اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

Amjad Shadid 12-01-2013 12:49 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§( Harmonic Art )§●• ®

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 448137)
هو من حيث الفوركس فمش هعرف استنتج حاجة, لكن لو من الارقام المكتوبة فاللي باين ادامي ان عدد شموع الموجة بيقل, وعدد نقاطها بيقل برضه, ومتوسط نقاط الموجة غير منتظم

شكرا صديقي ، وكن عدد المتوسطات اليومية بيزيد ، مزبوط كده

Serinzo 12-01-2013 01:47 PM

انا مبتدأ و لسى خسراان 1500 دولار وحابب أتعلم لكني عمال أشوف بهااد المواضيع وهااد الصور ومش فااهم حاجة لا هارمونيك وشوي استوتاستيك وشمعة أنعكاسية وترند صاعد وترند هبط يرحملي اهلكم أنا عايز أبقى بهااد السوق مابعرفش ليش رغم أني دايماً دايما ً رصيدي بالنهاية يبقى 0 لكن أرجع وأودع من تاني لأني بحس نفسي أشعر بمتعة في التداول بهااد السوق لكن مش عارف اكمل مع الخسارات المتتالية بسبب التوصيات العقيمة الي ودتني بستين دهية

:mad:

COWBOY 12-01-2013 03:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 448096)
اجازة سعيدة يا شباب بعد مجهود رائع طوال الاسبوع
مش هاذكر اسماء عشان ما شاء الله خبراء الهارمونيك بيزيدوا يوم بعد يوم :)

تحياتي للجميع

اجازة سعيدة ياجو .. :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 448135)
لنلاحظ حركة زوج الاسترالي نيوزلندي ، هل يمكننا استنتاج اي شيء من ذلك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amjad Shadid (المشاركة 448142)
الان لنلقي نظرة على الاسترالي اندكس

طبعاً احنا مش حنلاقي اندكس لكل العملات ، بس انا حابب اوضح فكرة بعدين عن استخدامات الاندكس

انا ملاحظ انك متابع الاسترالى بالذات استاذ امجد هل فى تحليل اقتصادى بتحاول تربطة بالفكرة للاسترالى ... ام انت عايز توصل لشىء اخر واعتقد انة ربط حركة الاسترالى امام باقى الازواج معتمد على فكرتك وهل طول الموجة واحد ويتحقق بنفس الترتيب ام عشوائى .. ارجوا ان اكون وفقت فى فهمى الى الان :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Serinzo (المشاركة 448149)
انا مبتدأ و لسى خسراان 1500 دولار وحابب أتعلم لكني عمال أشوف بهااد المواضيع وهااد الصور ومش فااهم حاجة لا هارمونيك وشوي استوتاستيك وشمعة أنعكاسية وترند صاعد وترند هبط يرحملي اهلكم أنا عايز أبقى بهااد السوق مابعرفش ليش رغم أني دايماً دايما ً رصيدي بالنهاية يبقى 0 لكن أرجع وأودع من تاني لأني بحس نفسي أشعر بمتعة في التداول بهااد السوق لكن مش عارف اكمل مع الخسارات المتتالية بسبب التوصيات العقيمة الي ودتني بستين دهية

:mad:

اهلا اخى الكريم .. انا مش عارف انت عايز تسمع اللى يريحك هو انك هتعوض خسارتك معنا والى اخرة :1 (61)::1 (61):
ام عايز تسمع راى وبصراحة .. وهو كالتالى .. الخاسر فى السوق هو من يعتمد على غيرة ولايدخل الصفقة بناء على تحليلة .. طيب هو ما بيعرفش يحلل والموضوع صعب علية يبقى يحاول واذا فشل مرة واثنين يترك المجال احسن ويحافظ على فلوسة افضل .. وهنا الموضوع لدارسة الهارمونيك والموجات بشكل عام ونشارك بالتحليل والصفقات على قدر معرفتنا بالتحليل وما يوفقنا الله اليه ..وارجوا ان تتقبل رايى بصدر رحب و اهلا ومرحبا بك فى اى استفسار يخص الموضوع .. تحياتى .. :)

