اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ® فن المحاربين القدماء ® •●§(Harmonic Art & Cowboy System)§●• ® (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=24576)

Mahm0uD 11-10-2012 03:53 PM

رد: ® فن المحاربين القدماء ® •●§( Harmonic Art )§●• ®

حد عارف فيه أيه في السوق يا جماعة

أنا كل الصفقات اللي دخلتها من أول الأسبوع عكست عليا http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...%20%283%29.gif

COWBOY 11-10-2012 04:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahm0uD (المشاركة 409611)
حد عارف فيه أيه في السوق يا جماعة

أنا كل الصفقات اللي دخلتها من أول الأسبوع عكست عليا http://www.fx-arabia.com/vb/images/s...%20%283%29.gif

عوض الله عليك يا صديقى .. ماهى الفرص التى دخلتها وكم كان الاستوب .. ؟؟ وهل كانت عكس الاتجاة العام ؟؟
فالسوق الاسبوع دة مفتقد فرص الفريمات الكبيرة والعملات تتحرك فى رنج ضيق تقريبا 100 نقطة صاعد / هابط .. قمة الملل .. لكن الحمد لله اعتقد اليورو دولار الان والفرنك .. واليورو ين صفقات ممتازة تقريبا كل زوج الان محقق 100 نقطة .. بالاضافة الى صفقة الملكى حققت 70 .. دة غير صفقات الفريمات الصغيرة فعلا كثير منها ضرب الاستوب لكن لا يذكر يا عزيزى ومنها من نجح لا انسى الاسترالى ين حقق 75 نقطة على الساعة تقريبا .. ومعنا ايضا صفقة ما زالت مستمرة من الاسبوع الماضى النيوزلاندى كندى مازال متوقف على 200 + .. كان لدينا فرصتين ايضا لكن فاتت نقط الدخول فيهم ومبروك لمن لا حظهم وهم على الاسترلينى نيوزلاندى بيع 300 نقطة بعد الخروج من الشراء لم ادخلها .. والنيوزلاندى فرنك 130 نقطة .. وايضا الدولار ين كان مع الشباب بيع وهبط تقريبا 80 نقطة .. ولك تحياتى

COWBOY 11-10-2012 04:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Hamada (المشاركة 409281)
بعد مأمورية 10 ايام شغل طحن أخيرا رجعت مرة اخري للمنتدي الحبيب ولموضوعك الغالي ياغالي
بسم الله ماشاء الله موضوعك تطور ياغالي وربنا يكتر المتابعين والمشاركين والمستفيدين يارب
بعتذرلك اني مبعتش الرساله لان المأمورية جت مرة واحدة وكنت في مكان منفي بمعني الكلمة مفيش حتي شبكة موبايل بإذن الله هبعتها الاسبوع ده ويارب الفكره تعجبك ونعرف نطبقها
نبدأ الشغل بقه
فرصة علي فريم الساعه علي المجنون والاستوب يكاد لا يذكر والهدف 50 نقطة " B "

يا هلا يا هلا مرحبا بعودتك يا عزيزى .. اتمنى من الله ان تكون بخير دائما .. .. منتظر رسالتك يا غالى :)

COWBOY 11-10-2012 04:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسر (المشاركة 409568)
يورو / دولار فريم 4 ساعات ... للمتابعة

رأيك في الرسم وتوجيهاتك يا استاذنا :1 (67):
والاخوة الأفاضل لو حد شايف وجهة نظر مختلفة يا ريت يوضحهالنا

شغل عالى يا ابو ياسر تحليل روعة ويعجبنى رسمك المنظم فهو اهم شىء فى الهارمونيك .. اوعى تكون ما دخلتش الشراء .. علشان لما تيجى بيع ان شاء الله تعمل هيدج على مكسب زى ما شرحت :) بالتوفيق يا عزيزى والى الان اليورو يحترم تحليلك :)

Maxwell 11-10-2012 04:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 409620)

