اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   خسرت 90 % من حسابى و محتاج نصيحتكم (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=12113)

boles vip 24-08-2011 08:43 PM

خسرت 90 % من حسابى و محتاج نصيحتكم

لقد فتحت حساب حقيقى ب 10500 دولار و حصلت على مكاسب كبيرة فى يومين و هذا من سؤ حظى طبعا
نصحونى كتير أنى مطمعش و لكن طبيعة الأنسان لقد وصل حسابى 14300 فى يومين هل تتخيلوا هذا
الحساب مارجن مرة و بقى 9500 مسكت نفسى و بطلت مغامرة و لكن مشيت عكس أتجاه الترند فمرجن تانى
و بقى 4700 و لعبت بالراحة خالص و لكن بصفقات كتيرة جدا علشان أعوض وو صلته 6300 فى يوم واحد و لكن يأتى الريح بما لا تشتهى السفن
فأصبحت فاتح صفقات كتير تحت و صفقات فوق و أنا فى النص
ولأجل حظى المعروف حصلت مشكلة فسبت الكمبيوتر 20 دقيقة فقط و لكن فى دخلة بورصة أمريكا الله يخرب بيت أمريكا
و فجأة طلع بسرعة الصاروخ و حاولت على أد ما أقدر أقفل صفقات علشان مايمرجنش و لكن الحظ غلاب
و دلوقتى الحمد لله رصيدى 1300 دولار و ياحسرة قلبى على الرصيد
ياريت الأخوة المشرفين و الأخوة الأعضاء يفيدونى بخبرتهم لكى أستطيع تعويض حسابى فقط لأنى لميت فلوسى و فلوس أقاربى على أمل أنى هكبش من الفوركس
و لكن أنا معترف أنها غلطتى أنا لأنى طماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااع و مبسمعش الكلاااااااااااااااااااااااااااااام

M10000 24-08-2011 09:01 PM

رد: خسرت 90 % من حسابى و محتاج نصيحتكم

ان شاء الله تعوض كل الخسائر

لكن تعلم من خطأك اولا

مينفعش انك تفتح حساب بالمبلغ ده و انت لسه فى بداية التعلم و الافضل دائما انك تشتغل بفلوسك انت حتى لو قليلة لكن بتديك هدوء نفسى مختلف تمام عن لو شغال بفلوس حد تانى

طبعا الطمع عدوك الاول و علاجه ادارة رأس المال

انا حولت قبل كده حساب ديمو من 5000 الى 74000 فى 8 ساعات
و حولت حساب حقيقى من 140 الى 420 فى يوم واحد لكن لم اغلق العقود على الربح و نزل ل 260 $

رأيى الشخصى اول حاجة تعملها قبل ما تبدأ تفكر فى اى حاجة

انك تبلغ الناس اللى داخلين معاك فى الفلوس ان خسرت 90% عشان تقدر تفكر بشكل سليم و متبقاش فى حاجة مسببة قلق و توتر

بعد كده ابدا ادرس الفوركس جيدا و اولا ادارة رأس المال السليمة ثم طريقة جيدة للمتاجرة

و ان شاء اله تعوضهم و زيادة

بالتوفيق

islam.sec177 24-08-2011 09:05 PM

اخي الغالي انا كنت زيك في بدايه اول حساب ليا بس كان 750 دولار وصلته في يومين ل 1050 عن طريق المؤشر الياباني بس خسرت صفقه نزلت الحساب ل500 دولار

و من يومها مثبت الحساب و بدخل صفقات بربح 15 نقطه و مش عاوز طمع الا لما يوصل الحساب لاهداف معينه

