توافق على العرض اللى قدمهولك الى ان تتقن مهارة الفوركس على الديمو اولا وعندما تجد نفسك على الطريق الصحيح تقول لهذا الزميل متشكرين انا استراتيجيتى تحقق مكاسب اعلى من استراتيجيتك ولن اعطيك سرها لانى حالف على العيش والملح انها متطلعش بره :D
3-مش شرط تخسر حسابك اول ما تبدأ التداول لكن ده اللى بيحصل غالبا الا لو قدرت تتحكم فى نفسك من حيث ادارة رأس المال وتكون خدت وقتك فى التعلم
4-انا شخصيا لا ارتاح فى التعامل مع من لا اعرفهم اذا الامر تعلق بالمال.
بالتوفيق

صحفي إقتصادي 19-07-2011 06:32 PM

مساء الخير يا عبده

اين انت نحن ننتظر الورشه على احر من الجمر

مدير الموقع 19-07-2011 07:14 PM

اقتباس:

السلام عليكم

شكرا لك على ردك اخي

انا والله لم افهم

ارجو الرد

المثل يقول
قالوا الجمل طلع النخلة
ادى الجمل و ادى النخلة
اخبره افتح حساب ديمو بخمسة الاف لمدة شهر و لو وصل 10 الاف بس انا حشترك معاك..
الكلام كتير بس المهم التنفيذ :)
تحياتى يا غالى

مدير الموقع 19-07-2011 07:15 PM

فى انتظار بليل يا عبده عشان قراءة الخبر عشان نقدر نهضم الموضوع كاملا و نبدأ فى التطبيق سويا..
تحياتى يا عبوود..

الحمصاني 19-07-2011 08:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 170083)

المثل يقول
قالوا الجمل طلع النخلة
ادى الجمل و ادى النخلة
اخبره افتح حساب ديمو بخمسة الاف لمدة شهر و لو وصل 10 الاف بس انا حشترك معاك..
الكلام كتير بس المهم التنفيذ :)
تحياتى يا غالى

السلام عليكم

انا لم اذكر ابدا 10000 بل قلت مي قارب الف دولار وليس 10 الاف دولار

الحمصاني 19-07-2011 08:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 170032)

1-الزميل اللى بتحكى عنه ليس بساحر..700$ من 5000$ رقم عادى اذ انه يمثل حوالى 15% من الحساب وممكن لاى متمكن ان يحققه بتوفيق ربنا طبعا وبدون اسرار حربية.
2-الاخ فاروق يقصد يقولك ان اى حد عشان يتعلم الفوركس بيضيع وقت وعاوزه مجهود غير الفلوس اللى هيصرفها,فنصيحته هى "وكنت سأتفق معه فيها لولا انك تقول انه ليس بصديق" ان توافق على العرض اللى قدمهولك الى ان تتقن مهارة الفوركس على الديمو اولا وعندما تجد نفسك على الطريق الصحيح تقول لهذا الزميل متشكرين انا استراتيجيتى تحقق مكاسب اعلى من استراتيجيتك ولن اعطيك سرها لانى حالف على العيش والملح انها متطلعش بره :D
3-مش شرط تخسر حسابك اول ما تبدأ التداول لكن ده اللى بيحصل غالبا الا لو قدرت تتحكم فى نفسك من حيث ادارة رأس المال وتكون خدت وقتك فى التعلم
4-انا شخصيا لا ارتاح فى التعامل مع من لا اعرفهم اذا الامر تعلق بالمال.
بالتوفيق

كلامك من ذهب اخي بارك الله فيك وانا حقا اخي لا اريد ان اكون ساحر يعنر اريد ان اتقن الفوركس كعمل متقن جدا يعني اسير وفق خطه معينه وليس عندي مانع ان اتعلم لمدة طويله لكن لا اريد ان اتعلم شهر واقول اوكي انا تاجر

وبخصوص قولك ان لا اثق في شخص لا اعرفه... بخصوص المال نعم معك حق وانا اردت هذأ الرأي لانه قال لي مضمونه وانا ولست بأبا جهل انا قرأت مواضيع وعرفت انه السوق يوم عليك ويوم معاك

وبخصوص قولك== استراتيجيتى تحقق مكاسب اعلى من استراتيجيتك ولن اعطيك سرها لانى حالف على العيش والملح انها متطلعش بره :==

