اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

معاذ عودات 29-04-2017 04:07 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Geno (المشاركة 910785)
بالشمعة التاكيده تقصد الشمعة المؤيده للاتجاه صحيح؟
رجوع السعر للمقاومة او الدعم المكسور ممكن يكتفي بمجرد شمعه عاكسه بعد الشمعه الكاسره فورا صحيح؟

مشكور على مجهودك يا استاذ

الشمعة التأكيدية هي الشمعة الي بتيجي بعد شمعة الاختراق او الكسر
وبتكون بنفس اتجاه الشمعة
يعني لو اختراق ، بتكون فوق المقاومة
لو كسر ، بتكون اسفل الدعم

Geno 30-04-2017 08:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 910803)

الشمعة التأكيدية هي الشمعة الي بتيجي بعد شمعة الاختراق او الكسر
وبتكون بنفس اتجاه الشمعة
يعني لو اختراق ، بتكون فوق المقاومة
لو كسر ، بتكون اسفل الدعم

مشكور يا غالي تاعبك معي

م.جمانه 04-05-2017 08:33 PM

نتمنى من جميع أعضاء وأفراد أسره ارابيا الكرام
عدم التردد في طرح اي استفسار يخدم تداولاتكم

بولاق الدكرور 04-05-2017 10:24 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
الأخوة الكرام في المنتدى كان عندي استفسار بعد اذنكم
انا لسة بسمع محاضرات د / اسامة للتعليم وفاتح حساب ديمو على XM.com
النهاردة على شارت اليورو دولار وعلى فريم الساعة
بصيت عليها شوية ولقيت نموذج شمعات تصاعدي وبعده جت شمعة شوتنج ستار ، انتظرت اشوف اللي بعدها هتيجي ايه عشان تأكد الاتجاه ولقيتها فعلا شمعة هابطة ، فقمت بعملية بيع وعملت ستوب لوز ، و عملت تيك بروفيت عند 1.0919 وخرجت عشان كان عندي شغل وبعد ساعة فتحت ولقيت ان الشمعة وصلت لسعر 1.0917 ومفقلتش العملية ، بالعكس اللي حصل ان المشترين دخلوا بكثافة وقلبوا الشمعة خلوها تصاعدية والعملية قفلت لما وصلت للستوب لوز
اللي انا مش فاهمه ليه العملية موقفتش عند نقطة التيك بروفيت ، هو الحمد لله ان حسابي ديمو ، واللي حصل كان لعب ، بس لو كان حسابي حقيقي دي حاجة تزعلني جدا
فهل حد عنده اي تفسير للي حصل ده وشكرا

بولاق الدكرور 04-05-2017 11:27 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
بصيت عليها شوية ولقيت نموذج شمعات تصاعدي وبعده جت شمعة شوتنج ستار ، انتظرت اشوف اللي بعدها هتيجي ايه عشان تأكد الاتجاه ولقيتها فعلا شمعة هابطة ، فقمت بعملية بيع وعملت ستوب لوز ، و عملت تيك بروفيت عند 1.0919 وخرجت عشان كان عندي شغل وبعد ساعة فتحت ولقيت ان الشمعة وصلت لسعر 1.0917 ومفقلتش العملية ، بالعكس اللي حصل ان المشترين دخلوا بكثافة وقلبوا الشمعة خلوها تصاعدية والعملية قفلت لما وصلت للستوب لوز
اللي انا مش فاهمه ليه العملية موقفتش عند نقطة التيك بروفيت ، هو الحمد لله ان حسابي ديمو ، واللي حصل كان لعب ، بس لو كان حسابي حقيقي دي حاجة تزعلني جدا

خدمة العملاء 04-05-2017 11:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بولاق الدكرور (المشاركة 911278)
بسم الله الرحمن الرحيم

اخي الغالي اهلا بك
هذا بسبب الاسبريد وهو اكيد كان اكثر من نقطتين في هذا الوقت. وفي صفقات البيع يتم احتساب الاسبريد عند جني الربح او الاستوب لوس

ghost59 11-05-2017 08:09 PM

سلام عليكم

في حالة الفجوات والفايبو مثل ما موجود في المجنون 4 ساعات مثلا

هل يتم رسم الفايبو قبل الفجوة ولايأثر عليه وجود الفجوة ام بعد الفجوة افضل لتحديد ادق للمستويات ؟