لو محتاج طريقه تدخل بيها ادخل علي الموضوع بتاعي و انا بدخل بيه لالايف

اضغط هنا باسم الموفنج و الماكد ايد واحده

و اتمني انك تقدر تعوض لو مشيت علي النظام بتاعنا في الورشه

boles vip 24-08-2011 09:08 PM

أولا شكرا على أهتمام حضرتك و ردك على المشاركة
و لكن أن صارحت من دخل بفلوسه معى أصبحت كارثة لأنه من الأكيد أنهم سيطلبون أصل رأس مالهم و سأصبح فى لحظة الريان
ربنا يستر و أحاول بتوصيات حضراتكم أعوض فى أسرع وقت ممكن و شكرا لمشاركة حضرتك و كلامك الذى أستفدت منه الكثير

boles vip 24-08-2011 09:11 PM

شكرا يا أستاذ أنجل لف
على مرورك الكريم و سوف أدخل الى الورشة و أتابع مع حضرتك

اوراق الخريف 24-08-2011 09:20 PM

بقدر اقلك انه هاي عقلية السوق بمعنى بتعطيك المربح اللي بدك اياه وبالطريقة اللي بتتبعها وبعدها وبدون اي سبب بقلب اللعب ضدك
وكأنه في حدا بيمشي السوق عكس اتجاه حركاتك ومش بكيفك بالغصب عنك بيرجع بياخد كل ارباحك والكارثة بياخذ رصيدك
والسبب ليس الطمع او سوء ادارة راس المال السبب الرئيسي انه السوق لازم يكون متل البهلوان بياخذ وياخذ وياخذ و..........

ياسفني ان اقول لك لن تستطيع استعادة حسابك قبل اشهر طبعا مع اتباع حمية شديدة في الارباح
بالتوفيق

unknown 24-08-2011 09:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boles vip (المشاركة 190788)
أولا شكرا على أهتمام حضرتك و ردك على المشاركة
و لكن أن صارحت من دخل بفلوسه معى أصبحت كارثة لأنه من الأكيد أنهم سيطلبون أصل رأس مالهم و سأصبح فى لحظة الريان
ربنا يستر و أحاول بتوصيات حضراتكم أعوض فى أسرع وقت ممكن و شكرا لمشاركة حضرتك و كلامك الذى أستفدت منه الكثير

اولا ربنا يعوض عليك ان شاء الله
معنى كلامك انك متفق معهم على مشاركه الارباح فقط دون الخسائر؟

faridns 24-08-2011 09:26 PM

ربنا يعوض عليك اخي الكريم لكن في اللحظة لازم تصارح الناس اللي معاك انك خسرت جزء كبير و لازم تدوني مدة طويلة ارجع فيها المبلغ

لانك لو معملتش كدة اكيد اكيد حطير باقي المبلغ

recardo_69 24-08-2011 09:41 PM

2 مرفق
اخي العزيز معوض ان شاء الله
اتمنى ان تعيد حساباتك بشكل اخر ... انت فعلا تقدر تهبش من الفوركس بس مفيش حد بيعمل ثروة في 3 ايام ولا في 3 شهور حتى ... الطمع امر طبيعي في اي انسان و احيانا بيكون مطلوب بس الي مش طبيعي ولازم تقتله جواك الاستعجال في تكوين ثروة ... اعتقد ان الاستعجال هو السبب الاول للخسائر ... خليك صبور و أرضى بالقليل حتى تجني الكثير ... و من الناحية الفنية ما احد ممكن يفيدك غير نفسك انت .. بالتعلم و المثابرة ... انا جايبلك مؤشر قد يساعدك مؤقتا في المتاجرة و لكن لا غنى عن التعلم يا صاحبي ... اتمنى انه يفيدك ... و في كمان صورة بتوضح كيفية الدخول و الخروج مع العلم ان هذا المؤشر من افضل المؤشرات اللي جربتها و نتايجة ممتازة بس التزم بالتعليمات و يفضل الفترة الاسيوية بأهداف من 20 - 25 يوميا ليس اكثر

Tarek adel 24-08-2011 09:42 PM

يا عزيزى مفيش توصيات تضاعف حساب 10 اضعاف فى ايام ولا حتى اسابيع ابدا
كده يبقه انت عاوز تنهى على بارقة الامل ال 1300$ اللى فاضلين
يجب التعقل والتروى والتعلم والصبر لتكسب من الفوركس ولكن ممكن فى هذه الفترة تفتح صفقات صغيره "يسمح بها راس مالك"بناء على توصيات واحد او اتنين بالكتير من عمالقة التوصيات

عمر مسلم 24-08-2011 09:43 PM

السلام عليكم ، و الله يا أخي كأنك تحكي قصتي.

