اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26170)

ayoob 05-11-2012 10:37 PM

رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود50 (المشاركة 421134)
طيب يا اخي ما رايك يا اخي مبدائيا ادخل في اتجاه الشمعه السابقه بلوت كبير و اكتفي بنقطه او 2 لاني فهمت من كلام حضرتك ان السعر بنسبه 90% بيحترم الشمعه السابقه يعني لو الشمعه السابقه خضراء يبقي الشمعه الجديده يا تكمل 10 نقاك ياما تطلع بعض النقاط ثم تهبط فما رايك ادخل بلوت عالي و اكتفي بنقطه او 2
وكن يا اخي الفكره ديه هتكون جيده مع فرق اسبريد 3 نقاط في العمله الاساسيه اما لا
معلش يا اخي انا متعبك معاني ولكن بحاول اوصل لانفسي بطرقه اقلل نسبه الخساره

وان شاء الله في انتظار تطوراتك الجديده

المشكلة اخي الكريم فكرة اخونا وليد جيدة ولكن لو تلاحط انة حسابة ECN يعني الاسبريد لا يتجاوز نصف نقطة علي اليورو دولار وهد ما يتيح لة تقديم الاستوب كل ربح 4 نقط ولكن لن تنفع هدة الفكر مع منصات الاربع ارقام لانة اقل ربح فيها 1 نقطة ام الخمس ارقام يتيح لك ربح حتي 0.1 نقطة والاسبريد عالي جدا في منصات الاربع ارقام 3 نقط علي اليورو و4 علي الباوند دولار

wolfkamikaz 05-11-2012 10:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم (المشاركة 421131)
تسلم ربنا يخليك المشكله فى ان لما تشتغل على فريم الساعه او الاربع ساعات هتلاقى الشموع بتتغير حتى لو انت ثابت على نفس الفريم مثلا كان فى شمعتين هابطتين لو قفلت المنصه وفتحتها هتلاقى الشموع الهابطه بقت صاعده او العكس فكنت بسئل ايه السبب وده ممكن يعمل لغبطه ؟

انا مختلف معاك تماما وليه تلغبط طريقه العمل طب ممكن تقولى الاليه ايلى بتشتغل بيها شموع الرينكو على الفريمات الكبيره اصل الفريمات الكبيره غير الصغيره فى كل حاجه حتى التذبذب اقل بس طبعا هناك شموع تصل ذيولها لااكثر من 50 نقطه ده غير اعاده الرسم ايلى بيتكرر ليه حضرتك تبوظ طريقه العمل لو على فريم كبير ممكن سبب عشان افهم وجزاك الله خير

اخي لماذا
الجواب انه لما عملت على الرنكو عملت عليه باعدادات المبرمج اي وضعه على شارت الدقيقة لان في العديدين يعتقدون انه يعتمد على السعر فقط
بل في الحقيقة يعتمد ايضا على الفوليوم في طريقة الحساب للبلوكات
و طبعا الفوليوم للدقيقة مختلف تماما على الفوليوم ل 4 ساعات
لهذا ان فتحته على شارت الساعة ستجده نوع و على شارت 4 ساعات نوع و شارت الدقيقة نوع اخر
ايضا لان شارت الدقيقة اقرب شيء للنظام الاصلي و اذا اردت الدقة فهناك برامج متخصصة في ذلك لكن ليست بالمجان
ايضا لماذا يختلف شارت الرنكو من شركة لاخرى
لان الفوليوم يختلف للاسف من شركة لاخرى و ان وجدت ذيلا خارق فمن الشركة
اعرف بكلامي هذا ان اصحاب الشركات لن يحبون هذا الكلام لكنها الحقيقة

wolfkamikaz 05-11-2012 10:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basim78 (المشاركة 421129)
اخ وليد اقوم بتعديل بعض الاكسبيرتات ولاكن عندما اضعها على شارت الرنكو لكي اجربها تعمل على اللايف فقط وتعرف في هذه الحالة يكون بطيء ولا استطيع اكتشاف الاخطاء وتعديلها
وعندما اريد تشغيلها على شارت الرنكو في حالة الباك تيست لايعمل فما الحل

