اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   استراحة اف اكس ارابيا (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=10)
-   -   يد الخسه و الغدر و الخيانه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=5533)

م.أحمد مقدادي 01-01-2011 04:26 PM

رد: يد الخسه و الغدر و الخيانه

تم دمج المواضيع التي تتحدث عن التفجيرات في موضوع واحد
تحياتي

ابراهيم امين 01-01-2011 05:05 PM

حسبى الله و نعم الوكيل فى السبب فى هذا الحادث

انا حسيت امبراح بصوت الانفجار بحكم قربى من مكان الحادث الصوت كان قوى جدا جدا جدا اتمنى ان الحادث يعدى خير و اكيد الهدف منو الفتنة فى مصر ربنا يحفظ مصر و نعيش فى امن و امان يارب

Eng.Hamada 01-01-2011 06:21 PM

كل العذاء لاهالي الضحايا وربنا يصبرهم يارب
وكل التهاني لمنفذي الحادث اللي مالهمش مله او دين لان اول هدف ليهم وهو تحقيق الفتنة اتحقق بمجرد تنفيذ الانفجار
" وعقب الانفجار الذي وقع أثناء مغادرة عدد كبير من المسيحيين الكنيسة بعد احتفال داخلها برأس السنة الميلادية, تجمع مئات المسيحيين ورشق بعضهم مسجدا مواجها لها بالحجارة مما أدى لتهشم زجاج واجهته. كما حطم شبان مسيحيون غاضبون عشرات السيارات, وهتفوا مرددين "بالروح بالدم نفديك يا صليب". ده نص من موقع قناة الجزيرة
احنا (انا واختي ) عارفين ان كلامنا لاذع شوية وهيتواجه بنقد شديد وومكن الرد يتحذف بس دي مشاعرنا واحنا عبرنا عنها منقدرش نوصف مدي الحزن اللي شعرنا بيه اول ما سمعنا عن الحادث اللي راح فيه مسلمين برضو مش اخوة مسيحين بس والحزن زاد اكتر لما عرفنا ان المسجد المقابل للكنيسة اترشق بالحجارة والكل عارف ان مستحيل حد مصري او مسلم يعمل عمل زي ده .

م.نادر فريد 01-01-2011 06:53 PM

أشكر الجميع من اتصل بى ومن لم تسعفه انشغالات شبكة الهاتف للوصول لى ..أطمئن الجميع أننى بخير وأننى للأسف كنت قد غادرت مكان التفجير قبل نهاية الصلاة والتفجير ب 3-4 دقائق ولكننى أضطررت للعودة للبحث عن باقى العائلة بين جثث القتلى وأكوام المصابين ولم يحدث فى العائلة سوى حالة وفاة واحدة لخطيب ابنة خالى وأبنة خالى فى غرفة العمليات لها اكثر من 9 ساعات للأن .
وأرجو منكم الدعاء لها فى قلوبكم .
دمتم لنا اخوة .

m.youssif 01-01-2011 06:56 PM

اللهم احفظ بلاد المسلمين

معاذ عودات 01-01-2011 07:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م.نادر فيليب (المشاركة 97392)
أشكر الجميع من اتصل بى ومن لم تسعفه انشغالات شبكة الهاتف للوصول لى ..أطمئن الجميع أننى بخير وأننى للأسف كنت قد غادرت مكان التفجير قبل نهاية الصلاة والتفجير ب 3-4 دقائق ولكننى أضطررت للعودة للبحث عن باقى العائلة بين جثث القتلى وأكوام المصابين ولم يحدث فى العائلة سوى حالة وفاة واحدة لخطيب ابنة خالى وأبنة خالى فى غرفة العمليات لها اكثر من 9 ساعات للأن .
وأرجو منكم الدعاء لها فى قلوبكم .
دمتم لنا اخوة .

الف الحمدلله على السلامه يا مهندس ..
والله يقوم جميع المصابيين بسلامه

م.نادر فريد 01-01-2011 07:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hebahamada (المشاركة 97380)
كل العذاء لاهالي الضحايا وربنا يصبرهم يارب
وكل التهاني لمنفذي الحادث اللي مالهمش مله او دين لان اول هدف ليهم وهو تحقيق الفتنة اتحقق بمجرد تنفيذ الانفجار
" وعقب الانفجار الذي وقع أثناء مغادرة عدد كبير من المسيحيين الكنيسة بعد احتفال داخلها برأس السنة الميلادية, تجمع مئات المسيحيين ورشق بعضهم مسجدا مواجها لها بالحجارة مما أدى لتهشم زجاج واجهته. كما حطم شبان مسيحيون غاضبون عشرات السيارات, وهتفوا مرددين "بالروح بالدم نفديك يا صليب". ده نص من موقع قناة الجزيرة
احنا (انا واختي ) عارفين ان كلامنا لاذع شوية وهيتواجه بنقد شديد وومكن الرد يتحذف بس دي مشاعرنا واحنا عبرنا عنها منقدرش نوصف مدي الحزن اللي شعرنا بيه اول ما سمعنا عن الحادث اللي راح فيه مسلمين برضو مش اخوة مسيحين بس والحزن زاد اكتر لما عرفنا ان المسجد المقابل للكنيسة اترشق بالحجارة والكل عارف ان مستحيل حد مصري او مسلم يعمل عمل زي ده .

