اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ورشة الفوركس forex الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=16309)

espoir154 01-03-2012 02:24 PM

رد: الورشة الرسمية فى تحليل و توصيات اليورو دولار EURUSD

الشراء من 1.3323 و هدف 1.3357 و ستوب 1.3295 سيكون جيدا.و الله اعلم.

strongxx 01-03-2012 02:25 PM

لا اخفي عليكم........انا رصيدي هبط من 525 دولار............إلي.................48 دولار......... يعني يوم لما أفكر اعمل عمليه معنديش احتمال الخساره....كله بإذن الله طبعا....لكن محتاج منكم توصيات اكيده والباقي علي الله

الشامي 01-03-2012 02:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة strongxx (المشاركة 284685)
لا اخفي عليكم........انا رصيدي هبط من 525 دولار............إلي.................48 دولار......... يعني يوم لما أفكر اعمل عمليه معنديش احتمال الخساره....كله بإذن الله طبعا....لكن محتاج منكم توصيات اكيده والباقي علي الله

اخي الحبيب لا بأس وقلبي معاك ومعوضه انشاء الله ولكن لي بعض النصائح
من الواضح انك لا تحترم السوق ولذلك لم يحترمك واحترام السوق يكون باحترام ادارة رأس المال وعدم المتاجرة وقت الاخبار والصبر على الصفقة
انصحك ان دخلت اي صفقات لا تدخل الا بعقد قيمته 10 سنت فقط ومتفتحش غير صفقة واحدة بس انا قولتلك صفقة واحدة بس لما تخلص شوف غيرها
اخر حاجة ارى انك متلهف على توصيات الغير انا مش هنكر ان انا كمان بدخل على التوصيات ولكن في نقطة انا بحلل بنفسي تحليل فني بحت وبعدين اخد القرار واتأكد من التوصيات بتاعة الاخوة ولكن لا اعتمد اعتماد اعمى على توصيات احد ارجو اني اكون افدتك وربنا يعوض عليك والى المكاسب انشاء الله
تحياتي

DrTrader 01-03-2012 02:40 PM

ربي يعوض على الجميع

strongxx 01-03-2012 02:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طرزان البرنس (المشاركة 284688)
اخي الحبيب لا بأس وقلبي معاك ومعوضه انشاء الله ولكن لي بعض النصائح
من الواضح انك لا تحترم السوق ولذلك لم يحترمك واحترام السوق يكون باحترام ادارة رأس المال وعدم المتاجرة وقت الاخبار والصبر على الصفقة
انصحك ان دخلت اي صفقات لا تدخل الا بعقد قيمته 10 سنت فقط ومتفتحش غير صفقة واحدة بس انا قولتلك صفقة واحدة بس لما تخلص شوف غيرها
اخر حاجة ارى انك متلهف على توصيات الغير انا مش هنكر ان انا كمان بدخل على التوصيات ولكن في نقطة انا بحلل بنفسي تحليل فني بحت وبعدين اخد القرار واتأكد من التوصيات بتاعة الاخوة ولكن لا اعتمد اعتماد اعمى على توصيات احد ارجو اني اكون افدتك وربنا يعوض عليك والى المكاسب انشاء الله
تحياتي

بالعكس.......انا أحترمته جدا وبقدره جدا.......بس إلي حصل قضاء من الله لا اكتر ولا أقل......فتحت عقد خام البرنت ( النفط) علي إني اطلع منها ب 40 دولار فقط وفجأه الإنترنت فصل من قبل ما أحط إستوب لوز او حتي بروفيت....وفضل قاطع من 12 ظهرا لل7 مساء.......وظروفي لم تكن تسمح اني ألحق عملياتي من جهاز تاني او مكان تاني............وطبعا السوق تولي الرصيد بشكل متوحش وصلته ل 100 دولار...وبعض الصفقات العاديه الخاسره نتيجة لتذبذب اليورو وصلت لل48 دولار............مش حقول غير لا حول ولا قوة إلا بالله...اللهم اجرني في مصيبتي وأخلفني خير منها

الشامي 01-03-2012 02:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة strongxx (المشاركة 284695)
بالعكس.......انا أحترمته جدا وبقدره جدا.......بس إلي حصل قضاء من الله لا اكتر ولا أقل......فتحت عقد خام البرنت ( النفط) علي إني اطلع منها ب 40 دولار فقط وفجأه الإنترنت فصل من قبل ما أحط إستوب لوز او حتي بروفيت....وفضل قاطع من 12 ظهرا لل7 مساء.......وظروفي لم تكن تسمح اني ألحق عملياتي من جهاز تاني او مكان تاني............وطبعا السوق تولي الرصيد بشكل متوحش وصلته ل 100 دولار...وبعض الصفقات العاديه الخاسره نتيجة لتذبذب اليورو وصلت لل48 دولار............مش حقول غير لا حول ولا قوة إلا بالله...اللهم اجرني في مصيبتي وأخلفني خير منها

اخي الحبيب نصيحة لا تتاجر بالسلع لانها حرام حديث النبي على ما اتذكره لا يبيع احد شيء لا يملكه

espoir154 01-03-2012 03:06 PM

اقتباس:

السلام عليكم,اعرف انها خسارة قاسية يا اخي,و الاهم من تعويض المال هو ان تعرف سبب الخسارة و الا تستهين بالستوب لوز فهي سلاحك لانه بدل ان تخسر جزءا من راس مالك يمكن تعويضه في صفقة او صفقتين فانت تخسره كله.و الله المعوض

strongxx 01-03-2012 03:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طرزان البرنس (المشاركة 284697)
اخي الحبيب نصيحة لا تتاجر بالسلع لانها حرام حديث النبي على ما اتذكره لا يبيع احد شيء لا يملكه

أول مره أسمع عن الفتوي دي ؟؟؟ انا بشتري السلع مقابل العمله...والعمله مقابل العمله......فما الفرق أفادكم الله...يمكن تكون غايبه عن اخوه معانا هنا كمان !!!

الشامي 01-03-2012 03:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة strongxx (المشاركة 284702)
أول مره أسمع عن الفتوي دي ؟؟؟ انا بشتري السلع مقابل العمله...والعمله مقابل العمله......فما الفرق أفادكم الله...يمكن تكون غايبه عن اخوه معانا هنا كمان !!!

عملة مقابل عملة عادي لكن عملة مكانها سلعة حرام
اسمع الفتاوى الشرعية للفوركس في المنتدى ود اسامة عادل ليه فيديو عن الفتاوى الشرعية وبيقول ان السلع فيها حرمانية
لان انتا اشتريت مثلا الذهب لكن انت مملكتهوش مش اشتريت النفط لكن هل اصبح ملكك فعلا
اما العملة فأنت بتغير عملتك بعمله اخرى ومفتي السعودية ليه فتوى ان العملات حلال
اللهم اجعل رزقنا دائما بالحلال

ismailslim 01-03-2012 03:22 PM

اقتباس:

السلام عليكم
الله يعوض عليك في خسارة اتالم لما اشوف خساره كده بس اخي نصيحه ادارة راس المال الصااااااارم واستراتيجيه تثق فيها تساوي نجاح لا تياس ابحث وابحث باذن الله سوف نجد الحل لهذا السوق العنيد

الساعة الآن 11:12 PM