تحياتي لكم

أ.نادر غيث 11-05-2017 08:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghost59 (المشاركة 912202)
سلام عليكم

في حالة الفجوات والفايبو مثل ما موجود في المجنون 4 ساعات مثلا

هل يتم رسم الفايبو قبل الفجوة ولايأثر عليه وجود الفجوة ام بعد الفجوة افضل لتحديد ادق للمستويات ؟

تحياتي لكم

و عليكم السلام

ترسم الفايبو عادي قبل الفجوة
لان السعر قد يهبط بشكل تدريجي و يلتزم بالفايبو
لكن يبقى وجود الفجوة خطر حتى اغلاقها بالكامل طال الزمن ام قصر ..
تحيتي

ghost59 11-05-2017 09:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 912204)

و عليكم السلام

ترسم الفايبو عادي قبل الفجوة
لان السعر قد يهبط بشكل تدريجي و يلتزم بالفايبو
لكن يبقى وجود الفجوة خطر حتى اغلاقها بالكامل طال الزمن ام قصر ..
تحيتي

يعني يترسم عادي بغض النظر في فجوة ام لا
مشكور استاذ نادر

أ.نادر غيث 11-05-2017 10:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ghost59 (المشاركة 912206)

يعني يترسم عادي بغض النظر في فجوة ام لا
مشكور استاذ نادر

نعم يا غالي
لكن يأخذ الجاب بالحسبان في التداولات ..
العفو اقل من واجبنا
تحيتي

hamsat36 13-05-2017 06:49 PM

الاستاذ نادر ارجو المساعدة حيث انا حسابى 169 دولار والسوق عاكس عليا لخد 140 دولار واغلق امس زوج اليور دولار صفقات كلها بيع ومش عارف اعزز له ولا انتظر ولا هناك مجال لفكرة ما مش عارف بفكر اعزز ولا اعمل ايه مش عارف او هل من طريقة ممك اعرف بيها السوق هيفتح بصعود ولا هبوط

أ.نادر غيث 13-05-2017 08:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamsat36 (المشاركة 912377)
الاستاذ نادر ارجو المساعدة حيث انا حسابى 169 دولار والسوق عاكس عليا لخد 140 دولار واغلق امس زوج اليور دولار صفقات كلها بيع ومش عارف اعزز له ولا انتظر ولا هناك مجال لفكرة ما مش عارف بفكر اعزز ولا اعمل ايه مش عارف او هل من طريقة ممك اعرف بيها السوق هيفتح بصعود ولا هبوط

مسا الفل

يعني 39 دولار لديك .
لا اعلم ما يمكن تقديمه لك ..
المشكلة الوضع في نهايته و ان شاء الله لا يكون كذلك
اقصد لا مجال كبير للمناورة ، اليورو سيهبط عاجلاً ام اجلاً لوجود الجاب لكن يحتاج
لدخول مخاطرة قليلة و حسابات كبيرة و دخول من مناطق بعيدة و ليس قريبة .
للاستمرار الهبوط يجب كسر 1.0850-1.0830 تقريباً و هذا حتى الان لم يتم ..
بامكانك بحالة الانعكاس اكتر اغلاق جزء من العقود حتى يتحمل الحساب او فتح هيدج لجزء صغير ..
بمعنى المناورة قدر الامكان بانتظار اغلاق الجاب
تحيتي

hamsat36 13-05-2017 09:37 PM

احلى التماسى بس ياريت خضرتك تقولى هو ممكن يفتح لاعلى ام لاسفل
و هحاول ادرسها بالرقمى كدة واشوف لو كمل هيكون لحد فين وسبب الصعود ايه وبناءا عليه اشوف ممكن اعمل ايداع كام لانى فاتح صفقات كتيرة ومش هيستحمل عسك خالص او مش هستخمل فاتخة غبية للسوق فى نفس للاتجاة لانى ملهاش حل غير ان السوق يفتخ على هبوط لوكدة ممكن ازودله 50 كمان ولا راى حضرتك ايه تخياتى للك

م.جمانه 13-05-2017 11:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamsat36 (المشاركة 912389)
احلى التماسى بس ياريت خضرتك تقولى هو ممكن يفتح لاعلى ام لاسفل
و هحاول ادرسها بالرقمى كدة واشوف لو كمل هيكون لحد فين وسبب الصعود ايه وبناءا عليه اشوف ممكن اعمل ايداع كام لانى فاتح صفقات كتيرة ومش هيستحمل عسك خالص او مش هستخمل فاتخة غبية للسوق فى نفس للاتجاة لانى ملهاش حل غير ان السوق يفتخ على هبوط لوكدة ممكن ازودله 50 كمان ولا راى حضرتك ايه تخياتى للك

