اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=21094)

shobra 03-07-2012 02:05 PM

رد: ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة

جزاك الله خيرا

حسن الهلالي 03-07-2012 02:15 PM

رد: ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex911 (المشاركة 350851)
أخي HitCola لو سمحت تدخل المؤشر الأول ASCTrend1sig في اكسبيرت انا حاولت وبيبيع كويس بعد ثبات السهم لكن الشراء بيشتري غلط
والمؤشر التاني Heiken_Ashi_Smoothed في اكسبيرت لوحده وانا نجحت انه يشتري بفتح شمعة فوق او شمعة تحته لكن الذي انا عايزه انه يبيع او يشتري بعد ثبات اللون
مرفق المؤشرين ومحاولاتي .

أخي الفاضل

انته شغلك سليم بس فيه حاجه بسيطة ..

اي مؤشر خارجي انته بتدخله على البرنامج ده ممكن يكون ليه 8 قيم ، طبعا الي بيعرف القيم دي هو الي مبرمج المؤشر نفسه ، بس متقلقش فيه حل

الحل ايه، فيه دالة اسمها ( Print ) دي بتظهر بيها قيمة المؤشر على الشارت ، مطلوب منك انك تضيفها عشان تعرف قيمة المؤشر ايه

بالتفصيل ...

وانته بتختار المؤشر زي ما هو في الصورة دي

هتلاقي فيه حاجه اسمها mode line index زي مانته شايف ممكن تحطها من 0 الى 7 ، يعني ليها 8 قيم

انته كنت حاططها صفر في الاكسبيرت الي انته عملته ، جرب تغيرها وتشوف ايه الي هيحصل .

طيب بالنسبة لقيمة المؤشر أعرفها ازاي ؟

بسيطة

هتيجي على الدالة الي احنا قلنا عليها وتسحبها على الشارت عشان تظهرلك قيمة المؤشر

الطريقة بالخطوات كما في الصورة

بعد كده تقف على المربع ده وتضيف فيها معادلة المؤشر ، وتبدا بتغير mode line index لحد ما تلاقي القيمة الي انته عايزها ظهرت .

س / هو الاكسبيرت كان فيه مشكلة أيه؟

ج / القيمة بتاعة mode line index كانت 0 ، ولما جبت دالة البرنت وظهرت قيمة المؤشر على الشارت كانت القيمة معظو الوقت صفر! عشان كده كان فيه مشكلة في الشراء زي ما كان ظاهر عندك ، لأن شرط الشراء كان متحقق معظم الوقت وهو ان قيمة الاغلاق اكبر من قيمة المؤشر ( وقمية المؤشر صفر ) ... عشان كده كان بيشرتي معظم الوقت، ولو باع هيقفل البيع بسرعة ويدخل يشتري تاني.

بالنسبة لمؤشر هيكن، المؤشر يعمل بشكل سليم وكذلك الاكسبيرت ، وبالنسبة لثبات اللون فبإمكانك تعديل الشرط ليصبح اغلاق شمعتين او ثلاثة أو حتى اربع ، وليس شمعة واحده ، يعني بدل من ان تختار اغلاق (1) أكبر من ( قيمة مؤشر هيكن ) بإمكانك جعلها اغلاق (2) اكبر من مؤشر هيكن

اي سؤال او استفسار انا في الخدمة

حسن الهلالي 03-07-2012 02:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamad ali (المشاركة 351712)
الاستاذ العزيز hitcola

لو ممكن طريقة استدعاء ملف فلو الى

البرنامج

اي يعني لو عندى ملف فلو

و اريد ان افتحه على البرنامج حتى اجري بعض التعديلات

ملفات البرنامج بصيغة ea4 هي دي بس الي بيعرف يفتحها حسب علمي

حسن الهلالي 03-07-2012 02:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jode1200 (المشاركة 358402)
شكرا اخي على الموضوع الرائع في المثال الاول الذي شرحته .....طيب كيف اضيف اغلاق اعلى الموفينج وكيف اضيف اغلاق اسفل الموفينج ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بسيطة يا أخي

علامة أكبر من تعني اغلاق اعلى الموفنج ، وعلامة اصغر من تعني اغلاق اسفل الموفنج

حسن الهلالي 03-07-2012 02:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 358418)
يا ريت لو صاحب الموضوع متفرغ قليلاً
ليرد على الاعضاء ويساعدهم
مشكور مقدما
او اي شخص لديه خبره