Lama-FX 12-01-2013 04:41 PM

مرحبا اخي COWBOY

اولا شكرا على ما تقدمة في ورشة الرينكو
جزاك الله خيرا

انا من فترة وانا اعمل بصمت الى ان تكوت لي بعض الخبرة والمعرفة والحمد لله
انا جربت افهم موضوع الهورمنك لكن من دون جدوى لكن بعد ما اندعكنا في السوق صرت افهم ايش معنى زاوية وما معنى فيبو وتصحيح الى باقي الامور.....
واصبح بامكاني فهم ما تقول علما انو لو تعرفت على موضوعك من بدري كان زمان وضعي احسن ووفر علي الكثير من المجهود

موضوعك جميل الطرح مرتب واجوبتك رصينة وكنت قد بدات في الموضوع من حوالي الاسبوعين وقد وصلت الى 150 وانا اقراء واطبق وعلى مهلي وقريبا اتمنى ان تقبلني في ورشتك عضو مشارك وفاعل

اعيد شكري لك وفقك الله

مصطفي حلمي 12-01-2013 04:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 448085)

اهلا يا غالى انا لا استاذ ولا حاجة ياحج :D انا بس اجتهدت ووضعت مجهودى وفهمى للهارمونيك هنا للاشارك به اخوانى .. بالنسبة لشرح زيادة عن الكتاب لا اعتقد:1 (77): الا ان الموضوع يحتوى على امثلة وصفقات كثيرة ونقاش من واقع السوق .. وايضا قريبا يوجد شرح بسيط وخفيف ان شاء الله لتوضيح مزيد من الامور .. لكن لما كل هذا اليوت وكلاسيك وهارمونيك .. نصحتى لك ابدا براحتك خالص اتقن مثلا اليوت وحاول تربح منة .. واذا وفقت فى ذلك ضيف الهارمونيك وهكذا معى انى افضل التخصص والتركيز على شىء واحد للبعد عن التشيت ولخلق هدف واحد حتى تصل الى مرادك ان شاء الله وبالتوفيق ان شاء الله :)

اخي العزيز
لقد قراءت كتاب جون ميرفي ( التحليل الفني لأسواق المال ) كاملا ...كتاب اكثر من رائع و ارجع له دائما لافهم اشياء كثيرة لم افهمها حين قراءة الكتاب
و قراءت الملخص المعمول من احد الاخوة لشرحك لموضوع الهارمونك ...روعه البساطه و الاسلوب الرشيق ..الله يبارك لك يا اخي
احاول التمرن علي الهارمونيك و سوف اضع بن يديك بعد قليل تحليل للدولار ين و اتمني ان تصحح لي ..
تحياتي و تقديري

COWBOY 12-01-2013 05:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Lama-FX (المشاركة 448174)
مرحبا اخي COWBOY

اولا شكرا على ما تقدمة في ورشة الرينكو
جزاك الله خيرا

انا من فترة وانا اعمل بصمت الى ان تكوت لي بعض الخبرة والمعرفة والحمد لله
انا جربت افهم موضوع الهورمنك لكن من دون جدوى لكن بعد ما اندعكنا في السوق صرت افهم ايش معنى زاوية وما معنى فيبو وتصحيح الى باقي الامور.....
واصبح بامكاني فهم ما تقول علما انو لو تعرفت على موضوعك من بدري كان زمان وضعي احسن ووفر علي الكثير من المجهود

موضوعك جميل الطرح مرتب واجوبتك رصينة وكنت قد بدات في الموضوع من حوالي الاسبوعين وقد وصلت الى 150 وانا اقراء واطبق وعلى مهلي وقريبا اتمنى ان تقبلني في ورشتك عضو مشارك وفاعل

اعيد شكري لك وفقك الله

اهلا اختى الكريمة ومرحبا بكى معنا محاربة :D من ضمن المحاربين .. نحن هنا اسرة واحدة وجزء من الاسرة الكبيرة اربيا .. لا نبخل بالمعرفة او بالاجابة على اى استفسار .. ولايوجد بيننا انسان لدية كبر او شخص يظن انة افضل من الاخر بعلمة .. كلنا يد واحدة .. ونصحيتى لكى تعلمى الهارمونيك براحتك خالص حتى تتقنية بشكل جيد ولا تستعلجى الامور ابدا حتى تتقنى التحليل وتتوقعى الحركة القادمة بشكل جيد .. واى استفسار انا وباقى المحاربين :D لن نبخل بالاجابة ان شاء الله :1 (77)::1 (77)::1 (77):
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 448179)
اخي العزيز
لقد قراءت كتاب جون ميرفي ( التحليل الفني لأسواق المال ) كاملا ...كتاب اكثر من رائع و ارجع له دائما لافهم اشياء كثيرة لم افهمها حين قراءة الكتاب
و قراءت الملخص المعمول من احد الاخوة لشرحك لموضوع الهارمونك ...روعه البساطه و الاسلوب الرشيق ..الله يبارك لك يا اخي
احاول التمرن علي الهارمونيك و سوف اضع بن يديك بعد قليل تحليل للدولار ين و اتمني ان تصحح لي ..
تحياتي و تقديري