اهلا بك اخي الفاضل ،،، ننتظر رد مشرفنا نادر على سؤالك

،، لكن نصيحه شخصيه لك :1 (102): لا تقم بالايداع وتوقف عن التداول ،، وارجع الى الدروس والديمو ،،،الخ

،، اعلم ان كلامي قاسي ،، اعتذر منك ... لكن هذه هي الحقيقه ،، توقف عن التداول وقم باعاده التعلم على الديمو ،، هذه نصيحتي لك الشخصيه ولك كامل الحريه بالطبع ،،
مع خالص تمنياتي لك بالتوفيق :1 (27):

hamsat36 14-05-2017 11:30 AM

ديمو مين يعنى بقالى 3 سنين شغال على خسابات خقيقية واتزنقت فى صفقة وومكن تظبط طب مش مهم انا مش فاهم وهشتغل ديمو طب بالنسبة ليكم شغالين ديمو بردة ولو شغالين على حسابات حقيقة وفاهمين اوى مفيش حد قال اى احتمال لحركة السوق ولا ممكن السوق محتاج يوصل لاية لو تحليل اليوت اورقمى او بالفيبو ختى اوى اى طريقة محدش قال جارى الدراسة على الصفقة وهشوف هو لو هيصعد ايه اللى هيوقفة مع انى توقعى انه السوق هيفتخ هابط ياريت بلاش كلمة ديمو لاى حد ومحدش بيكسب علطول بس لما تكسب صفق تعوض بها خمس صفقات خسار ة وشكر على المساعدة فى الصفقة

أ.نادر غيث 14-05-2017 04:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamsat36 (المشاركة 912410)
ديمو مين يعنى بقالى 3 سنين شغال على خسابات خقيقية واتزنقت فى صفقة وومكن تظبط طب مش مهم انا مش فاهم وهشتغل ديمو طب بالنسبة ليكم شغالين ديمو بردة ولو شغالين على حسابات حقيقة وفاهمين اوى مفيش حد قال اى احتمال لحركة السوق ولا ممكن السوق محتاج يوصل لاية لو تحليل اليوت اورقمى او بالفيبو ختى اوى اى طريقة محدش قال جارى الدراسة على الصفقة وهشوف هو لو هيصعد ايه اللى هيوقفة مع انى توقعى انه السوق هيفتخ هابط ياريت بلاش كلمة ديمو لاى حد ومحدش بيكسب علطول بس لما تكسب صفق تعوض بها خمس صفقات خسار ة وشكر على المساعدة فى الصفقة

اهلا و سهلا يا غالي
طيب اهدأ شوية مشرفتنا جمانة قصدها بالديمو مصلحتك ..
ولو ازعجك ذلك فهذا ليس أمر ملزم لك ، ما فائدة 3 سنوات اذا كنت لا تطبق ادارة راس المال .
تسألني سيفتح على صعود ام هبوط ، نحن نحلل تحليل فقط ولا نملك الغيب حتى اعطيك اجابات اجزم بها .
كما قلت لك فنياً هناك عقبة امام الهبوط هي دعم بين 1.0850-1.0830 ، يجب كسره و الاغلاق ادناه حتى يهبط .
الشيئ الجيد للهبوط هو ان الزوج لا زال عليه فجوة سعرية مفتوحة ، هو صعد نهاية الاسبوع الماضي بسبب سلبية
بيانات التضخم الامريكية ، بخصوص المقاومات امام الصعو اعطيك تحليل و ليس شيئ مؤكد ، هناك مقاومتين ستعيق
الصعود هم 1.0933-1.0947 ، لو تم تجاوز السعر لهم و اغلق اعلاهم سيواصل الصعود ، بينما لو صمد ادناهم
سيعود ادراجه للهبوط ، ان شاء الله اكون افدتك ، و اتمنى في المرات القادمة ان تراعي ادارة راس المال لحسابك لانها
هي طوق النجاه لك بكل الظروف ..