نصيحتي لك ، أن تنسى تماما كلمة تعويض خسارتي في أقرب وقت ممكن لأنها حتما ستؤدي إلى مزيد من الخسارة ، عليك أن تفكر في استعادة رأس مالك و لكن بهدوء لو دخلت السوق بهذا الفكر ستأتي غدا و تقول رصيدي أصبح 100 دولار و الله العظيم صدقني

spiderhoof 24-08-2011 09:53 PM

ربنا يكون فى عونك

ولكنك اخطائت فى حق نفسك

اولا فتحت حساب بمبلغ كبير جدا كمبتداء

ثانيا : اهملت اداره راس المال والتى تعتبر ستره نجاه اى متاجر فى الفوركس

حتى انك لم تاخد اى بديل عنها مثل الهيدج

ثالثا: والمصيبه الاكبر انك اصبحت تتاجر عكس الترند مع ان تاجره الفوركس تعتمد على تحديد الترند

والمتاجره معاه

والمصيبه الاكبر منها انك جعلت مشاعر الانتقام تسيطير عليك مما جعلك تصل الى تلك المرحله

وهو خساره 90 فى الميه فى ايام معدوده

والان بعد ان عرفت ماهى اخطائك ما هو الحل

الحل انسى الى حصل

وانسى الفلوس الى راح

وابداء من جديد واثقل نفسك بالمعرفه والعلم عن الفوركس

وكيفيه التعامل معاه فى جميع الظروف

اهتم باداره راس المال

ادراه راس المال

اداره راس المال

ثم الحاله النفسيه

الحاله النفسيه

الحاله النفسيه

الحاله النفسيه

الاتنين دول هما سر النجاح

بالاضافه الى خطه عمل

باهداف معقوله على حسب قدراتك

islam.sec177 24-08-2011 09:56 PM

يا شباب برده في الاخر مش عاوزين نرمي كل حاجه علي السوق

قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا

و لما الانسان يقع في مصيبه عليه ان يقول لعله خير لكي ياتي الله بخبر يفرج همه في الدنيا او الاخره

shobra 24-08-2011 09:56 PM

لازم تأخذ اجازه من السوق شويه ومتشتتش نفسك فى اكثر من فكره

spiderhoof 24-08-2011 09:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة recardo_69 (المشاركة 190803)
اتمنى ان تعيد حساباتك بشكل اخر ... انت فعلا تقدر تهبش من الفوركس بس مفيش حد بيعمل ثروة في 3 ايام ولا في 3 شهور حتى ... الطمع امر طبيعي في اي انسان و احيانا بيكون مطلوب بس الي مش طبيعي ولازم تقتله جواك الاستعجال في تكوين ثروة ... اعتقد ان الاستعجال هو السبب الاول للخسائر ... خليك صبور و أرضى بالقليل حتى تجني الكثير ... و من الناحية الفنية ما احد ممكن يفيدك غير نفسك انت .. بالتعلم و المثابرة ... انا جايبلك مؤشر قد يساعدك مؤقتا في المتاجرة و لكن لا غنى عن التعلم يا صاحبي ... اتمنى انه يفيدك ... و في كمان صورة بتوضح كيفية الدخول و الخروج مع العلم ان هذا المؤشر من افضل المؤشرات اللي جربتها و نتايجة ممتازة بس التزم بالتعليمات و يفضل الفترة الاسيوية بأهداف من 20 - 25 يوميا ليس اكثر

