اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

م.جمانه 20-05-2013 04:00 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoahmed2002 (المشاركة 512122)
حد يعرف استراتيجية نسبة نجاحها كبيرة لتحقيق الارباح
ممكن حد يرشحلى ؟

قسم الورش و استراتيجيات الفوركس و ادارة الحسابات

قسم الورش و استراتيجيات الفوركس و ادارة الحسابات

mada0202 20-05-2013 10:51 PM

اولا: قبل ما اطرح تعليقى عايز اوجه شكر لصديق عزيز عليا هو اللى نورنى لطريق الفوركس لم يبخل بمعلومة ابدا و لم يمل منى من كتر اسالتى - هو صديقى العزيز بيتر و الحقيقة هو مشترك هنا لكنى معرفش اسمه ايه هنا فى المنتدى و ربنا يوفقه فى المكان اللى هو رايح فيه حاليا.

ثانيا انا بقالى حوالى شهر او اكتر بذاكر الفوركس - و شوفت فيديوهات د.اسامة عادل و بدأت اقرا هنا فى المنتدى و قرات كتب بس الحقيقة انا حاسس انى تايه و معظم توقعاتى بتطلع غلط و بخسر - انا ملتزم بادارة راس المال و هو ده اللى مخلي حسابى الديمو متواجد (كنت فاتح حساب ديمو ب 500 دولار و حاليا بقوا 340 دولار على مدار شهر)
اعمل الترندات و اقول السعر هيرد من مقاومة الترند الاقيه كسر المقاومة و طلع فوق , و فى المرة اللى اقول السعر هيكمل يعمل فيها اعادة اختبار للمقاومة المكسورة, و المرة اللى هقول هيعمل اعادة اختبار السعر يكمل عادى جدا لفوق. و المرة اللى هقول السعر هيرجع تانى من اعادة المقاومة علشان يطلع الاقيه نزل فى الترند تانى و كمل لمنطقة الدعم و لما اقول هينزل تانى فى الترند و يروح لمنطقة الدعم الاقيه راح رد من المقاومة المكسورة و بقت المقاومة هى خط الدعم بتاع السعر. بصراحة انا هتجنن.
ده غير المؤشرات اللى مش عارف استخدمها مع انى فاهم شرحها ( الموفينج افيردج - البولينجر - البيفوت) . يا ريت تدلونى اعمل ايه.

ملحوظة: انا شغال على الاسكالبنج مش السوينجى.

عموري 21-05-2013 04:54 AM

لو سمحت نا كيف اعرف انو الاسبيرد اللي عندي ثابت او متحرك

م.جمانه 21-05-2013 11:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عموري (المشاركة 512425)
لو سمحت نا كيف اعرف انو الاسبيرد اللي عندي ثابت او متحرك

الفرق بين منصه الميتاتريدر ( 4)ارقام عشريه و( 5) ارقام عشريه

mada0202 21-05-2013 12:17 PM

ايه يا جماعة مفيش حد عايز يرد عليا ليه :(

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada0202 (المشاركة 512329)
اولا: قبل ما اطرح تعليقى عايز اوجه شكر لصديق عزيز عليا هو اللى نورنى لطريق الفوركس لم يبخل بمعلومة ابدا و لم يمل منى من كتر اسالتى - هو صديقى العزيز بيتر و الحقيقة هو مشترك هنا لكنى معرفش اسمه ايه هنا فى المنتدى و ربنا يوفقه فى المكان اللى هو رايح فيه حاليا.

ثانيا انا بقالى حوالى شهر او اكتر بذاكر الفوركس - و شوفت فيديوهات د.اسامة عادل و بدأت اقرا هنا فى المنتدى و قرات كتب بس الحقيقة انا حاسس انى تايه و معظم توقعاتى بتطلع غلط و بخسر - انا ملتزم بادارة راس المال و هو ده اللى مخلي حسابى الديمو متواجد (كنت فاتح حساب ديمو ب 500 دولار و حاليا بقوا 340 دولار على مدار شهر)
اعمل الترندات و اقول السعر هيرد من مقاومة الترند الاقيه كسر المقاومة و طلع فوق , و فى المرة اللى اقول السعر هيكمل يعمل فيها اعادة اختبار للمقاومة المكسورة, و المرة اللى هقول هيعمل اعادة اختبار السعر يكمل عادى جدا لفوق. و المرة اللى هقول السعر هيرجع تانى من اعادة المقاومة علشان يطلع الاقيه نزل فى الترند تانى و كمل لمنطقة الدعم و لما اقول هينزل تانى فى الترند و يروح لمنطقة الدعم الاقيه راح رد من المقاومة المكسورة و بقت المقاومة هى خط الدعم بتاع السعر. بصراحة انا هتجنن.
ده غير المؤشرات اللى مش عارف استخدمها مع انى فاهم شرحها ( الموفينج افيردج - البولينجر - البيفوت) . يا ريت تدلونى اعمل ايه.