تحيتي

hamsat36 14-05-2017 05:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 912420)

اهلا و سهلا يا غالي
طيب اهدأ شوية مشرفتنا جمانة قصدها بالديمو مصلحتك ..
ولو ازعجك ذلك فهذا ليس أمر ملزم لك ، ما فائدة 3 سنوات اذا كنت لا تطبق ادارة راس المال .
تسألني سيفتح على صعود ام هبوط ، نحن نحلل تحليل فقط ولا نملك الغيب حتى اعطيك اجابات اجزم بها .
كما قلت لك فنياً هناك عقبة امام الهبوط هي دعم بين 1.0850-1.0830 ، يجب كسره و الاغلاق ادناه حتى يهبط .
الشيئ الجيد للهبوط هو ان الزوج لا زال عليه فجوة سعرية مفتوحة ، هو صعد نهاية الاسبوع الماضي بسبب سلبية

بيانات التضخم الامريكية ، بخصوص المقاومات امام الصعو اعطيك تحليل و ليس شيئ مؤكد ، هناك مقاومتين ستعيق
الصعود هم 1.0933-1.0947 ، لو تم تجاوز السعر لهم و اغلق اعلاهم سيواصل الصعود ، بينما لو صمد ادناهم
سيعود ادراجه للهبوط ، ان شاء الله اكون افدتك ، و اتمنى في المرات القادمة ان تراعي ادارة راس المال لحسابك لانها
هي طوق النجاه لك بكل الظروف ..

تحيتي

وليكن ما يكن ولكن هذه الاجابة اللى كنت محتاجها تسلم يااستاذ نادر هناك مقاومتين ستعيق
الصعود هم 1.0933-1.0947

alaoui 31-05-2017 04:50 AM

السلام عليكم رمضان كريم
ممكن استفسار
انا مغربي اريد ان اسئلك هل هناك بروكر او بنك في المانيا او سويسرا ... يقبل ان افح معهم حساب ب خمسين الف دولار ويقبلون مساعدتي للحصول على الاقامة والعمل على حسابي هناك والاستقرار هناك طبعا

معاذ عودات 31-05-2017 09:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaoui (المشاركة 914393)
السلام عليكم رمضان كريم
ممكن استفسار
انا مغربي اريد ان اسئلك هل هناك بروكر او بنك في المانيا او سويسرا ... يقبل ان افح معهم حساب ب خمسين الف دولار ويقبلون مساعدتي للحصول على الاقامة والعمل على حسابي هناك والاستقرار هناك طبعا

وعليكم السلام
رمضان كريم ،،

ما علاقه فتح حساب بالاقامه ؟؟

لا ارى اي علاقه بينهم ابداً ، حتى لو هناك بنك تقدر تفتح حسابك معه فهذا شيء طبيعي ولا يوجد له علاقه بالاقامه ابداً

alaoui 31-05-2017 12:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 914401)

وعليكم السلام
رمضان كريم ،،

ما علاقه فتح حساب بالاقامه ؟؟

لا ارى اي علاقه بينهم ابداً ، حتى لو هناك بنك تقدر تفتح حسابك معه فهذا شيء طبيعي ولا يوجد له علاقه بالاقامه ابداً

لاحصل على ورقة تتبت انني اعمل او مستتمر في مجال الفوركس
وهدا هيساعدني على ما اعتقد

الاتعرف شخص قام بهدا الامر؟

معاذ عودات 31-05-2017 12:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaoui (المشاركة 914412)
لاحصل على ورقة تتبت انني اعمل او مستتمر في مجال الفوركس
وهدا هيساعدني على ما اعتقد

الاتعرف شخص قام بهدا الامر؟

اهلا فيك
حسب علمي بأن الاستثمار والذي يحق لك أخذ اقامة سواء اقامة عمل ,,,الخ
يجب ان يكون شغلك على ارض الواقع ، بما انك بتقدر تفتح اون لاين وتداول اون لاين ليش تكون متواجد بنفس الدولة ؟؟

لا اعتقد ان هذا الامر جائز

بولاق الدكرور 28-06-2017 05:43 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الأخوة الأفاضل في المنتدى
دلوقتي انا بتابع يوميا أهم الأخبار على أجندة الأخبار الاقتصادية وبشوف اثرها على الشارتات
لكن احيانا بيحصل نفس الأثر على الشارتات من غير ما يكون في خبر على الأجندة الافتصادية في التوقيت ده ، وانا بكون مقتنع ان اكيد حاجة حصلت في البلد دي مش شرط تكون اقتصادية ، زلزال مثلا هي اللي عملت الأثر ده في الشارتات
سؤالي هو في موقع بيتابع اول بأول الأخبار المهمة سواء كانت اقتصادية او غير اقتصادية بس بتأثر على العملات
وشكرا لحضراتكم

