اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=1150)

hunter-woman 07-09-2013 04:09 PM

رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 551035)
ولا تعب ولا حاجه

(قميمه النقطه = اللوت * (0001./سعر الصرف )

بص اللوت يعني قيمه اللوت يعني قيمه حسابك بعد استخدام الرافعه يعني مثلا الرافعه 1: 100 انت هتاجر ب 1000 $ وضعتهم في الشركه بعد استخدام الرافعه اصبحو 1000 * 100 = 100.000$

نضربها في 0001. ليه ديه عدد خانات اللي بعد العلامه العشريه في سعر الصرف يعني 0001. في حاله مثلا اليورو $ لانه 1.3117 وفي حاله مثلا الين/دولار تبقي

01. لان سعر الصرف مثلا 119.32 في الحاله الاولي وبنضرب فيها للتخلص من العلامه العشريه

سعر الصرف اللي هو سعر العمله يعني مثلا سعر اللي عنده دولار /يورو 1.3117 وبضرب في سعر الصرف عشان احدد قيمه النقطه حتبقي كام عندما اشتري او ابيع من تلك

النقطه لان القيمه هتختلف بأختلاف السعر اللي دخلت من عنده

يبقي قيمه النقطه =100000* ( 0.0001 / 1.3117) = 100000 * 0000762. = 7.62 $ لكل نقطه

ارجو ان اكون وفقت في شرحها

بيرفكت oshee تمام اوووى بس فى سؤاليين صغيريين
1:- سعر الصرف دا هوا سعر التنفيذ الصفقه ولا السعر االحالى ؟؟
2:- الكلام دا بالنسبه للعملات اللى فيها الدولار سؤاء كان عمله مباشره او غير مباشر تمام بالنسبه بقى للعملات اللى مفياش دولار اساسا هل القانون دا بقى بيمشى عليها ولالا لا ؟؟ لو اه يبقى لازم يكون فى عمليات تحوييل عاوزك بقى تقوليهالى معلش ولو لا ايه يبقى اي هوا وشرح برد معلشى بقى تعبك معايا

oshee 07-09-2013 05:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hunter-woman (المشاركة 551038)
بيرفكت oshee تمام اوووى بس فى سؤاليين صغيريين
1:- سعر الصرف دا هوا سعر التنفيذ الصفقه ولا السعر االحالى ؟؟
2:- الكلام دا بالنسبه للعملات اللى فيها الدولار سؤاء كان عمله مباشره او غير مباشر تمام بالنسبه بقى للعملات اللى مفياش دولار اساسا هل القانون دا بقى بيمشى عليها ولالا لا ؟؟ لو اه يبقى لازم يكون فى عمليات تحوييل عاوزك بقى تقوليهالى معلش ولو لا ايه يبقى اي هوا وشرح برد معلشى بقى تعبك معايا

السعر الحالي للعمله الي هو بردوه بيبقي سعر دخولك في الصفقه ههي هي

بالنسبه للشق الثاني من السؤال اعتقد بان قيمه النقطه لعمله ما تحسب بالنسبه للدولار خصوصا ان الحساب عملته الدولار يعني انا مثلا اشتريت nzd/aud يكون قيمه النقطه

تحسب بقيمه النقطه للنيوزلاندي / دولار وهي عموما تحسب اتوماتيكيا من شركه الوساطه
وفي معظمها يكون

اﻹجابة : ستكون قيمة النقطة على كل لوت كاﻵتي :
قيمة النقطة الواحدة لليورو = 10 .$
قيمة النقطة الواحدة للجنية اﻹسترليني = 10 .$
قيمة النقطة الواحدة للين الياباني = 8 $ تقريباً .
قيمة النقطة الواحدة للفرنك السويسري = 6$ تقريباً .

ده بالنسبه للحساب العادي الذي يحسب علي اساس اللوت ب 100.000 اما الميكرو يحسب علي اساس 10.000

hunter-woman 07-09-2013 05:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 551053)

السعر الحالي للعمله الي هو بردوه بيبقي سعر دخولك في الصفقه ههي هي

بالنسبه للشق الثاني من السؤال اعتقد بان قيمه النقطه لعمله ما تحسب بالنسبه للدولار خصوصا ان الحساب عملته الدولار يعني انا مثلا اشتريت nzd/aud يكون قيمه النقطه

تحسب بقيمه النقطه للنيوزلاندي / دولار وهي عموما تحسب اتوماتيكيا من شركه الوساطه
وفي معظمها يكون

اﻹجابة : ستكون قيمة النقطة على كل لوت كاﻵتي :
قيمة النقطة الواحدة لليورو = 10 .$
قيمة النقطة الواحدة للجنية اﻹسترليني = 10 .$
قيمة النقطة الواحدة للين الياباني = 8 $ تقريباً .
قيمة النقطة الواحدة للفرنك السويسري = 6$ تقريباً .