ده معاك حق اخي

قال لي نفس قولك قال لي لن اعطي الطريقه للاي شخص في العالم

====الا لو قدرت تتحكم فى نفسك من حيث ادارة رأس المال وتكون خدت وقتك فى التعلم===
وبخصوص قولك هذا انا هنا من اجل هذا واتمنى ان اتعلم واجد مبتغاي للاني ارى المنتدى ما شاء الله فيه كل من يشاركون بأرائهم ونصائحهم وكل شيء

حتى الدكتور اسامه جلبتني شروحاته بالفديو من اليوتوب شاهدتها ما شاء الله عرفت انه ذو قدر من العلم وافهم وان شاء الله لو احتجت لشيء اجد من يساعدني
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
=

abdellatif 19-07-2011 09:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 169901)
اللايك قليل عليك
مجهود جبار لكن لم اخترت هذا الاسم(فايبو ترند)؟مش هو ده الكلاسيكى برضه؟:1 (27):

بارك الله فيك اخي طارق..واحلى ليكات ليك ..
تم اختيار اسم فيبوترند لسبب واحد وهو:
ان الاساس الدي نعتمد عليه هو الترند و الفيبوناشي كالتالي:
نرسم ترند مع فيبوناشي من قمة الى قاع او العكس..ومن تم نحدد الدخول و الخروج
هدا ليس فقط كلاسيكي بل سندمج فيه اخباري وفني و رقمي..
بالتوفيق ان شاء الله
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 169934)
موضوعك جميل يا عبده ومجهودك كبير وعطائك من غير مقابل يخلينى احترمك جدا واحبك اكتر:1 (72):

بارك الله فيك اخ فاروك نورت الموضوع بمرورك..وان شاء الله نتعلم من بعض ونفيد ونستفيد..
تعجبني مداخلاتك..وارحب بها دائما سواء كانت وجهة النظر مختلفة او متفقة..نحن نتعلم من بعض..
بالتوفيق ان شاء الله
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spiderhoof (المشاركة 169956)
موضوع اكثر من رائع اخى فى انتظار جديدك دائما

+1 لايك

نورت الموضوع و ان شاء الله تجد مايسرك..واحلى ليك ليك انت كمان..
بالتوفيق ان شاء الله

abdellatif 19-07-2011 09:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoabdo (المشاركة 169967)

بارك الله فيك ياميدوا,,واحلى مليون ليك..ولمجهوداتك الجبارة
ان شاء الله نفيد ونستفيد
بالتوفيق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صحفي إقتصادي (المشاركة 170051)
مساء الخير يا عبده

اهلا اخ صحفي..اعتدرعن التأخر الخارج عن الارادة..جاري تنظيم باقي المواضيع الاخيرة..
واتمنى ان انتهي منه هدا المساء..
ستكون لي عودة هدا المساء بشارتات لتوضيح بعض الامور
بالتوفيق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 170086)
فى انتظار بليل يا عبده عشان قراءة الخبر عشان نقدر نهضم الموضوع كاملا و نبدأ فى التطبيق سويا..
تحياتى يا عبوود..

جاري ياد.كتور..وان شاء الله الموضع يكون مكتمل كامل ان شاء الله
بالتوفيق

abdellatif 19-07-2011 09:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoabdo (المشاركة 169967)

بارك الله فيك ياميدوا,,واحلى مليون ليك..ولمجهوداتك الجبارة
ان شاء الله نفيد ونستفيد
بالتوفيق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صحفي إقتصادي (المشاركة 170051)
مساء الخير يا عبده

اهلا اخ صحفي..اعتدرعن التأخر الخارج عن الارادة..جاري تنظيم باقي المواضيع الاخيرة..
واتمنى ان انتهي منه هدا المساء..
ستكون لي عودة هدا المساء بشارتات لتوضيح بعض الامور
بالتوفيق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 170086)
تحياتى يا عبوود..

جاري ياد.كتور..وان شاء الله الموضوع يكون مكتمل كامل ان شاء الله
بالتوفيق

abdellatif 19-07-2011 09:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحمصاني (المشاركة 170157)
كلامك من ذهب اخي بارك الله فيك وانا حقا اخي لا اريد ان اكون ساحر يعنر اريد ان اتقن الفوركس كعمل متقن جدا يعني اسير وفق خطه معينه وليس عندي مانع ان اتعلم لمدة طويله لكن لا اريد ان اتعلم شهر واقول اوكي انا تاجر

وبخصوص قولك ان لا اثق في شخص لا اعرفه... بخصوص المال نعم معك حق وانا اردت هذأ الرأي لانه قال لي مضمونه وانا ولست بأبا جهل انا قرأت مواضيع وعرفت انه السوق يوم عليك ويوم معاك