معاذ عودات 28-06-2017 07:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بولاق الدكرور (المشاركة 918531)
دلوقتي انا بتابع يوميا أهم الأخبار على أجندة الأخبار الاقتصادية وبشوف اثرها على الشارتات
لكن احيانا بيحصل نفس الأثر على الشارتات من غير ما يكون في خبر على الأجندة الافتصادية في التوقيت ده ، وانا بكون مقتنع ان اكيد حاجة حصلت في البلد دي مش شرط تكون اقتصادية ، زلزال مثلا هي اللي عملت الأثر ده في الشارتات
سؤالي هو في موقع بيتابع اول بأول الأخبار المهمة سواء كانت اقتصادية او غير اقتصادية بس بتأثر على العملات
وشكرا لحضراتكم

اهلا فيك اخي الكريم

ما في موقع محدد يتابعلك كل الاخبار ،
ولكن موقع بلومبيرغ كويس

والصحف العالمية كمان

م.جمانه 28-06-2017 11:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بولاق الدكرور (المشاركة 918531)
وشكرا لحضراتكم

اهلا بك اخي الفاض كما تفضل مدير ليس هناك اخبار محدده
لكن حبيت ألفت نظرك لشي
انه الأخبار المدرجه او المجدوله في موقع فوركس فاكتوري تزيد او تقل بحسب التحديث اللي بيحصل
فلازم تكون زي ما بقولوا متابع وعن كثب عن اي خبر او شي بيحدث هيأثر على سوق العملات لانه سوق سوق حساس تجاه اي تصريح او خوف او تفاؤل ...الخ

موقع فوركس فاكتوري هو موقع باللغة الانجليزية مناسب جدا لمن لا يملكون نت قوي لمتابعه القنوات الاخباريه

علما انه باقي القنوات الاخباريه ألعربيه والأجنبية وعلى رأسهم بلومبيرج كما ذكر مدير

ولكن ان قصدت حركه كمثل حركه اليورو اليوم قبل الخطابات الغير رسميه لرؤساء البنوك
فان السبب كان هو وصف دراجي بسوء تقدير من الاسواق على خطابه بالامس

فاذن هو ليس خبر حينها بقدر ما هو تفاعل أسواق تجاه صراع ثيران ودببه السوق الذي بالطبع سيكون المتداول هو الضحيه خصوصا اذا كان فعلا امواله بالسوق حينها

فاذن اخي الفاضل خلينا نكون متفقين على شيئ انه الأخبار طبعا مهما ولكن تفاعل السوق مع الخبر هو ما يهمك حينها

أتمنى آكون وضحت لك وان لم افلح بذلك فأرجوك لا تتردد في طرح اي سوال

بولاق الدكرور 29-06-2017 03:21 AM

اولا باشكر حضراتكم للإهتمام والرد
فعلا حضرتك استاذة جومانة ، زي ما قلتي حضرتك هبوط اليورو قبل الخبر بساعة وربع في كل ازواجه من 80 الى 130 نقطة ، وده خلاني ادخل ادور في المواقع ايه السبب في اللي حصل ، وملقتش وحضرتك وضحتيلي السبب ، وفي امثلة كتيرة زي كدة ، يوم 12 يونيو صعود الكندي في كل ازواجه بشكل غريب من غير ما يكون في خبر في اليوم ده وبرضه دورت في المواقع عن السبب ملقتش ،
بالنسبة لليورو حضرتك قلتي ان السبب كان وصف دراجي بسوء تقدير من الاسواق على خطابه بالامس، ده حضرتك عرفتيه من موقع فوركس فاكتوري في توقيته والا من متابعة لأكتر من مصدر ، وشكرا

