اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

Waseem 19-03-2013 11:21 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

مرحباًَ ....

بالنسبة للــــسكالبنج !!

ان حضرت الفيديوهات الخاصة بالدكتور اسامة .. واصبح الموضوع جداً واضح .. بس ناقصة تجربة مباشرة مع السوق ..

بالنسبة لموضوع الخمسة بوينتس الإرتدادية ... وخلينا نحكي عن الــــEUR/USD

فرق السعر لهذا الزوج هو 2 ... يعني بمجرد ما الشخص يفتح صفقة بقيمة 0.1 ميني ... يتم خسارة 2 دولار فوراً من الحساب .. وهذا ما لاحظة عند القيام بالشراء ...

ولو كان السعر على سبيل المثال 1.28900 .... سيقوم البرنامج بأخذ الصفقة عند 1.28920 .... ويتم خسارة 2 دولار فوراً ..

فهل كان الدكتور يقصد ... ان يتم تحديد الـــ Take Profit بخمس نقاط من السعر الأرتداد .. ويكون الربح الصافي هو 3 دولار ...

ام تحديد الــــ Take Profit من السعر الأرتداد بسبع نقاط ... ويكون الربح الصافي هو 5 دولارت ....

maryocairo 19-03-2013 11:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 482379)

شكرا يااستاذ كاو بوى بس هل المؤشر دا اللى بتتكلم عليه ليه علاقة ب Harmonic Art الخاص بموضوعك

maryocairo 19-03-2013 11:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 482379)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Waseem (المشاركة 482381)

شكرا ياباشا

petersimon 20-03-2013 12:32 PM

صباح الخير

دلوقتى انا تلقيت خطاب الموافقة من شركة FXDD على فتح الحساب

جيت أحول المبلغ عن طريق كارت الأئتمان ال على بنك CIB البنك بلغنى أنه تم الغاء الخدمة دى لشركات الفوركس

جيت أعمل حوالة بنكية البنك طالبنى بمستند مذكور فيه سبب طلب شراء مبلغ ال 1000 دولار ال عاوز أحولهم

ومعنديش حساب على "الرت باى" ولا على "كليك اند باى"

أتصرف أزاى ؟

aymanhany 20-03-2013 12:58 PM

ما هي افضل طريقة للتحليل عند بداية اسبوع جديد وعندما يكون السوق متذبذب جدا ؟ وشكرا

COWBOY 20-03-2013 02:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Waseem (المشاركة 482472)
مرحباًَ ....

بالنسبة للــــسكالبنج !!

ان حضرت الفيديوهات الخاصة بالدكتور اسامة .. واصبح الموضوع جداً واضح .. بس ناقصة تجربة مباشرة مع السوق ..

بالنسبة لموضوع الخمسة بوينتس الإرتدادية ... وخلينا نحكي عن الــــEUR/USD

فرق السعر لهذا الزوج هو 2 ... يعني بمجرد ما الشخص يفتح صفقة بقيمة 0.1 ميني ... يتم خسارة 2 دولار فوراً من الحساب .. وهذا ما لاحظة عند القيام بالشراء ...

ولو كان السعر على سبيل المثال 1.28900 .... سيقوم البرنامج بأخذ الصفقة عند 1.28920 .... ويتم خسارة 2 دولار فوراً ..

فهل كان الدكتور يقصد ... ان يتم تحديد الـــ Take Profit بخمس نقاط من السعر الأرتداد .. ويكون الربح الصافي هو 3 دولار ...

ام تحديد الــــ Take Profit من السعر الأرتداد بسبع نقاط ... ويكون الربح الصافي هو 5 دولارت ....

7 نقاط يا صديقى .. ان شاء الله .. هذا امر متعارف علية فى اى صفقة سواء اسكالبينج او سونج .. تحديد عدد النقاط .. او الاهداف .. بخلاف الاسبريد .. لان لا يمكن تحديد ذلك لان الاسبريد مخلف من شركة لاخرى لديك 2 نقطة وغيرك لدية نقطة 1 حسب الشركة التى يثق فيها ويتعامل معها .. اذا اى استراتيجى او اى طريقة تحليل عندما يحدد صاحبها الهدف او الاستوب .. يكون ذلك بغض النظر عن قيمة الاسبريد .. فتقوم انت باضافتها حسب .. الشركة التى تتعامل معها .. :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maryocairo (المشاركة 482483)
شكرا يااستاذ كاو بوى بس هل المؤشر دا اللى بتتكلم عليه ليه علاقة ب Harmonic Art الخاص بموضوعك

الهارمونيك بشكل كامل معتمد على الفايبو 100 % .. والفايبو استخداماتة كثيرة الموضوع الذى ارفقتة لك تعريف بالفايبو .. لكت استخدامة يختلف من فن الى اخر .. التحليل الكلاسيك يستخدمة بشكل بسيط مثلا والهارمونيك يستخدم الفايبو بشكل معقد اكثر من التحليل الكلاسيك :)
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة petersimon (المشاركة 482656)
صباح الخير