وانصحك بهذه الاستراتيجيه ايضا

اخى

وسرها يكمن فى 3 حجات

zagzig

price channel

Breakout

تعلم هذه الاشياء ثم ابداء بالتعامل معاها

forexawi 24-08-2011 10:14 PM

معوضة ان شاء الله

archiwork 24-08-2011 10:47 PM

قبل ما أعلق أنا الأن فى نفس موقف الأخ صاحب المشكلة عشان ماحدش يفكر انى الناصح الأمين
والكلام الى هاقوله والى كلنا عارفينه انا مش بعمل به دائما للأسف
لكنى أرى ارباحا فقط عندما اعمل به ولكنه الشيطان شوية وترجع ريما لعادتها القديمة ويهل عليا الضيف الرذل
والهى ياجماعة مالقيت فى الفوركس احسن من قتل العجلة و الطمع بسكين الصبر والارتضاءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءء ءءءءءءءءءء
وانت اودام الشاشة لازم تمسك فى ايدك سكنتين
واحدة بتاعة الارتضاااء تغز بيها الطمع فى الجمب اليمين التانية بتاعة الصبر تغز بيها الاستعجال فى الجمب الشمال
والارتضاء ياعزيزى يكون بالخسارة قبل المكسب
والصبر يكون فى التمهل عند دخول الصفقة قبل انا يكون وانت خاسر داخل الصفقة
اعلم انك عندما تعطى امرا سواء بيع او شراء فانت سمحت للاخرين بالدخول الى حسابك واخذ اموالك فلابد من التمهل جيدا
نعم اقطع خسارتك وتذكر دائما ان كل يوم هناك فرص كثيرة جدا و انك قادر على تعويض هذه الخسارة ولاتدعها تتضخم وتتفحل و تحكم بها قبل ان تتحكم بك
من غير هذه الأسلحة فتأكد أنك فى الفوركس أعزل تماما وفريسة سهلة المنال فى هذا السوق اللعين ذو الرافعة المالية التى دائما وأبدا تعمل ضدك ان لم تحسن التعامل معها
للأسف السوق اعطاك 50% فى يومين ياريت كان خد منك 10 ولا 20% علشان تتعلم بدرى بدرى ولكنه سى السيد فوركس لابد لك ان تتأكد انك أخطأت ونتعلم دائما من أخطائنا
ممكن تعوض انشالله لكن امامك مشوار من الارادة والمثابرة والجدية والالتزام والصبر والارتضاء
ممكن تلتزم فترة ولكن المداومة على الالتزام واحترامك لمبادئك هى سر النجاح
يعنى بعمل 50-100 دولار شبه يوميا عملتها بقفل الشاشة خلاص واشوف حياتى خسرت 50-100-150-200 دولار مش مهم برده بقفل الشاشة واقوم اشوف حياتى الايام جية كتير والفوركس مش هيطير بس حسابى ممكن يطير
الهيدج ممكن تستعمله فى الضرورة القصوى اهو تكسب وقت قبل حسابك مايطير تعيد التفكير ولما تخرج من الهيدج الكامل اخرج على مراحل لأنك اذا خرجت مرة واحدة بترجع لنفس النقطة وبتوصل لنفس النتيجة وكأنك يابو زيد ماغزيت

boles vip 25-08-2011 02:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اوراق الخريف (المشاركة 190793)
بقدر اقلك انه هاي عقلية السوق بمعنى بتعطيك المربح اللي بدك اياه وبالطريقة اللي بتتبعها وبعدها وبدون اي سبب بقلب اللعب ضدك
وكأنه في حدا بيمشي السوق عكس اتجاه حركاتك ومش بكيفك بالغصب عنك بيرجع بياخد كل ارباحك والكارثة بياخذ رصيدك
والسبب ليس الطمع او سوء ادارة راس المال السبب الرئيسي انه السوق لازم يكون متل البهلوان بياخذ وياخذ وياخذ و..........