م.جمانه 30-06-2017 04:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بولاق الدكرور (المشاركة 918589)
اولا باشكر حضراتكم للإهتمام والرد
فعلا حضرتك استاذة جومانة ، زي ما قلتي حضرتك هبوط اليورو قبل الخبر بساعة وربع في كل ازواجه من 80 الى 130 نقطة ، وده خلاني ادخل ادور في المواقع ايه السبب في اللي حصل ، وملقتش وحضرتك وضحتيلي السبب ، وفي امثلة كتيرة زي كدة ، يوم 12 يونيو صعود الكندي في كل ازواجه بشكل غريب من غير ما يكون في خبر في اليوم ده وبرضه دورت في المواقع عن السبب ملقتش ،
بالنسبة لليورو حضرتك قلتي ان السبب كان وصف دراجي بسوء تقدير من الاسواق على خطابه بالامس، ده حضرتك عرفتيه من موقع فوركس فاكتوري في توقيته والا من متابعة لأكتر من مصدر ، وشكرا

بالطبع متابعه اكثر من مصدر لانه لا يوجد مصدر واحد هيسردلك كل الاخبار الا مكان واحد فقط وهو بيتك ارابيا :)

يحاول المشرفين جميعا جاهدين حقاً نقل الاخبار بالفعل لكن ساعطيك مواقع اخرى بالطبع ستساعدك اكثر
ان وعدتني بان يظل
ارابيا بيتك وبيت كل من يقرا مشاركتي هذه

fxstreet
reuters
investing

وهي مواقع تدعم اللغه العربيه

اضافه انه كان في موضوع كان فيهم مواقع اخباريه ولكن ليست كلها باللغه العربيه

50 موقع forex عليك متابعتهم في 2015

اجابه على سوال الكندي 12 يونيو
هو يوم الاثنين اول يوم افتتاح سوق بعد اختتام اخبار من اغلاقات يوم الجمعه اللي هو

بيانات الوظائف الجديدة بإضافة 54.5 ألف وظيفة في مايو
معدل البطالة لشهرمايو بمستوي 6.6%

وقامت النائبة الأولى لحاكم بنك كندا كارولين ويلكينز

بالرغم من تلميحهاعن عدم رفع سعر الفائدة الا انه مضمون خطابها كافياً ليحمل على قرار زيادة الفائدة لم يعد بعيداً واصبح قريبا و يمكن رفع سعر الفائدة عاجلا وليس آجلا ،، وكان خلال الفتره الاسياويه وقتها وبدا التفاعل بالفعل حينها ،،، اضافه الى درجة الارتباط المرتفعة بين أسعار النفط والعملة المرتبطة بالسلع والكندي هو احدهم بالطبع ...

ان كان لديك اي استفسار اخي الفاضل فضلا لا تتردد في طرحه

mgg 03-07-2017 07:34 PM

سلام عليكم

استفسار عن المضاربه على النفط

كيف تحسب النقطة الان مثلا سعره

سعر البيع 46.77
سعر الشراء 46.82

لو دخلت شراء النقطة بدولار متى يكون المكسب دولار هل اذا صار 46.78 ؟ او

ياليت توضحون لي وشكراا لكم

أ.نادر غيث 03-07-2017 09:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mgg (المشاركة 918921)
سلام عليكم

استفسار عن المضاربه على النفط

كيف تحسب النقطة الان مثلا سعره

سعر البيع 46.77
سعر الشراء 46.82

لو دخلت شراء النقطة بدولار متى يكون المكسب دولار هل اذا صار 46.78 ؟ او

ياليت توضحون لي وشكراا لكم

و عليكم السلام

تبدأ الصفقة بالدخول بالارباح بعد خصم السبريد

يعني لو اشترت من 46.77
ستدخل الصفقة بالربح بعد الارتفاع اعلى 46.82
و بحالة البيع بعد الهبوط ادنى 46.72
تحيتي

mgg 03-07-2017 11:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 918924)

و عليكم السلام

تبدأ الصفقة بالدخول بالارباح بعد خصم السبريد

يعني لو اشترت من 46.77
ستدخل الصفقة بالربح بعد الارتفاع اعلى 46.82
و بحالة البيع بعد الهبوط ادنى 46.72
تحيتي

شكرا استا نادر

بعرف انه بعد خصم السبريد

لكن اقصد نفس نظام عملات الين مثلا نتعامل مع ثاني رقم بعد الفاصله او اواو

مثل الذهب الوضع يختلف حيث انه لو كان سعره 1245 اذا وصل 1255 تربح 1 دولار على حسب مافهمت مره

معاذ عودات 04-07-2017 01:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mgg (المشاركة 918951)
شكرا استا نادر