اهلا اخى الكريم لاتتردد فى وضع اى استفسار او اى مناقشة تحب ان تتطرحها هدف الموضوع والورشة فى الاساس هو نشر العلم والمعرفة .. فكل منا يبذل ما يستطيع حتى يفيد اخوانة .. اطرح ما تشاءيا غالى :) بس الصور تكون واضحة :D

canister 12-01-2013 05:36 PM

خالد بعيدا عن موضوعنا الهارمونيك, بس مجربتش مرة تمشي مع الاتجاه العام الدايلي لكل العملات؟

بمعين لو زوج معين ترينده اليومي صاعد تخش عليه شراء, ويكون استوبك مثلا 200 نقطة او ظهور الزاوية العكسية أو شيء من هذا القبيل, مش عارف الفكرة دي بتراودني وعايز ادرسها, علي مجموعة معينة من الازواج, رغم اني عارف ان مثلا كل ازواج الدولار هتلاقيها تقريبا مرتبطة ببعض وبتهبط وتصعد مع بعض, وهكذا, وعشان تفادي الحكاية دي قولت مثلا نخش مع كل الازواج في الاتجاه العام ما عدا الزوج الأكثر نقاطا فيهم نخش فيه عكس الاتجاه عشان لو الدنيا عكست معانا مرة واحدة

فانا الفكرة في دماغي بس هحاول ادرسها اكتر واطور فيها بحيث اني استفاد بالتريند العام لكل الازواج مرة واحدة واعتقد مهما كان الانعكاس فاعتقد المحصلة النهائية هتكون بالموجب وخصوصا لكل اخترنا من كل عملة, الزوج الاقوي لها يكون عكس الاتجاه وهكذا

مصطفي حلمي 12-01-2013 05:44 PM

6 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 448181)

اهلا اختى الكريمة ومرحبا بكى معنا محاربة :D من ضمن المحاربين .. نحن هنا اسرة واحدة وجزء من الاسرة الكبيرة اربيا .. لا نبخل بالمعرفة او بالاجابة على اى استفسار .. ولايوجد بيننا انسان لدية كبر او شخص يظن انة افضل من الاخر بعلمة .. كلنا يد واحدة .. ونصحيتى لكى تعلمى الهارمونيك براحتك خالص حتى تتقنية بشكل جيد ولا تستعلجى الامور ابدا حتى تتقنى التحليل وتتوقعى الحركة القادمة بشكل جيد .. واى استفسار انا وباقى المحاربين :D لن نبخل بالاجابة ان شاء الله :1 (77)::1 (77)::1 (77):

اهلا اخى الكريم لاتتردد فى وضع اى استفسار او اى مناقشة تحب ان تتطرحها هدف الموضوع والورشة فى الاساس هو نشر العلم والمعرفة .. فكل منا يبذل ما يستطيع حتى يفيد اخوانة .. اطرح ما تشاءيا غالى :) بس الصور تكون واضحة :D

تحليل فني لزوج الدولار ين ( للدراسة و المناقشة )

1/ فريم الشهري :
متكون نموذج bearish butterfly ..النقطة d بالنموذج وصلت لمستويات 1.414 و ننتظر استهداف مستويات 1.618 فيبوناتشي حيث المستويات السعرية 91.66 (نهاية النموذج )..