م.جمانه 21-05-2013 12:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada0202 (المشاركة 512498)
ايه يا جماعة مفيش حد عايز يرد عليا ليه :(

اعتذر ،،،لكن ممكن تقولي وين سؤالك لو سمحت استاذي

mada0202 21-05-2013 12:33 PM

ده غير المؤشرات اللى مش عارف استخدمها مع انى فاهم شرحها ( الموفينج افيردج - البولينجر - البيفوت) .

يا ريت تدلونى اعمل ايه.????????

م.جمانه 21-05-2013 12:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada0202 (المشاركة 512506)

ده غير المؤشرات اللى مش عارف استخدمها مع انى فاهم شرحها ( الموفينج افيردج - البولينجر - البيفوت) .

يا ريت تدلونى اعمل ايه.????????

هو الاسكالبنج بدو احتراف عمومااا
يعني لازم تعرف نقط دخولك ونقط خروجك
واهم شي تحدد مستوياتك +تحليلك الاساسي اي الاخباري حتى ما يحصل معك دخول بوقت خبر يعمل كسر للتحليل الفني التصحيحي
عموما هاي مواضيع ممكن تفيدك وتصقل تحليلك ، والمؤشرات منها من يؤكد مستوياتك ومنها من يحلل ما سبق ،،

تعلم السكالبينج خطوة بخطوة
----------------------------------------------
فيديو:احترف المتاجرة بالسكالبينج.. Scalping الجزء (1)..مقدمة عامة
فيديو:احترف المتاجرة بالسكالبينج.. Scalping الجزء (2)
فيديو:احترف المتاجرة بالسكالبينج.. Scalping الجزء (3)..الموفنجات
فيديو:احترف المتاجرة بالسكالبينج.. Scalping الجزء (4)..
فيديو:احترف المتاجرة بالسكالبينج..Scalping..الجزء الخامس و الاخير ...

احتراف الموفنج افريج

█◄█◄ ســلسلة اســـرار الفــوركس ►█►█ ‏ ‏ http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1246

mada0202 21-05-2013 03:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG_JOMANA (المشاركة 512508)

هو الاسكالبنج بدو احتراف عمومااا
يعني لازم تعرف نقط دخولك ونقط خروجك
واهم شي تحدد مستوياتك +تحليلك الاساسي اي الاخباري حتى ما يحصل معك دخول بوقت خبر يعمل كسر للتحليل الفني التصحيحي
عموما هاي مواضيع ممكن تفيدك وتصقل تحليلك ، والمؤشرات منها من يؤكد مستوياتك ومنها من يحلل ما سبق ،،

تعلم السكالبينج خطوة بخطوة
----------------------------------------------
فيديو:احترف المتاجرة بالسكالبينج.. Scalping الجزء (1)..مقدمة عامة
فيديو:احترف المتاجرة بالسكالبينج.. Scalping الجزء (2)
فيديو:احترف المتاجرة بالسكالبينج.. Scalping الجزء (3)..الموفنجات
فيديو:احترف المتاجرة بالسكالبينج.. Scalping الجزء (4)..
فيديو:احترف المتاجرة بالسكالبينج..Scalping..الجزء الخامس و الاخير ...

احتراف الموفنج افريج

█◄█◄ ســلسلة اســـرار الفــوركس ►█►█ ‏ ‏ http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1246

اولا انا بشكر حضرتك على مجهودك فى الرد : بس زى ما ذكرت فوق انا فعلا شوفت الفيديوهات دى للدكتور اسامة عادل سواء احتراف الاسكالبنج او سلسلة تعليم الفوركس و مش عارف دايما اتجاه السعر بيجي عكس التوقع على الرغم من انى بحط الدعوم و المقاومات و بحاول اوفق معاهم بالمؤشرات.

عايز افهم ايه اللى ناقصنى تانى ؟؟

م.جمانه 21-05-2013 03:21 PM

ما انا قلت لك، التحليل الأساسي والخبره الكافيه لاحتراف السكالبنج،لانه أصعب أنواع المتاجره واخطرهم،بالمجازفه

الساعة الآن 07:55 PM