دلوقتى انا تلقيت خطاب الموافقة من شركة FXDD على فتح الحساب

جيت أحول المبلغ عن طريق كارت الأئتمان ال على بنك CIB البنك بلغنى أنه تم الغاء الخدمة دى لشركات الفوركس

جيت أعمل حوالة بنكية البنك طالبنى بمستند مذكور فيه سبب طلب شراء مبلغ ال 1000 دولار ال عاوز أحولهم

ومعنديش حساب على "الرت باى" ولا على "كليك اند باى"

أتصرف أزاى ؟

والله دة حال كثير من البنوك الان وانا اتعامل مع بنك كريدى واحول حوالات واستقبل ايضا .. والامور عادية معى . . واستخدم بطاقة كريدى بشكل عادى .. فى مثل تلك الامور عن نفسى اترك البنك خالص واغلق الحساب .. لان دى سياسة البنك .. وممكن ان تتحايل عليها باى ورقة تسهل لك التحويل لكن ذلك خطر علي حسابك مستقبلا .. يعنى ممكن يسبب مشاكل بعد كدة عند السحب او الايداع .. لذا الافضل .. اغلق حسابك تماما فى هذا البنك وتعامل مع بنك اخر
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymanhany (المشاركة 482679)
ما هي افضل طريقة للتحليل عند بداية اسبوع جديد وعندما يكون السوق متذبذب جدا ؟ وشكرا

اكيد التحليل الفنى بمختلف انواعه .. كلاسيك \ اليوت \هارمونيك \ زمنى ..

غيركدة لا اطلق عليه تحليل يعنى اى استراتيجيى لايمكن ان تحلل الشارت بشكل جيد مثل الفنون السابقة :)

petersimon 20-03-2013 02:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 482734)

والله دة حال كثير من البنوك الان وانا اتعامل مع بنك كريدى واحول حوالات واستقبل ايضا .. والامور عادية معى . . واستخدم بطاقة كريدى بشكل عادى .. فى مثل تلك الامور عن نفسى اترك البنك خالص واغلق الحساب .. لان دى سياسة البنك .. وممكن ان تتحايل عليها باى ورقة تسهل لك التحويل لكن ذلك خطر علي حسابك مستقبلا .. يعنى ممكن يسبب مشاكل بعد كدة عند السحب او الايداع .. لذا الافضل .. اغلق حسابك تماما فى هذا البنك وتعامل مع بنك اخر

طب أنا بعت صورة كشف الحساب على بنك CIB فى المستندات المطلوبة ، هل ينفع أغير دلوقتى لكريدى أجريكول ؟ علماً بأى من شروط كشف الحساب أن يكون أقدم من 6 شهور

COWBOY 20-03-2013 03:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة petersimon (المشاركة 482755)
طب أنا بعت صورة كشف الحساب على بنك CIB فى المستندات المطلوبة ، هل ينفع أغير دلوقتى لكريدى أجريكول ؟ علماً بأى من شروط كشف الحساب أن يكون أقدم من 6 شهور

افضل اجابة .. فى مثل هذا الشأن بالتفصيل .. تأخذها من خدمة العملاء يا صديقى ..
افتح موضوع فى هذا القسم واعرض مشكلتك وتواصل مع خدمة العملاء الخاصة بالمنتدى ..

الدعم الفني وخدمة العملاء

petersimon 21-03-2013 03:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 482761)

افضل اجابة .. فى مثل هذا الشأن بالتفصيل .. تأخذها من خدمة العملاء يا صديقى ..
افتح موضوع فى هذا القسم واعرض مشكلتك وتواصل مع خدمة العملاء الخاصة بالمنتدى ..

الدعم الفني وخدمة العملاء

كلمتهم وقالوا لى ينفع عادى وكده كده وقت ما هنيجى نحول لك لو فى حسابات تانية بأسمك ممكن تحول عليها حتى لو بره مصر

سؤال أخير، دلوقتى انا ينفع أبقى عامل set up لمنصتين فى نفس الوقت واحدة ديمو والتانية منصة الحساب الحقيقى ولا الموضوع ده يعمل مشاكل ؟

احمد صلاح 21-03-2013 04:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة petersimon (المشاركة 483458)
كلمتهم وقالوا لى ينفع عادى وكده كده وقت ما هنيجى نحول لك لو فى حسابات تانية بأسمك ممكن تحول عليها حتى لو بره مصر

سؤال أخير، دلوقتى انا ينفع أبقى عامل set up لمنصتين فى نفس الوقت واحدة ديمو والتانية منصة الحساب الحقيقى ولا الموضوع ده يعمل مشاكل ؟

اهلا يالغالى
لاتوجد اى مشكلة
انا شخصيا بشتغل على 5 منصات ولا يوجد اى تعارض بينهم

بالتوفيق ولو هناك اى استفسار انا فى الخدمة :)

الساعة الآن 11:46 AM