اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

م.جمانه 01-07-2013 01:57 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook (المشاركة 529291)
انا فهمت قصدق جومانا ان الدكتور بيحلل خلال اسبوع مش محتاج ياخد الفتره دي كلها

لاكن في حته مش فاهمها ال هي وانه كل ما يعمل موجه صاعده بيرجع يعمل قمه اقل من اللي سبقها هل قصدك عندما يصل الي مستوي فيبو يرد منه مره اخري و يعمل قمه جديده ثم من هذه القمه يرد السعر و يعمل قا و هكذا هل هذا قصدك

يريت توضحيها علي صوره بعد اذنك

و شكرا لكي و كل ما تقدميه للمنتدي :1 (87)::1 (87):

لا انا اقصد انه الاتجاه هابط ،، ومن هبوط لهبوط ،، وانه بيسعى ليكون قمه اقل ،، >>>والترند الهابط لما توصل القمم دي وتعمل ارتكازات الترند الهابط ،،،

الفيبو اللي كان راسمه الدكتور علشان يعرف فين اهم مستويات في داخل الوتد نفسه ،، او حتلى لو كسر النموذج ،،

mostafabook 02-07-2013 12:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG_JOMANA (المشاركة 529293)

لا انا اقصد انه الاتجاه هابط ،، ومن هبوط لهبوط ،، وانه بيسعى ليكون قمه اقل ،، >>>والترند الهابط لما توصل القمم دي وتعمل ارتكازات الترند الهابط ،،،

الفيبو اللي كان راسمه الدكتور علشان يعرف فين اهم مستويات في داخل الوتد نفسه ،، او حتلى لو كسر النموذج ،،

يرافو اختي جومانا بجد برافو كم من الوقت اخذ منك الفوركس للتعليم و الاتقان

forex monster 02-07-2013 02:08 AM

ماهو الفرق بين النماذج السعرية الإنعكاسية والمؤشرات الإنعكاسية(إن صحّ التعبير)كخطوط الترند،موفنجات.....إلخ......إلخ
هل يلعبان نفس الدور و في الأخر نفس النتيجة؟

واللّه إنتو أحلى ناس كل مرة أسئل سؤال أحس بفرحة داخلي لأن فيه مين حينصحني ويجاوبني صحّ....
شكرا لكم جميعا

Benisafcom 02-07-2013 03:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex monster (المشاركة 529554)
ماهو الفرق بين النماذج السعرية الإنعكاسية والمؤشرات الإنعكاسية(إن صحّ التعبير)كخطوط الترند،موفنجات.....إلخ......إلخ
هل يلعبان نفس الدور و في الأخر نفس النتيجة؟

واللّه إنتو أحلى ناس كل مرة أسئل سؤال أحس بفرحة داخلي لأن فيه مين حينصحني ويجاوبني صحّ....
شكرا لكم جميعا

اهلا اخي
اسال وتساءل وسنجيبك بقدر معرفتنا
مثلا لدينا شارت سنرسم ترند من الاعلى كمقاومة و ترند صاعد من الاسفل كدعم
سيلتقيان في نقطة مشكلين مثلث
هدا المثلث بحد داته سيكون نمودج المثلث
و السعر يلعب بين ضلعيه حتى يكسره و نقولو كسر الترند و كسر نمودج المثلث ونفس الشيئء للمستطيلات
والاعلام
نقول نودج المستطيل ونمودج العلم
اخوك خالد واي سؤال تفضل

forex monster 02-07-2013 04:09 PM

أنا عن نفسي بستعمل خط الترند، عندما يتم لمسه من السعر،يكون هذا مؤشر قوي بالنسبة لي للدخول في عمليات بيع أو شراء،(ولا أنتظر حتى تكسرالشمعة خط الترند،وتغلق فوقه)،مع مراعاة المؤشرات الأخرى طبعا.........
هل هذا التفكير سليم أم لا؟

معاذ عودات 02-07-2013 04:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex monster (المشاركة 529737)
أنا عن نفسي بستعمل خط الترند، عندما يتم لمسه من السعر،يكون هذا مؤشر قوي بالنسبة لي للدخول في عمليات بيع أو شراء،(ولا أنتظر حتى تكسرالشمعة خط الترند،وتغلق فوقه)،مع مراعاة المؤشرات الأخرى طبعا.........
هل هذا التفكير سليم أم لا؟

اهلا فيك
الدخول مع ملامسه الترند .. شي طبيعي ولكن الخطورة تكون اكبر
المفروض تنتظر الاغلاقات وتدخل حتى تكون نسبه نجاح الصفقه اكبر

تحياتي

forex monster 02-07-2013 04:46 PM

أنا جربت الطريقتين ولقيت الطريقة الأولى(مع ملامسة خط الترند)أنجح أي نسبة الخسائر أقل من الإنتظار لإغلاق الشمعة ،مع العلم أنني بشتغل سكالبينغ

forex monster 02-07-2013 04:55 PM

عذرا لكثرة الأسئلة لكن أنا شايفو موضوع مهم،عند رسم خطّ الترند،ولمسه لذيول شموع أخرى هل هذا يضعفه؟أو يعتبر غير صالح؟

rtkwar 02-07-2013 07:11 PM

اقتباس:

عذرا لكثرة الأسئلة لكن أنا شايفو موضوع مهم،عند رسم خطّ الترند،ولمسه لذيول شموع أخرى هل هذا يضعفه؟أو يعتبر غير صالح؟
يعم امشى باللى بينجح معاك وبيجيب لك فلوس انا بصراحة كفرت باالتحليل الفنى من اصله وشايف ان فايدته الوحيدة هى تحديد اتجاه السعر مش ااكتر وبعدين ده سوق قائم على العرض والطلب مش قائم على احترام الرسومات اللى انتا بترسمها امشى باللى يجيبلك فلوس وخلاص

mostafabook 02-07-2013 11:40 PM

ما هي احسن الاوقات للمتاجره ؟؟؟

و ما هي اصعب الاوقات للمتاجره ؟؟

و لماذا ؟؟؟ :1 (26)::1 (26)::1 (26):

الساعة الآن 08:04 AM