اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   مساعدة ضرورية جداااااااااااااااااااا (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=18712)

ahmednoooh 21-02-2012 12:21 AM

مساعدة ضرورية جداااااااااااااااااااا

المرة دى العنوان هو فعلا الموضوع
بالنسبة للتريلنج ستوب يا اخوان ممكن شرح وافى و شامل للتريلنج ستوب و بالامثلة

مثال : لو انا فاتح عقد و هدفى هو 80 نقطة و ستوب لوز 40 نقطة ...و الهدف فى الطريق و ليكن حقق 40 نقطة لكن يشاء الله بظل شمعة ملهوش 60 لزمة و ضرب الاستوب و بعدين كمل للهدف فى الطريق
هل التريلنج ستوب يقدر يحمى المربح اللى هو 40 نقطة ؟؟؟؟ و كيف
السؤال التانى هل التريلنج ستوب يقف عملة فى حالة اغلاق الشارت او فصل النت ؟؟

ahmednoooh 21-02-2012 01:18 AM

رد: مساعدة ضرورية جداااااااااااااااااااا

كمان سؤال .........هل الترلينج ستوب بيلغلى الستوب العادى ؟؟؟
و هل لازم يكون مقدار النقط فى التريلنج ستوب نفس نقاط الستوب العادى ؟
و ماذا لو ان الستوب لوز 50 و الترلينج 20 ؟؟؟

• فهد • 21-02-2012 01:22 AM

كويس .. انا كنت لسه هدور يا احمد على شرح للموضوع
متابع معاك

shobra 21-02-2012 01:33 AM

هناك ثلاث انواع للترلينج استوب
اول نوع دة موجود فى الميتاتريد وهو عبارة عن لو انت وضعت تريلنج استوب 40 نقطه والسعر حقق 40 نقطه ربح الاستوب يبدأ هنا بالتحرك كلما ارتفع السعر نقطه ارتفع الاستوب نقطه
ثانى نوع دة مش موجود فى الميتاتريد ولاكن هناك اكسبرتات لادارة الصفقات تقوم بهذة الخاصيه وهى عبارة عن خاصيتين بيشتغلو مع بعض واحدة منهم اسمها ترلينج استوب وواحدة اسمها ترلينج استيب وطريقه عملهم تكون كالتالى انت مثلا وضعت فى الترلينج استوب 30 وفى الترلينج استيب 20 فى هذة الحاله عندما يتحرك الربح ويصل الى 30 ينقل الاستوب عند ربح 20 وكلما ارتفع الربح نقطه ارتفع الاستوب نقطه
ثالث نوع هو خاصيه البريك ايفن ودى بردوا تلاقيها فى الاكسبرتات وهى عبارة عن نقل الاستوب الى نقطه معينه عندما مثلا يصل الربح الى 40 ينقل الاستوب عند النقطه 20 ولاكن اعتقد انه لا يتحرك مع زيادة الربح

amrmorasamir 21-02-2012 02:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 278515)
هناك ثلاث انواع للترلينج استوب
اول نوع دة موجود فى الميتاتريد وهو عبارة عن لو انت وضعت تريلنج استوب 40 نقطه والسعر حقق 40 نقطه ربح الاستوب يبدأ هنا بالتحرك كلما ارتفع السعر نقطه ارتفع الاستوب نقطه
ثانى نوع دة مش موجود فى الميتاتريد ولاكن هناك اكسبرتات لادارة الصفقات تقوم بهذة الخاصيه وهى عبارة عن خاصيتين بيشتغلو مع بعض واحدة منهم اسمها ترلينج استوب وواحدة اسمها ترلينج استيب وطريقه عملهم تكون كالتالى انت مثلا وضعت فى الترلينج استوب 30 وفى الترلينج استيب 20 فى هذة الحاله عندما يتحرك الربح ويصل الى 30 ينقل الاستوب عند ربح 20 وكلما ارتفع الربح نقطه ارتفع الاستوب نقطه
ثالث نوع هو خاصيه البريك ايفن ودى بردوا تلاقيها فى الاكسبرتات وهى عبارة عن نقل الاستوب الى نقطه معينه عندما مثلا يصل الربح الى 40 ينقل الاستوب عند النقطه 20 ولاكن اعتقد انه لا يتحرك مع زيادة الربح