ده بالنسبه للحساب العادي الذي يحسب علي اساس اللوت ب 100.000 اما الميكرو يحسب علي اساس 10.000

فى فرق كبير بين السعر الحالى وسعر التنفيذ (مقدار النقطه) يعنى انا لما دخلت الصفقه كانت النقطه 1.3117 ولما قفلت كان السعر الحالى (مقدار النقطه) 1.3555 فهنا انا بسال سعر الصرف احط انه نقطه , نقطه دخولى ولا نقط خروجى ؟؟ وبالنسبه للاجابه السؤال التانى فهيا عاوزه توضيح شويه لانى مش فاهمها بالصراحه

oshee 07-09-2013 05:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hunter-woman (المشاركة 551056)
فى فرق كبير بين السعر الحالى وسعر التنفيذ (مقدار النقطه) يعنى انا لما دخلت الصفقه كانت النقطه 1.3117 ولما قفلت كان السعر الحالى (مقدار النقطه) 1.3555 فهنا انا بسال سعر الصرف احط انه نقطه , نقطه دخولى ولا نقط خروجى ؟؟ وبالنسبه للاجابه السؤال التانى فهيا عاوزه توضيح شويه لانى مش فاهمها بالصراحه

السعر الحالي يعني سعر الدخول اللي هتدخل بيه حالا في الصفقه

الجزء التاني يعني انا بايع او شاري نيوزلنتي قبال بقه استرالي استرليني انا بتعامل قيمه النقطه بتاعه النيوزلنتي مقابل الدولار كعمله الحساب هذا ما اعتقده

hunter-woman 07-09-2013 05:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oshee (المشاركة 551062)
السعر الحالي يعني سعر الدخول اللي هتدخل بيه حالا في الصفقه

الجزء التاني يعني انا بايع او شاري نيوزلنتي قبال بقه استرالي استرليني انا بتعامل قيمه النقطه بتاعه النيوزلنتي مقابل الدولار كعمله الحساب هذا ما اعتقده

انت كدا تمام اوووى بس تعرف تتاكدلى من اجابه السؤال التانى من اى حد يكون معانا هنا ويكون واصل و فيه بينك وبينه اتصال وتبقى كدا عملت معايا الصح

hunter-woman 07-09-2013 09:29 PM

:-قيمه النقطه فى حاله الدولار عمله اساسيه = حجم العقد * (0001. / سعر الصرف) دا لو مع اى عمله او = حجم العقد * (01. / سعر الصرف) دا لو مع عمله الين
2:- ولو الدولار عمله ثانويه يبقى قيمه النقطه = حجم العقد * 0001. او 01.
3:- ولو الدولار مش موجود فى الزوج اذا قيمه النقطه = الفرق بين سعر التنفيذ والسعر الحالى / عدد النقاط
انا تعبت لحد مجمعت المعلومات دى وربطها ببعض بس فى شويه حاجات كدا يعنى مثلا
فى الزوج الخالى من الدولار القانون التالت كدا هتطلع قيمه النقطه بالعمله بالاساسيه يعنى مثلا اليورو ين هيطلع قيمه النقطه باليورو صح كدا ؟! بس لو احنا جينا هنا وقومنا بعمليه شرا اليورو بالين فاحنا كدا هيبقى كل اللى عاوزينه قيمه النقطه بالين لانى هشترى اليورو بالين فانا كل اللى عاوز اعرف قيمه النقطه عندى كام بالين مش باليورو مش صح الكلام اللى بقوله ولا ايه ؟؟

انا عاوز استاذ او متخصص او محلل بجد يديلى اوك على الكلام اللى فوق دا (القوانين )ويفهمنى الحاجات اللى تحت دا بليييييز يا جماعه ضرورى انا بقالى 4 ايام تقريبا بس فالنقطه

gogo galal 08-09-2013 11:46 AM

أنا عايز اعرف الاستوب اوت فى شركة أف اكس سولشين ومايزوس كام ؟
مع العلم انى الرافعة المالية 1 الى 500

بابا لباس 09-09-2013 12:57 AM

السلام عليكم أنا مبتدأ وأود برنامج mta4 للمتاجرة

م.جمانه 09-09-2013 01:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بابا لباس (المشاركة 551331)
السلام عليكم أنا مبتدأ وأود برنامج mta4 للمتاجرة

مرحبا بك اخي الفاضل بعالم الفوركس ، وبوسط اسرتك ارابيا ،،
في هالموضوع ستجد ما تريد ،،
>> إسأل عن الميتاتريدر ...>>

زيتو 09-09-2013 06:41 AM

السلام و عليكم يا اخوان

انا لتوي انتهيت من قراءة كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين للدكتور عادل

ما هي الخطوة التالية التي يجب ان اخطوها و ما هي الامور التي يجب ان اتعلمها قبل فتح حساب تجريبي

انتظر الاجابة بفارغ الصبر

الساعة الآن 05:07 PM