اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

maryocairo 24-05-2013 03:05 AM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

هو لو المنصة كل ما ادخل عليها مبيكنش فى اتصال نو كونيكشن ايه العمل

Benisafcom 24-05-2013 04:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maryocairo (المشاركة 514045)
هو لو المنصة كل ما ادخل عليها مبيكنش فى اتصال نو كونيكشن ايه العمل

تاكد من رقم الحساب و الباسوورد و والسيرفر

Samuel 24-05-2013 06:02 PM

عندي سؤال مهم جداا
انا مثلا فاتح صفقه وحاطط استوب لوز والسوق راح فتح علي جاب عكس دخولي يعني انا داخل شراء هو فتح علي تحت جاب 50 نقطه وانا مثلا داخل النقطه ب دولار وحاطط الاستوب ان اقصي خساره تبقي 30 دولار مثلا المفروض ده الي يحصل مش كده اصل انا شوفت موضوع في منتدي اخر حاطط استوب و الاستوب 10 نقاط وداخل النقطه ب 30 دولار يعني المفروض يخسر 300 دولار مضربش الاستوب و الشركه اخدت منوا كل فلوسه والشركه هي wwm ... هل النظام ده في fxdd
---------
ده بقي كان رد الدعم الفني .. ونطلب منك الان مجددا ان تراجع الشركات والخبراء في التداول في السوق عن سياسة الشركات في تنفيذ وقف الخسارة في حالة وجود فجوة سعرية
حتى لا تقول اننا نقف مع الشركة ، فهناك قواعد عامة تكون معروفة في سياسة الشركات بخصوص تنفيذ الاوامر

خدمة العملاء 24-05-2013 09:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Samuel (المشاركة 514385)
عندي سؤال مهم جداا
انا مثلا فاتح صفقه وحاطط استوب لوز والسوق راح فتح علي جاب عكس دخولي يعني انا داخل شراء هو فتح علي تحت جاب 50 نقطه وانا مثلا داخل النقطه ب دولار وحاطط الاستوب ان اقصي خساره تبقي 30 دولار مثلا المفروض ده الي يحصل مش كده اصل انا شوفت موضوع في منتدي اخر حاطط استوب و الاستوب 10 نقاط وداخل النقطه ب 30 دولار يعني المفروض يخسر 300 دولار مضربش الاستوب و الشركه اخدت منوا كل فلوسه والشركه هي wwm ... هل النظام ده في fxdd
---------
ده بقي كان رد الدعم الفني .. ونطلب منك الان مجددا ان تراجع الشركات والخبراء في التداول في السوق عن سياسة الشركات في تنفيذ وقف الخسارة في حالة وجود فجوة سعرية
حتى لا تقول اننا نقف مع الشركة ، فهناك قواعد عامة تكون معروفة في سياسة الشركات بخصوص تنفيذ الاوامر

اهلا بك اخي الفاضل

لو حضرتك واضع استوب 30 نقطة وحصل جاب مثلا 100 نقطة سيتم تنفيذ الاستوب علي اول سعر متاح للشركة وهو ال100 نقطة

اي انك ستخسر 70 نقطة اضافية وهذه سياسة عمل سوق الفوركس في الجابات اتمني ان تكون النقطة واضحة باذن الله

Samuel 24-05-2013 10:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خدمة العملاء (المشاركة 514451)

اهلا بك اخي الفاضل

لو حضرتك واضع استوب 30 نقطة وحصل جاب مثلا 100 نقطة سيتم تنفيذ الاستوب علي اول سعر متاح للشركة وهو ال100 نقطة

اي انك ستخسر 70 نقطة اضافية وهذه سياسة عمل سوق الفوركس في الجابات اتمني ان تكون النقطة واضحة باذن الله