لا اختى الصغيرة الحبيبة لا يستطيع احد حذف مشاركتك فلاتقلقى وان حذفت نرجعها لك ... ولكن يؤسفنى ان كل ما كتبتى نقلا عن موقع الجزيرة غير صحيح بالمرة ولا تقلقى على المسجد فهو بخير بأستثناء بعض التلفيات فى النوافذ والواجهة الأمامية نتيجة للأنفجارالقوى جدا لأنه مواجة للكنيسة التى حدثت بها الفاجعة ولكن الحمد لله لم يكن فيه احد وقت التفجير ونحن فى مصر قادرين على حماية مساجدنا وكنائسنا معا وفدائها بارواحنا بأستثناء بعض الغوغاء وهم للاسف ليسوا قلة .فلا تنخدعى بالتغطية الأعلامية وكلامى هو كلام شاهد عيان يوجد اكثر من 40 من الجثث والأشلاء القابلة للزيادة وأكثر من 100 جريح ومنهم طبعا اخوة مسلمين كانوا يمرون فى الطريق وقت التفجير بسياراتهم او مشاه وجميع المصابين تم التعامل المبدئ معهم فى مستشفى مارمرقس أى كان دينهم وتبرعنا بالدم بدون سؤال عن دين من يحتاجه وهذة طباعنا وعاداتنا جميعا فى مصر وليحرق الله قلب الحاقدين ...
لك رسالة على الخاص حتى تهدأ نفسك وتطمئنى اكثر وأكثر .

م.أحمد مقدادي 01-01-2011 07:28 PM

الف سلامة عليك يا بشمهندس

محمد شلبى 01-01-2011 07:44 PM

لا حول ولا قوة الا بالله
الف سلامه على سلامتك يا بشمهندس
والله يا جماعه اللى حصل دا هوا هوا اللى بيحصل فى السودان وانا خايف اوى مصر تبقى زاى السودان
اسئل الله ان يشفى جميع الجرحى

محمد شلبى 01-01-2011 07:59 PM

رد: ألف سلامة ليك مصر

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد نوارج (المشاركة 97291)
أقسم بالله العظيم والله على قسمي شهيد

أن الإسلام والمسلمين بريئين من هؤلاء المتسببين في ذلك

وأن هذا ليس من الإسلام في شيء

بل هو تخطيط صهيوني أياً كان فاعله

لضرب الوحدة المصرية في مقتل

فقد انتهوا من السودان وجاء الدور على جارتها مصر

لنا الله

اللهم اكشف كل من أراد هذه الأمة بسوء

ورد كيدهم في نحرهم ....

.........

ورحم الله الأبرياء برحمته
وانتقم من كل ظالم ..،

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Debo (المشاركة 97359)
الأسلام دين الحق
ولا يمكن يعتدى على الأبرياء
ولا يميز بين الناس ابدا
كل نفس بما عملت
ولو طغت فئة مسلمة على فئة حتى ولا كانت كافرة
فمن حقى انا كمسلم ان ادافع عن الفئة المظلومة
ومن يرتكب تلك الأفعال فهو عدو الأسلام الأول وعدو محمد نبى الله وعدو الله
لا اجد فى مصر اى ضغينة بين المسلمين والمسحيين
ولا اجد اى شر فى التعامل اصحابنا وجيرانا ومافيش اى مشكلة
العداء بين الأهلوية والزملكاوية ده اللى اعرفه فى مصر
ام مسيحى ومسلم مافيش حاجة اسمها على الأقل فى تعاملى اليومى
لعنة الله على القوم الظالمين
خلى الكلاب المسعورة يقطعوا فى جثمان الامة الى اعتقد خلاص قرب يرجع للحياة زومبى ينهى على الفساد ويبدأ عهد جديد
خلاص الظلم طغى فى العالم
وشكلوا كده تكون قاع عميق اوووى فى الشارت
وهيبدا الأرتداد لتكوين قمة جديدة

والله يا جماعه هو دا اللى بقلو
وانا كنت بحب تنظيم القاعده ومؤيده ايام حرب الافغان مع الامريكان
لكن لو هو اللى وراء هذا الحدث المئلم فسوف اكيد تفكيرى تماماً
ـــــــــــــــــــــ
قال http://www.alminbar.net/images/salla-icon.gif: ((لا يحلّ لمسلم أن يروِّع مسلمًا))
((من أمَّن رَجلاً على نفسه فقتله أُعطيَ لواءَ الغدر يوم القيامة))
((من ائتمَنه رجلٌ على دمِه فقتله فأنا منه بريء وإن كان المقتول كافرًا))
((أيّما رجل أمّن رجلاً على دمه فقتله فقد برِئت من القاتل ذمّة الله وإن كان المقتول كافرًا))
وكل الاحاديث دى تدل على ان اللى عمل كدا ليس من الاسلام فى شى
ومعتقدش ان مفيش مسلم مش عارف الاحديث دى ودى معانها وضح وصريح

الساعة الآن 03:56 PM