2/ فريم الاسبوعي :
متكون نموذج bearish gartly النقطة d بالنموذج وصلت 0707 فيبوناتشي و تستهدف لميتويات 0.786 حيث المستويات السعرية 90.77 (نهاية النموذج )..
3/ فريم الديلي :
متكون نموذج bearish butterfly ..النقطة d بالنموذج وصلت لمستويات 1.414 و ننتظر استهداف مستويات 1.618 فيبوناتشي حيث المستويات السعرية 91.15 (نهاية النموذج)
4/ فريم 4 ساعات
-الشكل المتكون يشبه كثيرا نموذج abcd ( nshape ) و لكن نسبة الفيبو بين a,c وصلت 1 فايبو مما يتعارض مع شكل نموذج abcd المعتمد فالنموذج يشبه اكثر نموذج double bottom pattern continuation pattern و هو نموذج صاعد احصاه جون ميرفي في كتاب التحليل الفني ..
يوضح ايضا الفريم الرقم 5 من موجات اليوت و الذي يشجع علي حركو موجيه انعكاسية لفك التشبع الشرائي الموجود بمختلف الفريمات يعود بعدها الزوج للصعود مرة اخري ..

5ريم الساعة :
-انتهي نموذج bearsh shark و تم الارتداد من فيبوناتشي 78.6 من الضلع cd .
-بدأتكون نموذج جديد تم تحديد a,b و النقطة b عند مستوي 382. فييبو و ننتظر النقطة c ابتداءا منن مستويات .88 و حتي 1 فيبو من الضلع ab حيث النطاق السعري 89.32 الي 89.44 ..
** المحصلة العامة : الرند العام صاعد بقوة علي كل الفريمات مع احتمال حدوث تصحيح قوي ناتج من ظهور النقطة 5 اليوت علي فريم 4 ساعات و بعدها يعاود الوج الصعود بقوة ..
**النقط المستهدفة بالترتيب حسب الفريمات هي :
90.77 91.15 91.66 89.44 89.32
مرفق جميع الشارتات المستخدمة ..
رجاء خاص : برجاء تقييم المشاركة لان هدفي منها هو التعلم و قياس مدي فهمي للهارمونيك علما بانها اول محاولة لي في هذا الامر ..
مع شكري و تقديري ..

COWBOY 12-01-2013 06:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 448185)
خالد بعيدا عن موضوعنا الهارمونيك, بس مجربتش مرة تمشي مع الاتجاه العام الدايلي لكل العملات؟

بمعين لو زوج معين ترينده اليومي صاعد تخش عليه شراء, ويكون استوبك مثلا 200 نقطة او ظهور الزاوية العكسية أو شيء من هذا القبيل, مش عارف الفكرة دي بتراودني وعايز ادرسها, علي مجموعة معينة من الازواج, رغم اني عارف ان مثلا كل ازواج الدولار هتلاقيها تقريبا مرتبطة ببعض وبتهبط وتصعد مع بعض, وهكذا, وعشان تفادي الحكاية دي قولت مثلا نخش مع كل الازواج في الاتجاه العام ما عدا الزوج الأكثر نقاطا فيهم نخش فيه عكس الاتجاه عشان لو الدنيا عكست معانا مرة واحدة

فانا الفكرة في دماغي بس هحاول ادرسها اكتر واطور فيها بحيث اني استفاد بالتريند العام لكل الازواج مرة واحدة واعتقد مهما كان الانعكاس فاعتقد المحصلة النهائية هتكون بالموجب وخصوصا لكل اخترنا من كل عملة, الزوج الاقوي لها يكون عكس الاتجاه وهكذا

اهلا بافكارك يا غالى:1 (77)::1 (77): دعنى اسئلك سؤالين
الاول فسر معنى الترند العام وكيف يتم رسمة وتحديدة ؟..
الثانى ما فائدة الترند العام عندما لا تتمكن من توقع كسرة وانت فى الاساس تسير معه وهو وجد ليتم كسرة ؟..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي حلمي (المشاركة 448187)
تحليل فني لزوج الدولار ين ( للدراسة و المناقشة )

1/ فريم الشهري :
متكون نموذج bearish butterfly ..النقطة d بالنموذج وصلت لمستويات 1.414 و ننتظر استهداف مستويات 1.618 فيبوناتشي حيث المستويات السعرية 91.66 (نهاية النموذج )..