وبخصوص قولك== استراتيجيتى تحقق مكاسب اعلى من استراتيجيتك ولن اعطيك سرها لانى حالف على العيش والملح انها متطلعش بره :==

ده معاك حق اخي

قال لي نفس قولك قال لي لن اعطي الطريقه للاي شخص في العالم

====الا لو قدرت تتحكم فى نفسك من حيث ادارة رأس المال وتكون خدت وقتك فى التعلم===
وبخصوص قولك هذا انا هنا من اجل هذا واتمنى ان اتعلم واجد مبتغاي للاني ارى المنتدى ما شاء الله فيه كل من يشاركون بأرائهم ونصائحهم وكل شيء

حتى الدكتور اسامه جلبتني شروحاته بالفديو من اليوتوب شاهدتها ما شاء الله عرفت انه ذو قدر من العلم وافهم وان شاء الله لو احتجت لشيء اجد من يساعدني
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
=

تحيايت اخ حمصاني..كلامك في محله..
اعطي لكل شيء وقته..اعطينا شهرا او بعدها شهرين او بعدها ثلاتة اشهر...وستمر بسرعة ولكن ستكتسب فيها اشياء كثيرة ان شاء الله
وستعرف كل شيء
اي استفسار لاتتردد في طرحه على دزاسامة او المشرفين فلن يبخل عليك احد بالجواب..استشر اولا فنحن اخوة في الله..
بالتوفيق ان شاء الله

معاذ عودات 19-07-2011 09:45 PM

اهلا اخي عبدو
خليني اقرا الموضوع منيح
وارجع اعلق ان شاءالله

abdellatif 19-07-2011 10:32 PM

ركوب الاتجاه و البحث عن صفقات
امثلة:
ساقوم بتصغير الشارت لتوضيح الرؤيا اكثر كما في الشارت الاسفل..
نبدأ بشارت الدايلي
نرسم ترند من القاع الى القمة ومعه الفيبوناشي
نقوم بتحديد مستويات الدعوم و المقاومات ولنركز على المستويات التي في طريق السعر و الاقرب الينا..
كما بالشارت التالي:

نقرب الان الشارت الامور ستكون اوضح اكثر..

ونبدأ في تدوين الملاحظات و التوقعات..
هنا سنركز عن حركة السعر الاخيرة..سنجد السعر انه ارتد من مستوى دعم قوي متزامن مع مستوى 38.2 فيبوناشي..عند 1.5780 ورد السعر فوق متوسط 200 والاتجاه مازال صاعدا..
سندهب الى فريم الاربع ساعات
نبحت عن ترند و نرسم معه فيبوناشي..
سنجد ترند هابط محترم..
السعر فوقه مقاومة مستوى فيبوناشي 38.2 و مقاومة متوسط 200
الاتجاه هابط على فريم الاربع ساعات
الفرصة هنا ستكون جيدة للشراء عند كسر الترند الهابط و مستوى فيبوناشي و متوسط 200 و اول هدف مستوى50 فيبوناشي عند 1.6163 وبستوب عند 1.6130 اسفل الترند و مستوى فيبوناشي و متوسط 200
و هكدا نكون قد دخلنا صفقة شراء مع اتجاه الترند اليومي..
شارت الاربع ساعات
مادا لو لم يتحقق هدا السينارويو...!!
وتحقق العكس..هبوط السعر
جيد لقد حددنا اتجاه هابط على فريم الاربع ساعات ولندخل معه سندهب لفريم الساعة و نبحت عن ترند و نرسم معه مستوى فيبوناشي
سنجد الترند والفيبوا كما في الشارت التالي:

سيكون الدخول بيع بعد كسر الترند ومستوى الدعم 1.6076 و الستوب فوق الترند و الهداف مستويات فيبوناشي..كما موضح في الشارت السابق..
هدا توضيح للروتين اليومي الدي سنقوم به لرسم الترندات و الفيبوناشي و البحث عن فرص..