ياسفني ان اقول لك لن تستطيع استعادة حسابك قبل اشهر طبعا مع اتباع حمية شديدة في الارباح
بالتوفيق

عفوا يا أستاذ أوراق الخريف منكرش أنى قولت نفس الكلام لما خسرت و لكن هذا خطاء فادح أنى أفتكر أن السوق معاندنى
لأن كل شىء بأدينا

farok 25-08-2011 05:02 AM

بص يا جميل انا مش هجيب من الاول واقولك انك المفروض مكنتش تعمل كذا وكذا لان اللى حصل حصل علشان كده انا هجيبلك من الاخر وهركز على موضوع فلوس الناس اللى راحت مش موضوع طريقك فى الفوريكس
اولا انسى انك هتعوض وتجيب فلوس الناس واول خطوة لتكملة طريق الفوريكس انك تقول للناس انك خسرت وتشيل موضوع خسارة فلوس الناس من دماغك خالص علشان تبدأ تخش على الفوريكس وانت دماغك نظيفة من اى شوائب نفسية
ثانيا : انسى تماما كلمة ( التعويض ) لان هذه الكلمة من اول واهم اسباب خسارة الرصيد
ثالثا : لو عايز تخش عالم الفوريكس اعمل حسابك على فترة مش اقل من عام او اثنين للتداول بالحسابات الحقيقية علشان تبدأ تكسب بانتظام
اخيرا : لاتتوقع من احد انه يريحك ويقولك على طريقة ذهبية لربح 9000$ من اصل 1300$
ربنا معاك وقول للناس انك خسرت علشان ترتاح
هذه النصيحة عن تجربة شخصية مثل تجربتك بالظبط

boles vip 25-08-2011 05:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اوراق الخريف (المشاركة 190793)

بالتوفيق

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unknown (المشاركة 190795)
اولا ربنا يعوض عليك ان شاء الله
معنى كلامك انك متفق معهم على مشاركه الارباح فقط دون الخسائر؟

أولا شكرا ليك يا أستاذ unknown
للأسف أتفقت معهم على نسبة من الربح فقط و هذا خطأى و لا بد من تحمله و شكرا على مرورك الكريم

boles vip 25-08-2011 05:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faridns (المشاركة 190797)
ربنا يعوض عليك اخي الكريم لكن في اللحظة لازم تصارح الناس اللي معاك انك خسرت جزء كبير و لازم تدوني مدة طويلة ارجع فيها المبلغ

لانك لو معملتش كدة اكيد اكيد حطير باقي المبلغ

أشكرك أخى faridns على مرورك الكريم
و لكن لابد من تقدير موقفى فأن طالبوا الأصول يبقى ضعت فأرجو من يعرف أستراتيجية يقولى عليها لأحاول أسترجاع مايمكن أرجاعه

boles vip 25-08-2011 05:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة recardo_69 (المشاركة 190803)

شكرا ليك أخ recardo لمرورك و أنا هاجرب المؤشر هذا شكرا لك

boles vip 25-08-2011 05:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 190804)
يا عزيزى مفيش توصيات تضاعف حساب 10 اضعاف فى ايام ولا حتى اسابيع ابدا
كده يبقه انت عاوز تنهى على بارقة الامل ال 1300$ اللى فاضلين
يجب التعقل والتروى والتعلم والصبر لتكسب من الفوركس ولكن ممكن فى هذه الفترة تفتح صفقات صغيره "يسمح بها راس مالك"بناء على توصيات واحد او اتنين بالكتير من عمالقة التوصيات

أيدى على كتفك يا أستاذ Tarek adel
و شكرا لمرورك الكريم

boles vip 25-08-2011 05:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر مسلم (المشاركة 190806)
السلام عليكم ، و الله يا أخي كأنك تحكي قصتي.

نصيحتي لك ، أن تنسى تماما كلمة تعويض خسارتي في أقرب وقت ممكن لأنها حتما ستؤدي إلى مزيد من الخسارة ، عليك أن تفكر في استعادة رأس مالك و لكن بهدوء لو دخلت السوق بهذا الفكر ستأتي غدا و تقول رصيدي أصبح 100 دولار و الله العظيم صدقني

عندك حق أخى عمر و لكن أنا بين حجر الرحا
و شكرا على مرورك

boles vip 25-08-2011 05:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spiderhoof (المشاركة 190809)
ربنا يكون فى عونك