تحت أمرك يا استاذ معاذ

ارجو المعذرة منك ومن الاعضاء لظروف منعتنى من التواجد في المنتدي الأيام الماضية

حسن الهلالي 03-07-2012 02:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jmeel (المشاركة 358653)
تفضل شرط اغلاق اسفل الموفنج
if ((Close[1] < iMA(NULL, NULL,21,0,1,0,1))
و شورط اغلاق اعلى الموفنج
if ((Close[1]> iMA(NULL, NULL,21,0,1,0,1))

غير الكتابة من اليسار علشان توضح امامك الأقواس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jmeel (المشاركة 358657)
للأسف مابيفتح اي ملف غير ملفاته او ملفات امتدادها DEF هذا حسب تجربتي ومحاولاتي والله اعلم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jmeel (المشاركة 358659)
جملة مؤشر الأسكي للشراء
if (iCustom(NULL, NULL, "ASCTrend1sig",3,300,1,1) > iCustom(NULL, NULL, "ASCTrend1sig",3,300,2,2))

وعكسها للبيع

جملة هيكن اشي للشراء
if (iCustom(NULL, NULL, "Heiken_Ashi_Smoothed",2,6,3,2,0,0,0,3,1) > iCustom(NULL, NULL, "Heiken_Ashi_Smoothed",2,6,3,2,0,0,0,2,1))

جملة البيع
if (iCustom(NULL, NULL, "Heiken_Ashi_Smoothed",2,6,3,2,0,0,0,3,1) < iCustom(NULL, NULL, "Heiken_Ashi_Smoothed",2,6,3,2,0,0,0,2,1))

بالتوفيق

شكرا جزيلا لك اخي الكريم ، لمساعدتك الاخوة الافاضل

:1 (73):

حسن الهلالي 03-07-2012 02:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 358842)
جزاك الله خيرا

وجزاكم مثلة ، شكرا لمرورك

mohamad ali 03-07-2012 06:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hitcola (المشاركة 358848)
تحت أمرك يا استاذ معاذ

ارجو المعذرة منك ومن الاعضاء لظروف منعتنى من التواجد في المنتدي الأيام الماضية

الحمد على السلامة استاذي العزيز

منتظرينك بفارغ الصبر

حتى تعود و تبث الحيوية في الموضوع

mohamad ali 03-07-2012 06:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex911 (المشاركة 349922)
الأكسبيرت من ناحية البرمجة شغال تمام وبيعمل ارباح ممتازة لكن في الأخير بتلاقي عمليتين بخسارة كبيرة تدمر الرصيد مش عارف ليه زي مايكون محتفظ بعمليات خسرانة ماقفلهاش اثناء عملة وبالأخير هي اللي بتنهي الرصيد ولاحظ في صورة الأكسبيرت المربعات المرقمة 16/17/18/19 كلها بتشيك على البيع فهل ده صح ماشفتش بيشيك على الشراء ياريت تعمل تيست سريع من اول السنة يمكن يتضح السبب ؟

استاذي العزيز

الاكسبريت فكرته حلوة و جيدة و نتائجه الاولية جيدة ايضا

و لكن كل ذلك هو عبارة عن جزء بسيط من الاكسبريت

فما بالك لو اكتمل اكسبريت بالشكل المطلوب

و قام الاستاذ باجراء التعديلات المطلوبة

سو ف يكون شئ يسعد الجميع

mohamad ali 03-07-2012 06:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamad ali (المشاركة 348651)
استاذي العزيز

شئ اخر يرجى الانتباه اليه و تعديله

و هي ملاحظة ذكرته انت استاذي العزيز

ملحوظة ( فيه اختلاف بالنسبة لصفقة البيع الي بيحصل انه بيتم اغلاقها لو جابت الهدف بتاعها 50 نقطة حتى لو كان فيه صفقات تانية مسلبة ) طبعا لو المطلوب انها تغلق مع الصفقات التانية يمكن تعديل الاكسبيرت بسهولة ليلائم الاحتياجات، طالما ان الفكرة وصلت يبقه هو ده المطلوب الي عايز يعدل اي حاجه بعد كده يقدر بدون تعقيدات

ارجو ان تقوم بالتعديل الذي ذكرته اي انه

اذا جابت الهدف و هنالك صفقات ثانية بالسالب تترك حتى يتحول المجموع الكلى للصفقات الى ايجابي و

تغلق مع الصفقات الثانية

منتظربنك استاذي العزيز

في اجراء التعديلات المطلوبة

الساعة الآن 05:41 PM