بالتوفيق ان شاء الله

abdellatif 19-07-2011 10:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 170224)
اهلا اخي عبدو
خليني اقرا الموضوع منيح
وارجع اعلق ان شاءالله

عايزين التعليق يامعاد..لتفيدنا بخبرتك..لنتعلم من بعض
بالتوفيق ان شاء الله

farok 19-07-2011 11:27 PM

اقتباس:

السلام عليكم

شكرا لك على ردك اخي

انا والله لم افهم

ارجو الرد

اخى الكريم :
لو الفوريكس عبارة عن كام شهر ديمو وتاخذ الخبرة مكنش احد غلب
الديمو والمذاكرة ليل نهار لمدة خمسة او ستة اشهر تعطيك خبرة الفوريكس بنسبة 10% فقط
الخبرة الحقيقية تاخذها من الحسابات الحقيقية يعنى بالمكسب والخسارة وارتفاع الضغط والسهر بالليل وانت مش عارف تنام والفرحة بالصبح لما تصحى او الصدمة يعنى الخلاصة حط فى حساباتك اذا اردت دخول عالم الفوريكس ان يكون لديك مبلغ من المال سوف تخسره لتتعلم به وان يكون لديك بعض الصحة الوفيرة لانك هتفقد بعض منها بسبب التوتر والضغط العصبى

abdellatif 20-07-2011 10:44 PM

نتابع تكون هده الفرصة..بعد كسر الترند

AHMED FOUAD 21-07-2011 12:17 AM

بالتوفيق يا باشا موضوع جميل

abdellatif 21-07-2011 12:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMED FOUAD (المشاركة 170872)
بالتوفيق يا باشا موضوع جميل

الله يبارك فيك ياباشا..
بالتوفيق ان شاء الله

banyas 21-07-2011 05:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 170295)
اخى الكريم :
لو الفوريكس عبارة عن كام شهر ديمو وتاخذ الخبرة مكنش احد غلب
الديمو والمذاكرة ليل نهار لمدة خمسة او ستة اشهر تعطيك خبرة الفوريكس بنسبة 10% فقط
الخبرة الحقيقية تاخذها من الحسابات الحقيقية يعنى بالمكسب والخسارة وارتفاع الضغط والسهر بالليل وانت مش عارف تنام والفرحة بالصبح لما تصحى او الصدمة يعنى الخلاصة حط فى حساباتك اذا اردت دخول عالم الفوريكس ان يكون لديك مبلغ من المال سوف تخسره لتتعلم به وان يكون لديك بعض الصحة الوفيرة لانك هتفقد بعض منها بسبب التوتر والضغط العصبى

كلام سليم ميه بالميه .....

aafag 21-07-2011 07:07 AM

مجهود جبار تشكر عليه و مجموعة http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3769_11311221179.png

Tarek adel 21-07-2011 09:07 AM

عبد اللطيف لى سؤال بعد اذنك,
انت قصدت انك بعد ما ترسم ترندات كل فريم تنزل للفريم الاقل وترسم الترند الخاص به ومعاه الفيبوناتشى؟
صراحه انا مقتنع ان الفايبو يكون فقط على فريم اليومى أو ال 4 ساعات لكن لو عملت فايبو على كل فريم هلاقى السعر على طول عند مقاومه او دعم ومش هعرف ادخل اى صفقات..ده غير انى لازم التزم احدد على كل فايبوناتشى انه لا يظهر الا على هذا الفريم والا هيبقه الشارت كله شخابيط
ولا انا فاهم غلط؟

abdellatif 21-07-2011 04:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdellatif (المشاركة 170818)
نتابع تكون هده الفرصة..بعد كسر الترند

تم كسر الترند الدي انتظرناه..الكسر كان قويا ووصل الى الهدف الاول دون ان نتمكن من الدخول..
الدخول الان اراه غير مناسب حيث سيكون الستوب بعيدا..وبعد ساعات هناك اخبار قوية على الدولار..
ننتظر صودور الخبر وسيكون جيدا لو عاد السعر لمستوى فيبوناشي 38.2 عند 1.6150

ايمن عبدو 21-07-2011 04:27 PM

متى افضل الاوقات لدخول الصفقة؟

abdellatif 21-07-2011 04:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 171102)
انت قصدت انك بعد ما ترسم ترندات كل فريم تنزل للفريم الاقل وترسم الترند الخاص به ومعاه الفيبوناتشى؟
صراحه انا مقتنع ان الفايبو يكون فقط على فريم اليومى أو ال 4 ساعات لكن لو عملت فايبو على كل فريم هلاقى السعر على طول عند مقاومه او دعم ومش هعرف ادخل اى صفقات..ده غير انى لازم التزم احدد على كل فايبوناتشى انه لا يظهر الا على هذا الفريم والا هيبقه الشارت كله شخابيط
ولا انا فاهم غلط؟