ولكنك اخطائت فى حق نفسك

اولا فتحت حساب بمبلغ كبير جدا كمبتداء

ثانيا : اهملت اداره راس المال والتى تعتبر ستره نجاه اى متاجر فى الفوركس

حتى انك لم تاخد اى بديل عنها مثل الهيدج

ثالثا: والمصيبه الاكبر انك اصبحت تتاجر عكس الترند مع ان تاجره الفوركس تعتمد على تحديد الترند

والمتاجره معاه

والمصيبه الاكبر منها انك جعلت مشاعر الانتقام تسيطير عليك مما جعلك تصل الى تلك المرحله

وهو خساره 90 فى الميه فى ايام معدوده

والان بعد ان عرفت ماهى اخطائك ما هو الحل

الحل انسى الى حصل

وانسى الفلوس الى راح

وابداء من جديد واثقل نفسك بالمعرفه والعلم عن الفوركس

وكيفيه التعامل معاه فى جميع الظروف

اهتم باداره راس المال

ادراه راس المال

اداره راس المال

ثم الحاله النفسيه

الحاله النفسيه

الحاله النفسيه

الحاله النفسيه

الاتنين دول هما سر النجاح

بالاضافه الى خطه عمل

باهداف معقوله على حسب قدراتك

طبعا يا أستاذ spiderhoof عند حضرتك حق و لكنى أحاول مايمكن أنقاذه
و شكرا لمرورك

boles vip 25-08-2011 05:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angel.love (المشاركة 190810)
يا شباب برده في الاخر مش عاوزين نرمي كل حاجه علي السوق

قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا

و لما الانسان يقع في مصيبه عليه ان يقول لعله خير لكي ياتي الله بخبر يفرج همه في الدنيا او الاخره

فعلا يا أستاذ angel.love محدش يعرف الخير فين و شكرا على مرورك

boles vip 25-08-2011 05:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 190811)
لازم تأخذ اجازه من السوق شويه ومتشتتش نفسك فى اكثر من فكره

عندك حق
يا أستاذ shobra أنا من لحظتها أعصابى منهارة
شكرا على مرورك

boles vip 25-08-2011 05:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spiderhoof (المشاركة 190813)
وانصحك بهذه الاستراتيجيه ايضا

اخى

وسرها يكمن فى 3 حجات

zagzig

price channel

Breakout

تعلم هذه الاشياء ثم ابداء بالتعامل معاها

شكرا لأهتمامك يا أستاذ spiderhoof و مرورك الكريم

boles vip 25-08-2011 05:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forexawi (المشاركة 190821)
معوضة ان شاء الله