2/ فريم الاسبوعي :
متكون نموذج bearish gartly النقطة d بالنموذج وصلت 0707 فيبوناتشي و تستهدف لميتويات 0.786 حيث المستويات السعرية 90.77 (نهاية النموذج )..
3/ فريم الديلي :
متكون نموذج bearish butterfly ..النقطة d بالنموذج وصلت لمستويات 1.414 و ننتظر استهداف مستويات 1.618 فيبوناتشي حيث المستويات السعرية 91.15 (نهاية النموذج)
4/ فريم 4 ساعات
-الشكل المتكون يشبه كثيرا نموذج abcd ( nshape ) و لكن نسبة الفيبو بين a,c وصلت 1 فايبو مما يتعارض مع شكل نموذج abcd المعتمد فالنموذج يشبه اكثر نموذج double bottom pattern continuation pattern و هو نموذج صاعد احصاه جون ميرفي في كتاب التحليل الفني ..
يوضح ايضا الفريم الرقم 5 من موجات اليوت و الذي يشجع علي حركو موجيه انعكاسية لفك التشبع الشرائي الموجود بمختلف الفريمات يعود بعدها الزوج للصعود مرة اخري ..

5ريم الساعة :
-انتهي نموذج bearsh shark و تم الارتداد من فيبوناتشي 78.6 من الضلع cd .
-بدأتكون نموذج جديد تم تحديد a,b و النقطة b عند مستوي 382. فييبو و ننتظر النقطة c ابتداءا منن مستويات .88 و حتي 1 فيبو من الضلع ab حيث النطاق السعري 89.32 الي 89.44 ..
** المحصلة العامة : الرند العام صاعد بقوة علي كل الفريمات مع احتمال حدوث تصحيح قوي ناتج من ظهور النقطة 5 اليوت علي فريم 4 ساعات و بعدها يعاود الوج الصعود بقوة ..
**النقط المستهدفة بالترتيب حسب الفريمات هي :
90.77 91.15 91.66 89.44 89.32
مرفق جميع الشارتات المستخدمة ..
رجاء خاص : برجاء تقييم المشاركة لان هدفي منها هو التعلم و قياس مدي فهمي للهارمونيك علما بانها اول محاولة لي في هذا الامر ..
مع شكري و تقديري ..

شكرا على مجهودك وتحليلك .. ولكن اسمح لى اولا انا هتعبك معايا شوية حمل برنامج سناجت والتقط صور بشكل افضل من هنا
ثانيا امسح كل المؤشرات التى وضعتها على الشارت واستخدم مؤشر ZUP60 فقط مرفق فى الصفحات الاولى للموضوع .. واستخرج النماذج ولا تعتمد على النماذج التى يستخرها المؤشر فى البداية حتى تتقن الفكرة بمعنى طبق خطوات الموضوع بالترتيب .. انت يا صديقى لاتحلل انت تاخذ نماذج المؤشر وتطبق عليها النسب وهذا مرفوض تماما .. لان الهارمونيك هو فن النظام .. واعذرنى ارى الشارت والتحليل لديك ينقصة بعض التنظيم .. انا اسف لو تدخلت فى تحليلك ولكن النصيحة عندى اهم .. ارجوا ان تتطلع ايضا على صور التحليل لدينا هنا فى الموضوع لتفهم هدفى من فكرة التنظيم تحياتى :)

canister 12-01-2013 06:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 448195)

اهلا بافكارك يا غالى:1 (77)::1 (77): دعنى اسئلك سؤالين
الاول فسر معنى الترند العام وكيف يتم رسمة وتحديدة ؟..
الثانى ما فائدة الترند العام عندما لا تتمكن من توقع كسرة وانت فى الاساس تسير معه وهو وجد ليتم كسرة ؟..

التريند العام المكون من الزجزاج العادي, انا همشي في الاتجاه معاه لكل العملات في آن واحد, يعني الزجزاج طالع هخش شراء, ولو هابط هخش بيع

وانا هبدأ اخش عكسه اول لما يتكسر ويكون زاوية الكسر مثلا, او استوب 200 نقطة, وفي نفس الوقت ممكن اخش عكس الاتجاه لزوج واحد الاكثر نقاطا لكل عملة, بمعني كل ازواج الين مثلا هخش فيها مع اتجاه الزجزاج باستوب 200 نقطة, وهفرض ان الباوند ين هو الاكثر نقاطا فانا هخش عليه عكس الاتجاه عشان لو حصل هبوط مفاجئي فده يعوض شوية, وهكذا

الساعة الآن 06:38 AM