عوض الله عليك يا صديقى .. ماهى الفرص التى دخلتها وكم كان الاستوب .. ؟؟ وهل كانت عكس الاتجاة العام ؟؟
فالسوق الاسبوع دة مفتقد فرص الفريمات الكبيرة والعملات تتحرك فى رنج ضيق تقريبا 100 نقطة صاعد / هابط .. قمة الملل .. لكن الحمد لله اعتقد اليورو دولار الان والفرنك .. واليورو ين صفقات ممتازة تقريبا كل زوج الان محقق 100 نقطة .. بالاضافة الى صفقة الملكى حققت 70 .. دة غير صفقات الفريمات الصغيرة فعلا كثير منها ضرب الاستوب لكن لا يذكر يا عزيزى ومنها من نجح لا انسى الاسترالى ين حقق 75 نقطة على الساعة تقريبا .. ومعنا ايضا صفقة ما زالت مستمرة من الاسبوع الماضى النيوزلاندى كندى مازال متوقف على 200 + .. كان لدينا فرصتين ايضا لكن فاتت نقط الدخول فيهم ومبروك لمن لا حظهم وهم على الاسترلينى نيوزلاندى بيع 300 نقطة بعد الخروج من الشراء لم ادخلها .. والنيوزلاندى فرنك 130 نقطة .. وايضا الدولار ين كان مع الشباب بيع وهبط تقريبا 80 نقطة .. ولك تحياتى

فعلا اساحبى فريم الساعة بهدلنى :1 (3)::1 (3)::1 (3):
بس انا كنت عايز اسال سؤال بخصوص النماذج عكس الاتجاه
اى نموذج لازم قبل نهايته بيتكون ليه نموذج عكس اتجاهه لان هدفنا بيكون النقطة B اللى هى قبل ما السعر بيوصل ليها بتتحول مباشرة اللى النقطة A ويتكون نموذج عكسى
يعنى احنا كده بندخل على كل الفرص
يعنى بنشتغل زي المؤشر LastDream مش نبفرق عنه حاجة ؟؟
واللى انت قولت بلاش تشتغلوا عليه
اتمنى اكون عرفت اصولك انا عايز اقول ايه ؟؟؟

Mahm0uD 11-10-2012 04:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 409620)

الفرص اللي دخلت عليها هي eurjpy chfjpy gbpusd eurgbp audnzd
الفرص دي أنا دخلتها من أول الأسبوع وكانت عاملها بروفت عالي وفجأة النهاردة عكست الأيجاه كل وحدة حوالي 100 نقطة
ومش عارف ليه ؟؟؟؟؟؟

أبو ياسر 11-10-2012 04:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 409628)
شغل عالى يا ابو ياسر تحليل روعة ويعجبنى رسمك المنظم فهو اهم شىء فى الهارمونيك .. اوعى تكون ما دخلتش الشراء .. علشان لما تيجى بيع ان شاء الله تعمل هيدج على مكسب زى ما شرحت :) بالتوفيق يا عزيزى والى الان اليورو يحترم تحليلك :)

الله يكرمك يا أستاذنا باللي اتعلمناه على ايديك ... الحمد لله لأول مرة نموذج هارمونيك يتفعل معايا على اليورو/دولار وأدخل في الصفقة ، ان شاء الله تتحقق الأهداف وعن نفسي أنا قنوع ومش هستنى الهدف البعيد هقفل عند 1.3050 وأستنى اتجاه السعر ... 200 نقطة حلوين برضه :1 (27)::1 (27)::1 (27):

COWBOY 11-10-2012 04:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Maxwell (المشاركة 409631)
فعلا اساحبى فريم الساعة بهدلنى :1 (3)::1 (3)::1 (3):
بس انا كنت عايز اسال سؤال بخصوص النماذج عكس الاتجاه
اى نموذج لازم قبل نهايته بيتكون ليه نموذج عكس اتجاهه لان هدفنا بيكون النقطة B اللى هى قبل ما السعر بيوصل ليها بتتحول مباشرة اللى النقطة A ويتكون نموذج عكسى
يعنى احنا كده بندخل على كل الفرص
يعنى بنشتغل زي المؤشر LastDream مش نبفرق عنه حاجة ؟؟
واللى انت قولت بلاش تشتغلوا عليه
اتمنى اكون عرفت اصولك انا عايز اقول ايه ؟؟؟