شكرا لتعبك و مرورك يا أستاذ forexawi

boles vip 25-08-2011 05:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة archiwork (المشاركة 190859)
قبل ما أعلق أنا الأن فى نفس موقف الأخ صاحب المشكلة عشان ماحدش يفكر انى الناصح الأمين
والكلام الى هاقوله والى كلنا عارفينه انا مش بعمل به دائما للأسف
لكنى أرى ارباحا فقط عندما اعمل به ولكنه الشيطان شوية وترجع ريما لعادتها القديمة ويهل عليا الضيف الرذل
والهى ياجماعة مالقيت فى الفوركس احسن من قتل العجلة و الطمع بسكين الصبر والارتضاءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءء ءءءءءءءءءء
وانت اودام الشاشة لازم تمسك فى ايدك سكنتين
واحدة بتاعة الارتضاااء تغز بيها الطمع فى الجمب اليمين التانية بتاعة الصبر تغز بيها الاستعجال فى الجمب الشمال
والارتضاء ياعزيزى يكون بالخسارة قبل المكسب
والصبر يكون فى التمهل عند دخول الصفقة قبل انا يكون وانت خاسر داخل الصفقة
اعلم انك عندما تعطى امرا سواء بيع او شراء فانت سمحت للاخرين بالدخول الى حسابك واخذ اموالك فلابد من التمهل جيدا
نعم اقطع خسارتك وتذكر دائما ان كل يوم هناك فرص كثيرة جدا و انك قادر على تعويض هذه الخسارة ولاتدعها تتضخم وتتفحل و تحكم بها قبل ان تتحكم بك
من غير هذه الأسلحة فتأكد أنك فى الفوركس أعزل تماما وفريسة سهلة المنال فى هذا السوق اللعين ذو الرافعة المالية التى دائما وأبدا تعمل ضدك ان لم تحسن التعامل معها
للأسف السوق اعطاك 50% فى يومين ياريت كان خد منك 10 ولا 20% علشان تتعلم بدرى بدرى ولكنه سى السيد فوركس لابد لك ان تتأكد انك أخطأت ونتعلم دائما من أخطائنا
ممكن تعوض انشالله لكن امامك مشوار من الارادة والمثابرة والجدية والالتزام والصبر والارتضاء
ممكن تلتزم فترة ولكن المداومة على الالتزام واحترامك لمبادئك هى سر النجاح
يعنى بعمل 50-100 دولار شبه يوميا عملتها بقفل الشاشة خلاص واشوف حياتى خسرت 50-100-150-200 دولار مش مهم برده بقفل الشاشة واقوم اشوف حياتى الايام جية كتير والفوركس مش هيطير بس حسابى ممكن يطير
الهيدج ممكن تستعمله فى الضرورة القصوى اهو تكسب وقت قبل حسابك مايطير تعيد التفكير ولما تخرج من الهيدج الكامل اخرج على مراحل لأنك اذا خرجت مرة واحدة بترجع لنفس النقطة وبتوصل لنفس النتيجة وكأنك يابو زيد ماغزيت

شكرا ليك يا أستاذ archiwork و لمرورك الكريم
كلامك حكم بس من الصعب أننا نتقبل خسارة المبالغ الكبيرة

boles vip 25-08-2011 05:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok (المشاركة 191023)
بص يا جميل انا مش هجيب من الاول واقولك انك المفروض مكنتش تعمل كذا وكذا لان اللى حصل حصل علشان كده انا هجيبلك من الاخر وهركز على موضوع فلوس الناس اللى راحت مش موضوع طريقك فى الفوريكس
اولا انسى انك هتعوض وتجيب فلوس الناس واول خطوة لتكملة طريق الفوريكس انك تقول للناس انك خسرت وتشيل موضوع خسارة فلوس الناس من دماغك خالص علشان تبدأ تخش على الفوريكس وانت دماغك نظيفة من اى شوائب نفسية
ثانيا : انسى تماما كلمة ( التعويض ) لان هذه الكلمة من اول واهم اسباب خسارة الرصيد
ثالثا : لو عايز تخش عالم الفوريكس اعمل حسابك على فترة مش اقل من عام او اثنين للتداول بالحسابات الحقيقية علشان تبدأ تكسب بانتظام
اخيرا : لاتتوقع من احد انه يريحك ويقولك على طريقة ذهبية لربح 9000$ من اصل 1300$
ربنا معاك وقول للناس انك خسرت علشان ترتاح
هذه النصيحة عن تجربة شخصية مثل تجربتك بالظبط

كلام حضرتك صحيح طبعا يا أستاذ farok
و شكرا على مرورك الكريم

احمد صلاح 25-08-2011 05:48 AM

بمنتهى البساطه هقلك انك مش هاطول ربح ف الفوركس الا اذا اتبعت هاتين القاعدتين فقط :

1/ اداره راس مال صارمه
2/ لا تشترى من قمه ولا تبيع من قاع .

ولا تنسى
Trend Is My Friend

boles vip 25-08-2011 05:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة geniusssman (المشاركة 191045)
بمنتهى البساطه هقلك انك مش هاطول ربح ف الفوركس الا اذا اتبعت هاتين القاعدتين فقط :

1/ اداره راس مال صارمه
2/ لا تشترى من قمه ولا تبيع من قاع .