طب الموضوع ده مع كل الشركات الفوركس ولا الماركت ميكر بس
طب لو الجاب في صالحي هل اخد الفلوس الربح ولا الشركه هتشيلوا
وعاوز اعرف حاجه بسيطه هو شركه fxdd بتاخد اسعار من البنوك يعني شغاله بنظام stp يعني مفيش تدخل المفروض منهم تمام طب ايه الي يميز ال ecn عن stp
شكراااااااا

mostafa .raad 25-05-2013 02:38 PM

السلام عليكم ممكن حد يقولي كيف احمل بيانات شارت الساعة لليورو دولار لشهر ماي (الشهر الخامس) لسنة 2004 علما ان الشركة هي fxdd والمنصة هي FXDD Malta - MetaTrader 4 وشكرا :D

خدمة العملاء 25-05-2013 03:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Samuel (المشاركة 514475)
طب الموضوع ده مع كل الشركات الفوركس ولا الماركت ميكر بس
طب لو الجاب في صالحي هل اخد الفلوس الربح ولا الشركه هتشيلوا
وعاوز اعرف حاجه بسيطه هو شركه fxdd بتاخد اسعار من البنوك يعني شغاله بنظام stp يعني مفيش تدخل المفروض منهم تمام طب ايه الي يميز ال ecn عن stp
شكراااااااا

شركات الفوركس ال stp و ال ecn اي التي تاخذ الاسعار مباشرة من البنوك هي التي ستجد عندها كذلك

يمكنك ان تجد هذا ايضا عند الماركت ميكر لانهم المتحكمين في السعر وممكن اصلا لا تستطيع الخروج بمالك كشركات كثيرا ماركت ميكر تقوم بسحب الربح الذي حدث وقت الاخبار هذا غير مشاكل الماركت ميكر الكثيرة

بخصوص دي دي شركة STP وبالطبع حتستفيد من الجاب في حالة لو كان ايجابي معاك دون اي مشكلة فيه لذلك نقول الاخبار والجابات سلاح ذو حدين

الفرق بين ال STP و ال ECN هو

اولا شركات ال STP

إختصارا لجملة Straight Through Processing، أي مباشرة نحو التنفيذ او تنفيذ مباشر

وهذا بالضبط ما تقوم به هذه الشركات حيث انها تأخذ الاوردر الخاص بك و تقوم بتنفيذه عن طريق البنك او البروكر الاكبر الذي يقوم بتغطيه Clearing هذه الاوردرات في وقتها دون ان يقوموا هم بتغطيتها لك بان يشتروا منك او يبيعوا لك كما في حاله الماركت ميكر، لذلك فهنا لا يوجد تضارب مصالح على الاطلاق.

هذا النوع غالبا يقوم بعمل فرق سعر في الاسبريد، بمعنى…. ان البنك الذي يقوم بتغطيته او البروكر الكبير يزوده بالاسبريد الخاص به و الذي يكون متغيرا وعليه فان صاحب الشركة الـ STP يقوم باضافة الاسبريد، و هذه الامكانية متاحة لديه في برنامج الميتا تريدر .

لكن هذا لا يمنع ان يأخذ هذا النوع من الشركات عمولة بجانب الاسبريد، فهذا حسب حجم الحسابات او سياسة الشركة، وهو امر غير ثابت و يختلف من شركة لشركة.

اما النوع الاخر من الشركات فهو
شركات ال ECN

إختصارا لـ Electronic Communications Network، أي شبكة الاتصالات الالكترونية.

الشركة التي تكون ECN تقوم بربطك بشبكة التداول الرئيسية، اي انك تتاجر مع كل البنوك المتاحة في السوق و تأخذ افضل سعر متاح من اجمالي المطروح ولا يفرض عليك سعر بنك واحد كما في الامثلة السابقة. لذلك يكون الاسبريد اقل و التنفيذ اسرع و افضل لأن السيولة اعلى.

و لكي نوضح بشكل اكبر، فان هذه النظام يقوم بإعطاءك افضل سعر BID متاح من كامل الشبكة مع افضل سعر ASK في نفس الوقت، ولا يشترط ان يكون من نفس البنك كلاهما. لذلك فانت لديك الامكانية ان تتاجر بافضل سعر متاح في السوق على الاطلاق!