اخي ساعمل فيديو ان شاء الله على طريقة الباكتست و سنحاول اختبار الاكسبرت امام الجميع
ان شاء الله

mohamed reda 05-11-2012 10:58 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

والله بجد الواحد مش عارف يشكر الاخ وليد ازاى على المعلومات الرائعة اللى افادنا بيها وفتح عيونا على شىء لم يكن بالحبسان خالص مش لاقى كلام اشكرك بيه غير انى والله بجد بدعيك على طول

انا لسه مجربتش الشغل بس الجو اللى هنا فى المشاركات وتجاوب الاعضاء وجو الاخوة اللى موجود اول مرة اشوفه وربنا يبارك للناس كلها فى ارزاقها

والاخ وليد لتانى مرة مش عارف ازاى اشكرك على المعلومات دى

هيثم 05-11-2012 11:08 PM

اقتباس:

اخي لماذا
الجواب انه لما عملت على الرنكو عملت عليه باعدادات المبرمج اي وضعه على شارت الدقيقة لان في العديدين يعتقدون انه يعتمد على السعر فقط
بل في الحقيقة يعتمد ايضا على الفوليوم في طريقة الحساب للبلوكات
و طبعا الفوليوم للدقيقة مختلف تماما على الفوليوم ل 4 ساعات
لهذا ان فتحته على شارت الساعة ستجده نوع و على شارت 4 ساعات نوع و شارت الدقيقة نوع اخر
ايضا لان شارت الدقيقة اقرب شيء للنظام الاصلي و اذا اردت الدقة فهناك برامج متخصصة في ذلك لكن ليست بالمجان
ايضا لماذا يختلف شارت الرنكو من شركة لاخرى
لان الفوليوم يختلف للاسف من شركة لاخرى و ان وجدت ذيلا خارق فمن الشركة
اعرف بكلامي هذا ان اصحاب الشركات لن يحبون هذا الكلام لكنها الحقيقة
شكرا اخى ولف على ردك ايلى كنت اقصده تغيير شكل الشموع ليس من فريم الى فريم وليس من شركه الى شركه ولكنها نفس الفريم لشركه واحده ولنفرض اف اكس دى دى فريم الاربع ساعات التاريخ اليوم لو بصيت على الشموع الساعه بعد الساعه 4 فريم 4 ساعات لحد الساعه 8 اتغير الشكل حوالى مرتين اتمنى يكون قصدى وصللك واسف على الاطاله وتحياتى ليك

أبو_تراب 05-11-2012 11:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم (المشاركة 421131)
تسلم ربنا يخليك المشكله فى ان لما تشتغل على فريم الساعه او الاربع ساعات هتلاقى الشموع بتتغير حتى لو انت ثابت على نفس الفريم مثلا كان فى شمعتين هابطتين لو قفلت المنصه وفتحتها هتلاقى الشموع الهابطه بقت صاعده او العكس فكنت بسئل ايه السبب وده ممكن يعمل لغبطه ؟

اخي الكريم اعتقد الله اعلم المشكلة تكون من الداتا تبع العملة التي تعمل عليها حاول حمل الداتا تبعها وشوف شوبيصير معك

الرد في الاقتباس

hemaya 05-11-2012 11:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz (المشاركة 420666)

صح اخي
بس انا اردت ان تكون نفس الطريقة التي استعملها
لاني لا احدد هدف فبثبات الهدف ستبقى تارة نخسر و اخرى نربح
لكن احصائيا الارباح القليلة المستمرة و في بعض الفترات يذهب السعر بعيدا ثم يلحقه التريلينج فنجمع ارباح اكثر
ما شدني لهذه الطريقة انها حققت على الباكتست على جميع العملات ارباح خيالية طبعا مع سر اللوتات
و الان اجرب باكتست على الذهب و ارباح غريبة
لهذا انا متحمس لتجربة فترة على اللايف
هل حقا قادر على مواجهة السوق و تحقيق ما حققه على الباكتستات

