اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   بيت الأعضاء الجدد ومبتديء الفوركس, لو عندك أي سؤال؟ وللنقاشات والمساعدات ولأي استفسارات (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24833)

canister 15-09-2012 11:15 AM

رد: بيت الأعضاء الجدد ومبتديء الفوركس, لو عندك أي سؤال؟ وللنقاشات والمساعدات ولأي استفسارات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 396255)

معلش يا جوزيف مفيش حاجة مضمونة اعتقد

انا موافق اكسب عشر نقاط بس في اليوم لو مضمونين, ساعتها هدخل بلوت استاندرد بقيمة عشرة دولار, والعشر نقط هيعملولي 100 دولار في اليوم

فمعتقدش ان في حاجة مضمونة

م.جوزيف ايهاب 15-09-2012 11:25 AM

رد: بيت الأعضاء الجدد ومبتديء الفوركس, لو عندك أي سؤال؟ وللنقاشات والمساعدات ولأي استفسارات

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 396485)
معلش يا جوزيف مفيش حاجة مضمونة اعتقد

انا موافق اكسب عشر نقاط بس في اليوم لو مضمونين, ساعتها هدخل بلوت استاندرد بقيمة عشرة دولار, والعشر نقط هيعملولي 100 دولار في اليوم

فمعتقدش ان في حاجة مضمونة

اكيد مفيش اي حاجة مضمونة
عشان كده مينفعش تدخل النقطة ب10$
لازم ادارة رأس مال سليمة وستوب مناسب
والاسبوع اللي فات خير دليل لمن لم يلتزم بادارة رأس مال وستوب حسابه اتمرجن

canister 15-09-2012 11:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 396486)

اكيد مفيش اي حاجة مضمونة
عشان كده مينفعش تدخل النقطة ب10$
لازم ادارة رأس مال سليمة وستوب مناسب
والاسبوع اللي فات خير دليل لمن لم يلتزم بادارة رأس مال وستوب حسابه اتمرجن

هو الحساب بيتمرجن لما بتخسر كل فلوسك, ولا ممكن يتمرجن ولسة ليك فلوس يعني؟

khal1d 15-09-2012 11:50 AM

يعطيك العافية اخي صاحب الموضوع على جهودك

Osama.Forex 15-09-2012 11:57 AM

اعتقد ان اهم شىء فى تجارة الفوركس هو
ادارة رأس المال
التحكم فى الذات
حيث اننى كمبتدىء واعتقد الكثرين مثلى اصعب شىء عليهم التحكم فى الذات
مثلا دخلت صفقة ودرستها كويس وكنت معتقد انها هتجيب الهدف ولكن للاسف تضرب استوب , بعد كدا الواحد بيحس ان عايز اى صفقه تانى علشان يعوض الخسارة فيدخل صفقة غير متوفرة الشروط فيخسر تانى وهكذا
علشان كدا دايما المبتدئين اصحاب الحسابات الصغيرة دايما بيخسروا , لانهم بيكون ذايد عندهم عنصر الخوف على رأس المال , ودا بيكون ليه تأثير سلبى طبعا
هذا رأيى والله اعلم

م.جوزيف ايهاب 15-09-2012 12:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 396488)
هو الحساب بيتمرجن لما بتخسر كل فلوسك, ولا ممكن يتمرجن ولسة ليك فلوس يعني؟

بتختلف حسب الشركات
حساب FXDD عندي بيقفل الصفقات لما المارجن يكون صفر حفاظا علي الرصيد
حساب Inesta بيفضل شغال لحد ما الايكوتي يوصل صفر

canister 15-09-2012 12:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Osama.Forex (المشاركة 396492)
اعتقد ان اهم شىء فى تجارة الفوركس هو
ادارة رأس المال
التحكم فى الذات
حيث اننى كمبتدىء واعتقد الكثرين مثلى اصعب شىء عليهم التحكم فى الذات
مثلا دخلت صفقة ودرستها كويس وكنت معتقد انها هتجيب الهدف ولكن للاسف تضرب استوب , بعد كدا الواحد بيحس ان عايز اى صفقه تانى علشان يعوض الخسارة فيدخل صفقة غير متوفرة الشروط فيخسر تانى وهكذا
علشان كدا دايما المبتدئين اصحاب الحسابات الصغيرة دايما بيخسروا , لانهم بيكون ذايد عندهم عنصر الخوف على رأس المال , ودا بيكون ليه تأثير سلبى طبعا
هذا رأيى والله اعلم

للأسف هو ده اللي بيحصل, ده الواحد بيجرب علي حساب ديمو, ولما بيخسر صفقة, بحس اني لازم اعوضها حالا, ازاي اخسر صفقة يعني, وتخيل ده حساب ديمو فما بالك بقي بحساب حقيقي

الناي اللي عندها خبرة في الموضوع ده, بتقدر تتحكم اكتر في العامل النفسي لديها, علي عكس الناس المبتدئين للأسف

canister 15-09-2012 12:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 396493)

بتختلف حسب الشركات
حساب FXDD عندي بيقفل الصفقات لما المارجن يكون صفر حفاظا علي الرصيد
حساب Inesta بيفضل شغال لحد ما الايكوتي يوصل صفر

مش فاهم يا جوزيف بصراحة

هو المارجن بيقل؟

وانت بتقول الحساب بيقفل في اف اكس دي دي عشان يحافظ علي الرصيد, يعني ايه يحافظ عالرصيد, مش المقصود بالمارجن انك تخسر كل فلوسك وتخرج برة السوق وميبقاش لك رصيد

انا فاهم مثال شركة intesa يعني اول ما الايكوتي يبقي صفر, خلاص مبيبقاش معاك رصيد تتاجر بيه فالحساب بيقفل, وده الطبيعي

م.جوزيف ايهاب 15-09-2012 01:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canister (المشاركة 396501)
مش فاهم يا جوزيف بصراحة

هو المارجن بيقل؟

وانت بتقول الحساب بيقفل في اف اكس دي دي عشان يحافظ علي الرصيد, يعني ايه يحافظ عالرصيد, مش المقصود بالمارجن انك تخسر كل فلوسك وتخرج برة السوق وميبقاش لك رصيد

انا فاهم مثال شركة intesa يعني اول ما الايكوتي يبقي صفر, خلاص مبيبقاش معاك رصيد تتاجر بيه فالحساب بيقفل, وده الطبيعي

ببساطة
في شركات بتقفل الصفقات لما المارجن يوصل صفر. وفي شركات بتسيب المارجن يقلب بالسالب لحد ما الايكوتي يطير كله

canister 15-09-2012 02:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة joseph ehab (المشاركة 396513)

ببساطة
في شركات بتقفل الصفقات لما المارجن يوصل صفر. وفي شركات بتسيب المارجن يقلب بالسالب لحد ما الايكوتي يطير كله

معني كدة ان طول ما انت فاتح صفقة وبتخسر فيها, فالمارجن بتاعك بيقل

الساعة الآن 07:35 AM