بعرف انه بعد خصم السبريد

لكن اقصد نفس نظام عملات الين مثلا نتعامل مع ثاني رقم بعد الفاصله او اواو

مثل الذهب الوضع يختلف حيث انه لو كان سعره 1245 اذا وصل 1255 تربح 1 دولار على حسب مافهمت مره

اهلا فيك
نعم تعتبر نقطه واحدة من 46.77 الى 46.78 هي نقطه كاملة
ولكن انتبه ليس كل نقطه تساوي 1 دولار
هناك ازواج لا تساوي 1 دولار

لمعرفة قيمة النقطه راجع الرابط التالي
FXDD Forex PIP Calculators Position, Pivot Fibonacci Calculation Tools

El Capitanoツ 09-07-2017 09:13 PM

السلام عليكم
اسبوع موفق ان شاء الله للاعضاء الكرام
كنت محتاج منصة لجميع الاندكسات ... انا فتحت حساب ديمو على لايت فوركس ومافيش اى اندكس لاى عملة على المنصة !
ياترى المشكلة من عندى ولا المنصة لغت الاندكسات ؟

معاذ عودات 09-07-2017 09:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Egymax3d (المشاركة 919509)
السلام عليكم
اسبوع موفق ان شاء الله للاعضاء الكرام
كنت محتاج منصة لجميع الاندكسات ... انا فتحت حساب ديمو على لايت فوركس ومافيش اى اندكس لاى عملة على المنصة !
ياترى المشكلة من عندى ولا المنصة لغت الاندكسات ؟

وعليكم السلام

اسبوع موفق للجميع

اضغط باليمين على قائمة الاسعار
ومن ثم اضغط اظهار الكل

وسيظهر معك جميع الاندكسات

El Capitanoツ 09-07-2017 09:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 919511)

وعليكم السلام

اسبوع موفق للجميع

اضغط باليمين على قائمة الاسعار
ومن ثم اضغط اظهار الكل

وسيظهر معك جميع الاندكسات

الف شكر استاذ معاذ على مجهودك .. تم بنجاح :1 (62):

El Capitanoツ 13-07-2017 02:47 AM

السلام عليكم
هو فيه طريقة ينفع اغير بيها اسم الدخول للموقع على نفس الايميل بحيث اغير اسمى من Egymax3d الى اسم اخر

م.محمد عبد القوى 13-07-2017 02:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Egymax3d (المشاركة 919960)
السلام عليكم
هو فيه طريقة ينفع اغير بيها اسم الدخول للموقع على نفس الايميل بحيث اغير اسمى من Egymax3d الى اسم اخر

نعم يمكنك ذلك ان شاء الله

فقط راسل أستاذ معاذ مدير الموقع ليقوم بتغيير اسمك

تحياتي،،

El Capitanoツ 13-07-2017 02:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.محمد عبد القوى (المشاركة 919961)

نعم يمكنك ذلك ان شاء الله

فقط راسل أستاذ معاذ مدير الموقع ليقوم بتغيير اسمك

تحياتي،،

تمام شكرا لحضرتك على سرعة الرد

faridfrance 20-07-2017 02:01 PM

السلام عليكم
ممكن رابط منصة تحتوي على جميع الاسهم العالمية و شكرا لكم

م.محمد عبد القوى 20-07-2017 03:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faridfrance (المشاركة 920750)
السلام عليكم
ممكن رابط منصة تحتوي على جميع الاسهم العالمية و شكرا لكم

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

أهلا وسهلا أخي الكريم

يمكنك تحميل منصة FXDD فيها أغلب الاسهم
داوجونز وناسدك ونيكاي وفوتسي و S&P500

تفضل لينك التحميل من هنا
ط§ظ„طھط*****ظ…ظٹظ„ط§طھ

بالتوفيق ان شاء الله

faridfrance 20-07-2017 03:56 PM

شكرا اخي الكريم بس انا عايز المنصة التي اجد فيها اسهم
مثل القطن و كولا كولا و الياهو فايسبوك الخ..............

أ.نادر غيث 20-07-2017 05:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faridfrance (المشاركة 920764)
شكرا اخي الكريم بس انا عايز المنصة التي اجد فيها اسهم
مثل القطن و كولا كولا و الياهو فايسبوك الخ..............

مسا الخير
جرب منصة لايت فوركس
تحيتي

الساعة الآن 01:44 AM