شكرا لك اخ عادل على سؤالك..
اجهز شارتات لاشرح لك وجهة نظري
من اكبر فريم الى اصغر فريم وسترى ان المستويات قليلا ما تكون متقاربة و لا تشكل عائقا في الدخول..
بالتوفيق

abdellatif 21-07-2011 04:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن عبدو (المشاركة 171362)
متى افضل الاوقات لدخول الصفقة؟

الوقت الجيد..كان سيكون عند بداية اليوم..الان الرانج اليومي اوشك على الانتهاء..
ننتظر عودة السعر للمستويات المدكورة..لو فيها خير..ونتابع حتى يوم الغد..
بالتوفيق ان شاء الله

ايمن عبدو 21-07-2011 04:35 PM

بالتوفيق اخى عبداللطيف

abdellatif 21-07-2011 04:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aafag (المشاركة 171089)
مجهود جبار تشكر عليه و مجموعة http://fx-arabia.com/vb/uploaded/3769_11311221179.png

بارك الله فيك ياطيب..وان شاء الله نكون عند حسن الظن
بالتوفيق

abdellatif 21-07-2011 05:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 171102)
ولا انا فاهم غلط؟

هدا توضيح على شارت الساعة لليورودولار
لاحظ تباعد مستويات الفيبوناشي
اقرب مستويات هي مستويات الساعة و الاربع ساعات اما مستويات فيبو الدايلي فهي بعيدة عنا
كان الدخول جيد باهداف اقرب مستويات الساعة
كان الدخول جيد بعد اعادة اختبار الترند الهابط و من مستويات فيبوناشي
الاتجاه فوق متوسط 200 وهو اتجاه صاعد
لاحظ ارتداد السعر من مستوى 38 على فريم الاربع ساعات
واعاد اختبار الترند الصاعد واشارة شمعة انعكاسية هامر جيدة للدخول شراء من جديد و الاهداف مستويا فيبوناشي
التوضيح على الشارت

abdellatif 22-07-2011 12:08 AM

يرجى اعادة قراء الموضوع من البداية حيت تمت اضافة
جزء من قراءة الخبر وجاري اعداد الجزء الاخير
و تحديد الاتجاه عن طريق انباء الكوت
وجب التنويه..
بالتوفيق ان شاء الله

abdellatif 22-07-2011 12:58 AM

فرصة على اليورودولار
في انتظار كسر الترند

abdellatif 24-07-2011 02:16 PM

فرص قادمة على الباونددولار لهدا الاسبوع
بعد دمج ماتعلمناه في تحديد الاتجاه السابق نجد ان الباوند دولار في اتجاه صاعد..وعليه سنبحث عن فرصة للشراء
سنجد ترند هابط مكسور على فريم الاربع ساعات..ونتوقع ان تتم اعادة اختبار هدا الترند كما موضح على الشارت ومنه سيتم الدخول شراء ان شاء الله

بالتوفيق ان شاء الله

abdellatif 24-07-2011 02:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdellatif (المشاركة 171718)
فرصة على اليورودولار
في انتظار كسر الترند

اليورودولار الاتجاه صاعد
وهدا تحديث للشارت السابق في انتظار الكسر للشراء

seragsamy 24-07-2011 02:31 PM

منتظرين الفرصة مع افتتاح السوق

موفق أخى العزيز

+1 لايك

abdellatif 24-07-2011 06:47 PM

ان شاء الله اخ سراج..بالتوفيق

ahmed1984 25-07-2011 01:08 AM

بارك الله فيك

م.محمد عبد القوى 25-07-2011 01:47 AM

احلى لايك لاحلى برنس
بالتوفيق ياعوبد

abdellatif 25-07-2011 08:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1984 (المشاركة 173060)
بارك الله فيك

بالتوفيق ان شاء الله..في انتظار فرصة حقيقية لترند مكسور..
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_abdelkawy (المشاركة 173108)
احلى لايك لاحلى برنس
بالتوفيق ياعوبد

الله يبارك اخي عبد القوي..
واحلى ليك يابرنس
بالتوفيق ان شاء الله

abdellatif 26-07-2011 12:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdellatif (المشاركة 172741)

اليورودولار الاتجاه صاعد
وهدا تحديث للشارت السابق في انتظار الكسر للشراء

اليورودولار كسر الترند ووصل للهدف الاول..
يمكن الشراء من الاسعار الحالية 1.4466
هدف اول
1.4518
هدف تاني
1.4570
الستوب اسفل
1.4388

الشارت

seragsamy 26-07-2011 01:04 PM

على بركة الله

موفق ياغالى

الساعة الآن 11:28 PM