ولا تنسى
Trend Is My Friend

أولا شكرا لمرورك يا أستاذ geniusssman و لكن المشكلة أنى محتاج أستراتيجية مضمونة أجربها على الديمو أو أكسبيرت مضمون و أخش و ربنا يعوضنى بفلوسى بس و هخرج من السوق ده

احمد صلاح 25-08-2011 06:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boles vip (المشاركة 191046)
أولا شكرا لمرورك يا أستاذ geniusssman و لكن المشكلة أنى محتاج أستراتيجية مضمونة أجربها على الديمو أو أكسبيرت مضمون و أخش و ربنا يعوضنى بفلوسى بس و هخرج من السوق ده

الاستراتيجيات كتير ولكن اهم شىء الان ان تتعلم اساسيات التحليل الفنى ,,

هيا ال هتأخذ بأيدك الى بر الامان .,,

اققرى اكتر ف التحليل الفنى وف الترندات والاشكال والشموع والموفنج افريج .,,

وصدقنى لو حتى لم تعرف اى شىء عن هذا ورأيت سعر ف قمه وبيعت العمله ستربح كثيييييييييييييير ,,

افضل الاستراتيجيات على الاطلاق .,,, تبيع من قمه وتشترى من قاع وتسمح للتبريدات .,,

boles vip 25-08-2011 06:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة geniusssman (المشاركة 191048)
الاستراتيجيات كتير ولكن اهم شىء الان ان تتعلم اساسيات التحليل الفنى ,,

هيا ال هتأخذ بأيدك الى بر الامان .,,

اققرى اكتر ف التحليل الفنى وف الترندات والاشكال والشموع والموفنج افريج .,,

وصدقنى لو حتى لم تعرف اى شىء عن هذا ورأيت سعر ف قمه وبيعت العمله ستربح كثيييييييييييييير ,,

افضل الاستراتيجيات على الاطلاق .,,, تبيع من قمه وتشترى من قاع وتسمح للتبريدات .,,

المصيبة أنى يا أستاذ geniusssman مبعرفش القمة من القاع إلا عندما تتكون بالفعل و بيكون ضاع الوقت

احمد صلاح 25-08-2011 06:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boles vip (المشاركة 191049)
المصيبة أنى يا أستاذ geniusssman مبعرفش القمة من القاع إلا عندما تتكون بالفعل و بيكون ضاع الوقت

مادى فعلا مصيبه جدااااا لما تكون مش عارف تحدد قمه السعر وقاعه ودا ( أ ب ) تحليل فنى ,,

طاب ازاى بقه تدخل بمبلغ 10 ألاف دولار ف حاجه انته مدرستهاش صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

boles vip 25-08-2011 06:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة geniusssman (المشاركة 191053)
مادى فعلا مصيبه جدااااا لما تكون مش عارف تحدد قمه السعر وقاعه ودا ( أ ب ) تحليل فنى ,,

طاب ازاى بقه تدخل بمبلغ 10 ألاف دولار ف حاجه انته مدرستهاش صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أعرف أنها مصيبة و لكن المصيبة الأكبر أن أستمر فى عنادى و لا أتعلم فأريد من حضراتكم تعليمى

احمد صلاح 25-08-2011 06:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boles vip (المشاركة 191056)
أعرف أنها مصيبة و لكن المصيبة الأكبر أن أستمر فى عنادى و لا أتعلم فأريد من حضراتكم تعليمى

من عنينا نعلمك بس ممكن الاول تفوت على قسم التعلم بالمنتدى هنا ,,

هناك اشياء رائعه ,, اذهب وابدا ولا تتردد

boles vip 25-08-2011 06:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة geniusssman (المشاركة 191058)
من عنينا نعلمك بس ممكن الاول تفوت على قسم التعلم بالمنتدى هنا ,,

هناك اشياء رائعه ,, اذهب وابدا ولا تتردد

شكرا لنصيحتك و ربنا يعوضكم خير

احمد صلاح 25-08-2011 06:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boles vip (المشاركة 191059)
شكرا لنصيحتك و ربنا يعوضكم خير

تحت امرك ف اى وقت ,,

ولو لديك اى اسفسار ,, هتلاقى اعضاء اف اكس اربيا كلهم متعاونين معاك ان شاء الله ,,

الساعة الآن 01:17 PM