اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=6)
-   -   ஐ◄███▓▒░ورشة تطوير اكسبرت لموضوع استراتيجيات من اصحاب الملايين ░▒▓███►ஐ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=27152)

kira-h 15-11-2012 08:18 AM

رد: ஐ◄███▓▒░ورشة تطوير اكسبرت لموضوع استراتيجيات من اصحاب الملايين ░▒▓███►ஐ

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dawns_Mist (المشاركة 426319)
يا مستر حسن أنا عملت باكتست يدوي ( بالورقة و القلم و الىلة الحاسبة ) يعني كنت بحسب الإغلاق العكسي -22 على اعتبار السبريد نقطتين
يعني حساباتي موثقة أكتر بكتير من الباكتست لإني ماشي مع كل مربع لوحده خطوة بخطوة و الباكتست ده بياخد معايا وقت ومجهود
بالتالي لما الإغلاق العكسي يكون عامل نتايج كويسه كده ... ليه بنحذفه ؟؟
أنا عندي رأي أفضل ..
جرب تعمل باكتست لأفضل إصدار يعمل على الإغلاق العكسي فقط بدون ستوب لووز أو تريلينج لنفس المدة
من 22 أكتوبر حتى 13 نوفمبر
بلوت ثابت
و نشوف النتايج ..
عدد الصفقات ... عدد الصفقات الرابحة و الخاسرة ... إجمالي الربح بالنقاط ... إجمالي الربح بالدولار
و ده علشان نتأكد من الفرق الحقيقي بين الباكتست على الإغلاق العكسي و الحقيقي على الأغلاق العكسي ....
و ده لإن عدد النقاط المحقق ده كويس جدا .. و حتى الدرو داون ده بيتكلم في 15 % تقريبا أو بالكتير 20 % و ده برضه دروداون مقبول ..

معلش خدمة لصاحبك اعملي باكتست للإغلاق العكسي بس و فتح صفقة مع كل بلوك على الفترة دي و نزله هنا نشوف النتايج بتاعته ...

أنا أقصد حدفه فقط للباكتيست لأن به إغلاق عكسي وهمي ، أما على الحقيقي فبالعكس هو جيد والستوب لوس يلعب دور الاغلاق العكسي في كل الأحوال

الباكتيست بالمرفقات
+ فتح صفقة كل بوكس
+ تفعيل الاغلاق العكسي فقط
+ إدارة المال 10% باكسبيرت الأوامر المعلقة

بانتظار تحليلك للوضع

0asdf12340 15-11-2012 08:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 426085)

المشكلة الوحيدة المتبقية في كلا الاكسبيرتين هي نقطة الدخول الأولى لا يحترم سعر إغلاق الشمعة السابقة وبالتالي في كل ضرب التريلينخ يدخل الاكسبيرت صفقة مباشرة بشرط اتجاه الشمعة السابقة

أخي حسن لو انت شغال ببرنامج التصميم ممكن تضيف الأمر ده عليه قبل الشرط اللي انت حطه للصفقة Once Per Bar وكده هيفتح الصفقة مرة واحدة لو قفلت مش هيفتح غيرها غير علي الشمعة اللي بعديها

hamada_acc 15-11-2012 01:08 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adilfx (المشاركة 426301)
شكرا الاخ حمادة على الاضافة الجميلة
عندي سؤالين لو سمحت
هل هذا الاكسبيرت عامل معاك نتائج حلوة على الديمو (لايف) او على الباك تست فقط لأنه إذا كان قد حقق معاك نتائج ايجابية في هذا الاسبوع المتذبذب على المباشر فهو أكثر من رائع.
سؤالي الثاني عن الاعدادات لم اجد اين اضع التريلينغ :1 (75): أتمنى أن ترفق لنا الاعدادات لو سمحت :1 (43):
تقبل تحياتي :1 (48):