اولا يا صديقى .. مؤشر دريم مؤشر مساعد لتوضيح النموذج وكان هدفى ان الجميع يستخرج النموذج معتمد على نفسة بمعنى ان المؤشر بيوضح ليك وانت مبتدىء مع الهارمونيك ازاى تستخرج النموذج ومواصفات النموذج .. زى مؤشر ZUP كدة لما النموذج يكمل بيوضحة طيب ما انت اصلا بتعرف ترسم النموذج الكامل اية الفرق بينك وبين المؤشر والفكرة واحدة .. ان المؤشر للمتاجر الغير ملم كيف يتم رسم النموذج .. لذلك احب ان اعتمد على نفسى حتى اتعامل مع الشارت باحتراف .. خلاصة كلامى ان ما يستخرجة المؤشر بالطبع هو ما تستخرجة انت فهو معتمد على نفس الفكرة والامر لا يحتاج الى استغراب فأنت لك كامل الحرية فى الاعتماد على اى اداة تجعلك تكسب .. .. لكن زى ما ذكرت انا هدفى الاعتماد على النفس .. بالنسبة للنموذج العكسى طبعا انا فى بدا ية الموضوع لو تتذكر تحدثت ان X لديك مثلا هى A عند غيرك كل واحد ونظرتة للشارت .. ومن هنا وضحت فكرة الهيدج على مكسب .. اتمنى ان تكون اجابتى واضحة .. وخليك عارف ان المؤشر دريم عامل زى مثلا مؤشرات رسم الترند طيب ما انت بتعرف ترسم الترند لوحدك .. اية لزمة المؤشر .. مش هيفلتر ليك الصفقة ولا حاجة ولا هيستخرج صفقات جهنمية هى نفس الصفقات اساحبى :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahm0uD (المشاركة 409633)
الفرص اللي دخلت عليها هي eurjpy chfjpy gbpusd eurgbp audnzd
الفرص دي أنا دخلتها من أول الأسبوع وكانت عاملها بروفت عالي وفجأة النهاردة عكست الأيجاه كل وحدة حوالي 100 نقطة
ومش عارف ليه ؟؟؟؟؟؟

معوضة يا غالى .. لكن الفرص هل كانت معتمدة على طريقتنا يعنى الاسترالى نيوزلاندى مش فاكر ان كان فيه فرصة علية خالص .. واليورو استرالينى الفرصة كانت على الاربع ساعات وهبط 70 نقطة ولم يعكس الى الان بقدر كبير .. واليورو ين الفرص كانت على الاربع ساعات وهو الان يسير حسب تحليل الشباب ... والفرنك ين للصراحة لم اتابعة .. والاسترلينى دولار .. الفرصة الوحيدة التى كانت علية على فريم الساعة وحقق الهدف وكانت شراء ولم ادخلها لانى متمسك بالبيع كاتجاة من بداية الاسبوع .. ممكن توضح لى كل فرصة دخلتها واسباب الدخول

mahmoud0711 11-10-2012 05:01 PM

ان شاء الله موفقين جميعا و ما شاء التفاعل جيد جدا من جميع الاعضاء
وطريقة اخونا الفاضل COWBOY سلسله و مشوقة جدا
ومن حظى ان تكون مشاركتى هى الخاتمة للمائوية الاولى لعدد الصفحات وعقبال مليون صفحة كما للمصادفة ان تكون المشاركة الاخير
قبل بلوغ 1000 مشاركة وعقبال 10مليون مشاركة
اعذرونى على هذا التحليل الرقمى السريع

COWBOY 11-10-2012 05:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 (المشاركة 409667)
ان شاء الله موفقين جميعا و ما شاء التفاعل جيد جدا من جميع الاعضاء
وطريقة اخونا الفاضل COWBOY سلسله و مشوقة جدا
ومن حظى ان تكون مشاركتى هى الخاتمة للمائوية الاولى لعدد الصفحات وعقبال مليون صفحة كما للمصادفة ان تكون المشاركة الاخير
قبل بلوغ 1000 مشاركة وعقبال 10مليون مشاركة
اعذرونى على هذا التحليل الرقمى السريع

وتلك هى المشاركة رقم 1000
بارك الله فيك يا عزيزى

اتمنى ان تكون تلك الصفحات والمشاركات والمشاهدات فيها فائدة لكم جميعا اخوانى

الساعة الآن 07:45 AM