اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=21094)

mohamad ali 13-06-2012 01:24 AM

رد: ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex911 (المشاركة 349922)
الأكسبيرت من ناحية البرمجة شغال تمام وبيعمل ارباح ممتازة لكن في الأخير بتلاقي عمليتين بخسارة كبيرة تدمر الرصيد مش عارف ليه زي مايكون محتفظ بعمليات خسرانة ماقفلهاش اثناء عملة وبالأخير هي اللي بتنهي الرصيد ولاحظ في صورة الأكسبيرت المربعات المرقمة 16/17/18/19 كلها بتشيك على البيع فهل ده صح ماشفتش بيشيك على الشراء ياريت تعمل تيست سريع من اول السنة يمكن يتضح السبب ؟

شكرا لك اخي الكريم

فعلا ياخي لقد رفعت من معنوياتي بهذه الاخبار الجيدة و هذا الباك تست

و مع كل ذلك احب ان اقول شئ و احد

ان فكرة الاكسبريت اذا برمجتها بشكلها الصحيح سوف تكون اقوى و احس من

ذلك بكثير

بس الموضوع بحاجة الى قليل من الجهد

حتى الوصول اكسبريت يحقق دبل ما حصلت عليه من هذا الباك تست

forex911 14-06-2012 03:36 AM

رد: ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة

1 مرفق
أخي HitCola لو سمحت تدخل المؤشر الأول ASCTrend1sig في اكسبيرت انا حاولت وبيبيع كويس بعد ثبات السهم لكن الشراء بيشتري غلط
والمؤشر التاني Heiken_Ashi_Smoothed في اكسبيرت لوحده وانا نجحت انه يشتري بفتح شمعة فوق او شمعة تحته لكن الذي انا عايزه انه يبيع او يشتري بعد ثبات اللون
مرفق المؤشرين ومحاولاتي .

mohamad ali 15-06-2012 06:04 PM

الاستاذ العزيز hitcola

لو ممكن طريقة استدعاء ملف فلو الى

البرنامج

اي يعني لو عندى ملف فلو

و اريد ان افتحه على البرنامج حتى اجري بعض التعديلات

jode1200 02-07-2012 06:43 AM

شكرا اخي على الموضوع الرائع في المثال الاول الذي شرحته .....طيب كيف اضيف اغلاق اعلى الموفينج وكيف اضيف اغلاق اسفل الموفينج ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معاذ عودات 02-07-2012 09:29 AM

يا ريت لو صاحب الموضوع متفرغ قليلاً
ليرد على الاعضاء ويساعدهم
مشكور مقدما
او اي شخص لديه خبره

jmeel 02-07-2012 09:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jode1200 (المشاركة 358402)
شكرا اخي على الموضوع الرائع في المثال الاول الذي شرحته .....طيب كيف اضيف اغلاق اعلى الموفينج وكيف اضيف اغلاق اسفل الموفينج ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تفضل شرط اغلاق اسفل الموفنج
if ((Close[1] < iMA(NULL, NULL,21,0,1,0,1))
و شورط اغلاق اعلى الموفنج
if ((Close[1]> iMA(NULL, NULL,21,0,1,0,1))

غير الكتابة من اليسار علشان توضح امامك الأقواس

jmeel 02-07-2012 09:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamad ali (المشاركة 351712)
الاستاذ العزيز hitcola

لو ممكن طريقة استدعاء ملف فلو الى

البرنامج

اي يعني لو عندى ملف فلو

و اريد ان افتحه على البرنامج حتى اجري بعض التعديلات

للأسف مابيفتح اي ملف غير ملفاته او ملفات امتدادها DEF هذا حسب تجربتي ومحاولاتي والله اعلم

jmeel 02-07-2012 09:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex911 (المشاركة 350851)
أخي HitCola لو سمحت تدخل المؤشر الأول ASCTrend1sig في اكسبيرت انا حاولت وبيبيع كويس بعد ثبات السهم لكن الشراء بيشتري غلط
والمؤشر التاني Heiken_Ashi_Smoothed في اكسبيرت لوحده وانا نجحت انه يشتري بفتح شمعة فوق او شمعة تحته لكن الذي انا عايزه انه يبيع او يشتري بعد ثبات اللون
مرفق المؤشرين ومحاولاتي .

جملة مؤشر الأسكي للشراء
if (iCustom(NULL, NULL, "ASCTrend1sig",3,300,1,1) > iCustom(NULL, NULL, "ASCTrend1sig",3,300,2,2))

وعكسها للبيع

جملة هيكن اشي للشراء
if (iCustom(NULL, NULL, "Heiken_Ashi_Smoothed",2,6,3,2,0,0,0,3,1) > iCustom(NULL, NULL, "Heiken_Ashi_Smoothed",2,6,3,2,0,0,0,2,1))

جملة البيع
if (iCustom(NULL, NULL, "Heiken_Ashi_Smoothed",2,6,3,2,0,0,0,3,1) < iCustom(NULL, NULL, "Heiken_Ashi_Smoothed",2,6,3,2,0,0,0,2,1))

بالتوفيق

حسن الهلالي 03-07-2012 11:10 AM

السلام عليكم
اعتذر بشدة عن عدم التواجد الفترة الماضية لظروف خاصة
ارجو قبول اعتذارى وسأعمل جاهدا على الاجابة على استفساراتكم
شكرا

حسن الهلالي 03-07-2012 11:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex911 (المشاركة 349922)
الأكسبيرت من ناحية البرمجة شغال تمام وبيعمل ارباح ممتازة لكن في الأخير بتلاقي عمليتين بخسارة كبيرة تدمر الرصيد مش عارف ليه زي مايكون محتفظ بعمليات خسرانة ماقفلهاش اثناء عملة وبالأخير هي اللي بتنهي الرصيد ولاحظ في صورة الأكسبيرت المربعات المرقمة 16/17/18/19 كلها بتشيك على البيع فهل ده صح ماشفتش بيشيك على الشراء ياريت تعمل تيست سريع من اول السنة يمكن يتضح السبب ؟

الاكسبيرت يعمل بطريقة المضاعفات
لا يحتفظ بأي صفقات اثناء العمل ، اما ربح او مارجن كول : )

ياريت تجربه على منصة تانية لو قابلت نفس المشكلة تاني نشوف حل

الساعة الآن 06:43 AM