في المرفقات سوف تجد اكسبيرت انا بالفعل شغال عليه وبجربة على حسابي الحقيقي بلوط صغير
طبعاً انا مش بنصح اي حد يشتغل على الحقيقي لكن اعمل ايه مش بقتنع بالديمو
طريقة عملي هنا وهي الاستفادة من الاشارة القوية للرينكو على تقاطع الموفنجات 1 و 10 الاكسبيرت والاعدادات في المرفقات
طريقة عمل الاكسبيرت فتح صفقة عند حدوث التقاطع مع تحديد الترايلنج استوب وهو لحد الان نتائجة ممتازة
الاكسبيرت فيه اكثر من مؤشر يمكن الاعتماد عليهم لضمان قوة الاشارة لكن انا بعتمد على الموفنج بس الي الان

md_arr4 15-11-2012 03:48 PM

ألسلام عليكم أخي العزيز كيرا
الاكسبيرت PendingOrders_Final بيعطيني رسالة خطأ
OrderSend() error - invalid price متكررة ؟ لا أعلم ما هو السبب

kira-h 15-11-2012 05:32 PM

2 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 0asdf12340 (المشاركة 426333)
أخي حسن لو انت شغال ببرنامج التصميم ممكن تضيف الأمر ده عليه قبل الشرط اللي انت حطه للصفقة Once Per Bar وكده هيفتح الصفقة مرة واحدة لو قفلت مش هيفتح غيرها غير علي الشمعة اللي بعديها

بارك الله فيك
كنت استخدمت سابقا هذا الشرط مع اكسبيرت OneOrder لكن لم ينجح وكان لازال يفتح الصفقة مباشرة بعد ضرب التريلينغ ستوب،
ونسيت تجربتها باكسبيرت PendingOrders ويبدو الأمر ناجح بالباكتيست

على العموم الاكسبيرتين المعدلين بالمرفقات ـ قومو بتجربته ديمو خصوصا اكسبيرت الأوامر المعلقة.. هل ستفتح صفقة بعد ضرب التريلينغ

بالتوفيق

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة md_arr4 (المشاركة 426469)
ألسلام عليكم أخي العزيز كيرا
الاكسبيرت PendingOrders_Final بيعطيني رسالة خطأ
OrderSend() error - invalid price متكررة ؟ لا أعلم ما هو السبب

هذا الخطأ قد يكون ناتج عن أن المنصة لا تقبل فرق النقاط بين الأوامر المعلقة 10 نقاط أو عن فرق السعر الحالي أو لا تقبل التريلينغ ستوب 5 نقاط

لذا قم بالتجربة على منصة ألباري بـ ديمو إي سي إن (ستجد رابط المنصة بمشاركاتي السابقة)

بالتوفيق

Dawns_Mist 15-11-2012 05:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kira-h (المشاركة 426331)
أنا أقصد حدفه فقط للباكتيست لأن به إغلاق عكسي وهمي ، أما على الحقيقي فبالعكس هو جيد والستوب لوس يلعب دور الاغلاق العكسي في كل الأحوال

الباكتيست بالمرفقات
+ فتح صفقة كل بوكس
+ تفعيل الاغلاق العكسي فقط
+ إدارة المال 10% باكسبيرت الأوامر المعلقة

بانتظار تحليلك للوضع

فرق كبير في وقت افتتاح كل صفقة بين الحقيقي و الباكتست !!!
و فيه أخطاء في التسعير لكن مش في حساب النقاط في الإغلاق !!!
و بيفتح صفقات باي قبل تكوين شمعة صاعدة و العكس !!!
أنا مش عارف هو بيقرا الشموع إزاي ؟
عموما النتائج الإجمالية مش بعيدة كتير عن الباكتست اليدوي في عدد الصفقات و الأرباح بالنقاط ... لكن أتمنى عمل باكتست بالإكسبيرت القديم اللي بيشتغل على شارت الرينكو مش بالأوامر المعلقة
علشان كمان يكون سهل عليا المقارنة بين الصفقات بدل مانا بشوف كمية صفقات معلقة و ملغية كتير جدا ... و يكون بلوت ثابت كمان ياريت على الأغلاق العكسي و فتح صفقة مع كل بلوك ..
معلش يا أبو علي أنا تاعبك معايا ..
وبعدين لو الإكسبيرت بتاع الأوامر المعلقة ده ينفع يشتغل على الشارت العادي اعملنا باكتست على الدقيقة .. ستوب لووز يقفل كل الصفقات و صفقة معلقة كل 10 نقاط ..