السلام عليكم اخي وليد
قمت بعمل باك تست وتظهر بالفعل ارباح خيالية علي كل الازواج بالمليارات لكنها خيالية
لأن في الباك تست تقريبا لا ياخذ السعر في كل مرة فالذيول هي من تضرب الاستوب لذلك ستجده لا يفتح الا صفقات الربح وحقيقة لا ادري السبب الرئيسي لكن المؤكد انه علي الشارت ليس كذلك

احمد صلاح 05-11-2012 11:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz (المشاركة 421153)
اخي ساعمل فيديو ان شاء الله على طريقة الباكتست و سنحاول اختبار الاكسبرت امام الجميع
ان شاء الله

ماشاء الله على الشغل العالى اخى وليد ,

احب ان اشكرك على المجهود الرائع ومشاركه اخواننا فى الربح ولمساعده الجميع
وان شاء الله اتابع معكم هذا الموضوع الرائع

تحياتى لك

wolfkamikaz 06-11-2012 12:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيثم (المشاركة 421159)

شكرا اخى ولف على ردك ايلى كنت اقصده تغيير شكل الشموع ليس من فريم الى فريم وليس من شركه الى شركه ولكنها نفس الفريم لشركه واحده ولنفرض اف اكس دى دى فريم الاربع ساعات التاريخ اليوم لو بصيت على الشموع الساعه بعد الساعه 4 فريم 4 ساعات لحد الساعه 8 اتغير الشكل حوالى مرتين اتمنى يكون قصدى وصللك واسف على الاطاله وتحياتى ليك

اهلا يا غالي
انت تتحدث على فريمات و نحن قلنا اننا لا نتعامل على فريمات هل تستطيع ارفاق صور
لانه بصراحة لم افهم قصدك
هل تضع الاكسبرت على فريم الساعة و الاربع ساعات
اخي الاكسبرت يحسب البلوك بالفوليوم ايضا و فوليوم الساعة ليس كفوليوم الاربع ساعات
لهذا ترى اختلافا
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed reda (المشاركة 421156)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..

والله بجد الواحد مش عارف يشكر الاخ وليد ازاى على المعلومات الرائعة اللى افادنا بيها وفتح عيونا على شىء لم يكن بالحبسان خالص مش لاقى كلام اشكرك بيه غير انى والله بجد بدعيك على طول

انا لسه مجربتش الشغل بس الجو اللى هنا فى المشاركات وتجاوب الاعضاء وجو الاخوة اللى موجود اول مرة اشوفه وربنا يبارك للناس كلها فى ارزاقها

والاخ وليد لتانى مرة مش عارف ازاى اشكرك على المعلومات دى

الشكر لله
شكرا لك
موفق يا غالي
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hemaya (المشاركة 421162)
السلام عليكم اخي وليد
قمت بعمل باك تست وتظهر بالفعل ارباح خيالية علي كل الازواج بالمليارات لكنها خيالية
لأن في الباك تست تقريبا لا ياخذ السعر في كل مرة فالذيول هي من تضرب الاستوب لذلك ستجده لا يفتح الا صفقات الربح وحقيقة لا ادري السبب الرئيسي لكن المؤكد انه علي الشارت ليس كذلك

نعم ارباح خيالية و بالرجوع للشارت كل شيء رائع اخي و بالنسبة للباكتست فيجب عمله بالذيول

wolfkamikaz 06-11-2012 12:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد صلاح (المشاركة 421165)

ماشاء الله على الشغل العالى اخى وليد ,

احب ان اشكرك على المجهود الرائع ومشاركه اخواننا فى الربح ولمساعده الجميع
وان شاء الله اتابع معكم هذا الموضوع الرائع

تحياتى لك

اهلا و مرحبا بك استاذ احمد صلاح
مرورك شرف لينا كلنا

الساعة الآن 12:11 AM