اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

bassem fx 31-10-2014 02:21 PM

رد: ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

لولا قوة الموقع واخباره الرائعة لكنت غير موجود هنا بالاساس دائما اجد الفائدة الكبيرة معكم

أ.نادر غيث 31-10-2014 03:27 PM

31-10-2014 EUR/USD

واصل اليورو دولار مسيرة الهبوط اليوم الجمعة بعد صدور رزمة بيانات اوروبية سلبية لتأكد استمرار ضعف الاقتصاد الاوروبي .
حيث تراجعت مبيعات التجزئة الالمانية 3.2-% مقابل 1.5-% كذلك تراجع انفاق المستهلك الفرنسي 0.8-% مقابل 0.9%
بينما كانت التوقعات تشير الى ارتفاعه 0.3-% ايضاً تراجع التضخم او مؤسر اسعار المستهلكين لسلع الاساسية على 0.7% مقابل
0.8% سابقاً ، كل هذه البيانات السلبية وللاقتصاديات الكبري في منطقة اليورو لا زالت تقول انه الاقتصاد الاوروبي لا زال يعاني من
مشاكل اقتصادية كثيرة ، وعلى الجانب الاخر قوة لدولار الامريكي لذلك نرى استمرار ضعف الزوج والهبوط المستمر .

فنياً: كسر الزوج امس خط الدعم حول اسعار 1.2605 وهبط منها بقوة للاسفل ولكن عاد لتداول اعلاها قبل الاغلاق اليومي .
ليبقي تحت السيطرة اسفل المقاومة التالية حول اسعار 1.2630 تقريباً والتي اجبرت الزوج للعودة للهبوط من جديد باتجاه الاسفل .
بنظري بحالة بقاء التداولات والاغلاقات ادنى المنطقة بين 1.2605-1.2630 سيبقى الزوج قابل لمزيد من الهبوط خلال الاسبوع القادم .
ولا انسى التنويه ان اليوم اغلاق شهري .

mbh4u 31-10-2014 04:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 746419)
31-10-2014 EUR/USD

واصل اليورو دولار مسيرة الهبوط اليوم الجمعة بعد صدور رزمة بيانات اوروبية سلبية لتأكد استمرار ضعف الاقتصاد الاوروبي .
حيث تراجعت مبيعات التجزئة الالمانية 3.2-% مقابل 1.5-% كذلك تراجع انفاق المستهلك الفرنسي 0.8-% مقابل 0.9%
بينما كانت التوقعات تشير الى ارتفاعه 0.3-% ايضاً تراجع التضخم او مؤسر اسعار المستهلكين لسلع الاساسية على 0.7% مقابل
0.8% سابقاً ، كل هذه البيانات السلبية وللاقتصاديات الكبري في منطقة اليورو لا زالت تقول انه الاقتصاد الاوروبي لا زال يعاني من
مشاكل اقتصادية كثيرة ، وعلى الجانب الاخر قوة لدولار الامريكي لذلك نرى استمرار ضعف الزوج والهبوط المستمر .

فنياً: كسر الزوج امس خط الدعم حول اسعار 1.2605 وهبط منها بقوة للاسفل ولكن عاد لتداول اعلاها قبل الاغلاق اليومي .
ليبقي تحت السيطرة اسفل المقاومة التالية حول اسعار 1.2630 تقريباً والتي اجبرت الزوج للعودة للهبوط من جديد باتجاه الاسفل .
بنظري بحالة بقاء التداولات والاغلاقات ادنى المنطقة بين 1.2605-1.2630 سيبقى الزوج قابل لمزيد من الهبوط خلال الاسبوع القادم .
ولا انسى التنويه ان اليوم اغلاق شهري .