adilfx 15-11-2012 10:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada_acc (المشاركة 426408)
في المرفقات سوف تجد اكسبيرت انا بالفعل شغال عليه وبجربة على حسابي الحقيقي بلوط صغير
طبعاً انا مش بنصح اي حد يشتغل على الحقيقي لكن اعمل ايه مش بقتنع بالديمو
طريقة عملي هنا وهي الاستفادة من الاشارة القوية للرينكو على تقاطع الموفنجات 1 و 10 الاكسبيرت والاعدادات في المرفقات
طريقة عمل الاكسبيرت فتح صفقة عند حدوث التقاطع مع تحديد الترايلنج استوب وهو لحد الان نتائجة ممتازة
الاكسبيرت فيه اكثر من مؤشر يمكن الاعتماد عليهم لضمان قوة الاشارة لكن انا بعتمد على الموفنج بس الي الان

الله يحفظك من كل مكروه ويبارك فيك إضافة مفيدة جدا منك. جربت الاعدادات على الديمو والنتيجة تبشر بالخير, طريقة عمله سهلة وواضحة وأنا أجرب معك للوصول لأفضل الاعدادات.

شكرا جزيلا :1 (48):

ahmad2591988 15-11-2012 10:23 PM

اقتراح مساعد : بما انه مشكلة الاكسبرت بالذيول ممكن التفكير بطريقة اخرى : عمل خطوط شبيهة بالدعم والمقاومة : مثال
عند اغلاق شمعة شراء بالرينكو والدخول شراء بالشمعة التالية يتكون خطين هما اخد الربح عند 10 نقاط و خط سفلي هو حد الخسارة عند 22 نقطة عند كسر احد الخطين تغلق الصفقة وتفتح باتجاه الكسر ، بمعنى لا تعتمد على ذيول الرينكو بالاكسبرت بل اعتمد خط الدعم باتجاه الصفقة وخط وقف الخسارة وتنعكس العملية

kira-h 15-11-2012 11:15 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dawns_Mist (المشاركة 426527)
فرق كبير في وقت افتتاح كل صفقة بين الحقيقي و الباكتست !!!
و فيه أخطاء في التسعير لكن مش في حساب النقاط في الإغلاق !!!
و بيفتح صفقات باي قبل تكوين شمعة صاعدة و العكس !!!
أنا مش عارف هو بيقرا الشموع إزاي ؟
عموما النتائج الإجمالية مش بعيدة كتير عن الباكتست اليدوي في عدد الصفقات و الأرباح بالنقاط ... لكن أتمنى عمل باكتست بالإكسبيرت القديم اللي بيشتغل على شارت الرينكو مش بالأوامر المعلقة
علشان كمان يكون سهل عليا المقارنة بين الصفقات بدل مانا بشوف كمية صفقات معلقة و ملغية كتير جدا ... و يكون بلوت ثابت كمان ياريت على الأغلاق العكسي و فتح صفقة مع كل بلوك ..
معلش يا أبو علي أنا تاعبك معايا ..
وبعدين لو الإكسبيرت بتاع الأوامر المعلقة ده ينفع يشتغل على الشارت العادي اعملنا باكتست على الدقيقة .. ستوب لووز يقفل كل الصفقات و صفقة معلقة كل 10 نقاط ..

تمام ، شكرا على التوضيح المفيد

إليك الباكتيست باكسبيرت يفتح أوردر كل بوكس دون الحاجة للأوامر المعلقة وبلوت تابث

طبعا بيانات فريم الدقيقة جيدة

kira-h 15-11-2012 11:37 PM

1 مرفق
نتائج الديمو من الأمس إلى الان تبدو مبشرة بالخير بالاكسبيرتين الأخيرين pendingOrders_Lots_EA2 و OneOrder_EA2 الموجودين بمشاركتي رقم 85

مع العلم أنه تم حل مشكلة إعادة فتح الصفقة بعد ضرب التريلينغ فقط باكسبيرت الأوامر المعلقة

على زوج اليورو دولار فقط حسابين ديمو إس سي إن

+ اكسبيرت الأوامر المعلقة --- توزيع اللوتات من الأكبر إلى الأصغر (بمخاطرة 10 % من الحساب) ---- :

+ اكسبيرت OneOrder
---لوت تابث بمخاطرة 10 % من الحساب---

الساعة الآن 12:24 PM