هذا النوع من الشركات يعتمد كليا على العمولات، فهو يأخذ عمولة ثابته ، و تختلف من شركة لشركة حسب حجمها، ايضا الحد الادنى لفتح الحساب يكون كبير، فهذه الشركات ليست للمبتدئين اللذين يريدون فتح حساب ب 10$ . فالحد الادنى الذي لبعض الشركات هو 1000$ وتوجد شركات الاحد الادني لها 50 الف دولار وطبعا بيختلف الحد الادني من شركة الي شركة نظرا لاختلاف العمولة التي تاخذها علي كل عقد. وهذه الشركات تعد الافضل للمحترفين.

zook 25-05-2013 05:41 PM

سؤال عن الاسبريد فى fxdd

2 مرفق
السلام عليكم

عندى استفسار عن الاسبريد فى شركة fxdd فى على موقع الشركة جدولين عن الاسبريد و انا مش عارف مين فيهم اللى همشى عليه انا هحط الجدولين فى المرفقات و هضع الروابط للتاكيد

مثلا nzd/usd موجود 13 نقطة اسبريد و الجدول التانى فى استندرد و اكستريم 4.1 و ,, 3.39

ثانيا::: اسأل عن أنه الاحسن اشترك فى حساب اسبريد ثابت و لا اشترك على حساب الاسبريد بتاعه متحرك

ثالثا :::موجود على الموقع ان الاسعار متأخرة 15 ثانية هل ده عادى و ده فى المرفقات

الروابط
http://www.fxdd.com/mt/ar/forex-reso...urency-quotes/

http://www.fxdd.com/mt/ar/forex-reso...e-our-spreads/

zook 25-05-2013 08:16 PM

خير يا جماعة محدش بيرد عليه ليه و لا المشاركة فيها حاجة غلط على العموم انا من المبتدئين فعذراااااااااااا

COWBOY 25-05-2013 10:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa .raad (المشاركة 514701)
السلام عليكم ممكن حد يقولي كيف احمل بيانات شارت الساعة لليورو دولار لشهر ماي (الشهر الخامس) لسنة 2004 علما ان الشركة هي fxdd والمنصة هي FXDD Malta - MetaTrader 4 وشكرا :D

يفضل طرح استفسارك بقسم البرمجة .. لان مواقع تحميل البيانات كثيرة .. واعتقد الاخوة هناك بمكنهم تقديم المساعدة فى هذا الشأن ..
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zook (المشاركة 514770)
السلام عليكم

عندى استفسار عن الاسبريد فى شركة fxdd فى على موقع الشركة جدولين عن الاسبريد و انا مش عارف مين فيهم اللى همشى عليه انا هحط الجدولين فى المرفقات و هضع الروابط للتاكيد

مثلا nzd/usd موجود 13 نقطة اسبريد و الجدول التانى فى استندرد و اكستريم 4.1 و ,, 3.39

ثانيا::: اسأل عن أنه الاحسن اشترك فى حساب اسبريد ثابت و لا اشترك على حساب الاسبريد بتاعه متحرك

ثالثا :::موجود على الموقع ان الاسعار متأخرة 15 ثانية هل ده عادى و ده فى المرفقات

الروابط
http://www.fxdd.com/mt/ar/forex-reso...urency-quotes/

http://www.fxdd.com/mt/ar/forex-reso...e-our-spreads/

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zook (المشاركة 514810)
خير يا جماعة محدش بيرد عليه ليه و لا المشاركة فيها حاجة غلط على العموم انا من المبتدئين فعذراااااااااااا

اهلا يا صديقى .. لايوجد سؤال الا وله اجابه وارجوا ان تعذرنا فى التاخر عليك .. اليوم اجازة ونمر ايضا بفترة امتحانات .. المهم .. اختلاف الاسبريد .. يختلف بسبب نوع الحساب .. من عادى وحساب اكستريم .. المهم .. لمزيد من التوضيح والاجابة على كل ما يخص الشركة .. تواصل مع خدمة دعم المنتدى .. تجد اجابة وافية ان شاء الله بكل ما يخص الشركة

الساعة الآن 11:00 PM