هبوط قوي جدا مع انه اخبار الدولار سلبية والخبر المؤثراليورو اللي هو مؤشر اسعار المستهلك السنوي لم يكن سلبي .
موضوع الفومك طغى على السوق هبط ليورو من خلاله حوالي 250 نقطة حتى الان.

mbh4u 31-10-2014 04:19 PM

واضح السوق منتظر اخبار الدولار القادمة بعد 20 دقيقة ليحدد اتجاه اغلاقه

kabaka2006 31-10-2014 05:38 PM

والله انا مش عارف الـــــيورو بيعمل كدة لية يعنى هبط الى مستويات بقاله كتير منزلهاش

وكل اللى ينفخ فيه لتحت ينزل انا حاسس ان الصواميل بتعته مش مربوطة كويس واعصابة سايبه

وشغاااااااااااااااااااااال هبوووووووووووط حتى الاخبار بتاعت العملات التانية بتخليه يهبـــــــــــط وهيجبلى شلل

أ.نادر غيث 31-10-2014 06:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mbh4u (المشاركة 746431)
هبوط قوي جدا مع انه اخبار الدولار سلبية والخبر المؤثراليورو اللي هو مؤشر اسعار المستهلك السنوي لم يكن سلبي .
موضوع الفومك طغى على السوق هبط ليورو من خلاله حوالي 250 نقطة حتى الان.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kabaka2006 (المشاركة 746456)
والله انا مش عارف الـــــيورو بيعمل كدة لية يعنى هبط الى مستويات بقاله كتير منزلهاش

وكل اللى ينفخ فيه لتحت ينزل انا حاسس ان الصواميل بتعته مش مربوطة كويس واعصابة سايبه

وشغاااااااااااااااااااااال هبوووووووووووط حتى الاخبار بتاعت العملات التانية بتخليه يهبـــــــــــط وهيجبلى شلل

ازاي يا جماعة مش عارفين سبب او مبرر الهبوط .
بالعكس لسه اليورو دولار خجول بالهبوط امام ضعف اليورو وقوة الدولار
والهبوط منطقي جداً ، فمنطقة اليورو حالياً تعاني من مشاكل كبيرة بالتضخم خصوصاً المانيا وفرنسا رأس هرم اليورو .
وفي المقابل الدولار الامريكي يسجل تقدماً وتحسن باغلب البيانات الاقتصادية ويوم الاربعاء تم انهاء برنامج التسهيل الكمي .
الهبوط هو المنطقي طبعاً فنياً واساسياً بالوضع الحالي .
تحيتي

kabaka2006 31-10-2014 07:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ.نادر غيث (المشاركة 746465)

ازاي يا جماعة مش عارفين سبب او مبرر الهبوط .
بالعكس لسه اليورو دولار خجول بالهبوط امام ضعف اليورو وقوة الدولار
والهبوط منطقي جداً ، فمنطقة اليورو حالياً تعاني من مشاكل كبيرة بالتضخم خصوصاً المانيا وفرنسا رأس هرم اليورو .
وفي المقابل الدولار الامريكي يسجل تقدماً وتحسن باغلب البيانات الاقتصادية ويوم الاربعاء تم انهاء برنامج التسهيل الكمي .
الهبوط هو المنطقي طبعاً فنياً واساسياً بالوضع الحالي .
تحيتي

تسلم يا غالى انا طبعا عارف ان اسباب ضعف منطقة اليورو وخصوصا اهم المانيا اقوى اقتصاد اوروبى وبيانات ضعيفة من اوربا وقوووووووة الدولار وخصوصا بعد اجتماع الفومك دى كلها اسباب تخليه يهبط اكتر من كدة بس انا قصدى بيهبط فى وقت قليل جدا يعنى ممكن فى ربع ساعة ينهار انا عارف ان الاخبار بتبقى قوية
انا كان قصدى يمسك نفسه شوية زى باقى العملات

اية رائ حضرتك استاذ نادر لو اغلق فوق مستويات 1.2520 هل من الممكن الصعود مرة اخرى

د.عادل حديدي 31-10-2014 07:30 PM

ممتاز بارك الله بك

hussam 01-11-2014 12:30 AM

مشكورين و بارك الله فيكم و تمنياتي للجميع بعطلة سعيدة ان شاء الله

مع تحياتي

MohamedOmar 01-11-2014 12:56 AM

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

الساعة الآن 03:57 AM