طيب الحاجات اللى مش موجوده فى الميتا تريدر بتتضاف ليه ازاى ؟؟؟
ممكن تقولنا ياباشا
وشكرا على الشرح الممتاز واحلى ليك ياكبير

ahmednoooh 21-02-2012 02:29 AM

شكرا على ردك اخى شبرا .......لكن كما سمعت يبدوا فعلا ان التريلنج ستوب ضررة اكبر من فائدتة
السؤال المهم الان
و ليكن انا داخل صفقة بعقد ......... بعقد 0.1 ( ادارة راس المال تحتم ذلك )
و الصفقة كان لها هدفين هل 1- اقسم العقدين الى 0.05 و 0.05 ................ للهدفين و الاتنين ( الدخول من نفس النقطة ) و نفس الستوب
2- هل ادخل الهدف الاول بعقد 0.1 و التانى بعقد 0.05 ....... ( و الدخول من نفس النقطة ) و نفس الستوب
3- هل ادخل الهدف الاول بعقد 0.1 و التانى ب 0.05 .....بس ( دخول العقد التانى اعملة معلق من بعد نقطة الهدف الاول بقليل) ....... فى الحالة دى هل اقرب الستوب ام يكون هو هو
4---------- اقترح علبة الافضل لادارة راس المال و شكرا

shobra 21-02-2012 03:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmorasamir (المشاركة 278550)
طيب الحاجات اللى مش موجوده فى الميتا تريدر بتتضاف ليه ازاى ؟؟؟
ممكن تقولنا ياباشا
وشكرا على الشرح الممتاز واحلى ليك ياكبير

انت الاول اكتب فى جوجل اكسبرت ادارة صفقات هيجبلك حاجات كتير حمل الاكسبرت وبعد ما تحمله لو عايز تعرف ازاى تضيفه على الميتاتريد ادخل الرابط دة http://www.fx-arabia.com/vb/showpost...27&postcount=9
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmednoooh (المشاركة 278575)
شكرا على ردك اخى شبرا .......لكن كما سمعت يبدوا فعلا ان التريلنج ستوب ضررة اكبر من فائدتة
السؤال المهم الان
و ليكن انا داخل صفقة بعقد ......... بعقد 0.1 ( ادارة راس المال تحتم ذلك )
و الصفقة كان لها هدفين هل 1- اقسم العقدين الى 0.05 و 0.05 ................ للهدفين و الاتنين ( الدخول من نفس النقطة ) و نفس الستوب
2- هل ادخل الهدف الاول بعقد 0.1 و التانى بعقد 0.05 ....... ( و الدخول من نفس النقطة ) و نفس الستوب
3- هل ادخل الهدف الاول بعقد 0.1 و التانى ب 0.05 .....بس ( دخول العقد التانى اعملة معلق من بعد نقطة الهدف الاول بقليل) ....... فى الحالة دى هل اقرب الستوب ام يكون هو هو
4---------- اقترح علبة الافضل لادارة راس المال و شكرا

طبعا كل شخص وليه طرقته فى ادارة رأس المال وحسب طريقته فى الشغل بس انا افضل انك تدخل تقسم الصفقه على 2 يعنى بدل ماتدخل صفقه واحدة 0.1 ادخل صفقتين 0.05 وماتخليهمش نفس الهدف اقسم الهدف ايضا يعنى ممكن صفقه يكون هدفها 25 وصفقه هدفها 50 علشان حتى لو انعكس السعر مثلا من بعد ربح 30 يبقى انت خرجت بنصف المكسب والحمد لله ولو الصفقه التانيه خسرت ممكن دى تعوض دى وربنا مايجبش اى خسارة

ahmednoooh 21-02-2012 03:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 278598)
انت الاول اكتب فى جوجل اكسبرت ادارة صفقات هيجبلك حاجات كتير حمل الاكسبرت وبعد ما تحمله لو عايز تعرف ازاى تضيفه على الميتاتريد ادخل الرابط دة http://www.fx-arabia.com/vb/showpost...27&postcount=9

طبعا كل شخص وليه طرقته فى ادارة رأس المال وحسب طريقته فى الشغل بس انا افضل انك تدخل تقسم الصفقه على 2 يعنى بدل ماتدخل صفقه واحدة 0.1 ادخل صفقتين 0.05 وماتخليهمش نفس الهدف اقسم الهدف ايضا يعنى ممكن صفقه يكون هدفها 25 وصفقه هدفها 50 علشان حتى لو انعكس السعر مثلا من بعد ربح 30 يبقى انت خرجت بنصف المكسب والحمد لله ولو الصفقه التانيه خسرت ممكن دى تعوض دى وربنا مايجبش اى خسارة

شكرا يا غالى على ردك و مجهودك معانا الله يجاريك خير
يعنى افهم من كدة انى ادخل بلوتين 0.05 و 0.05 ..... من نفس النقطة ....اللوت الاول هو الهدف الاول و ليكن 20 نقطة و اللوت التانى هو الهدف التانى و ليكن 35 نقطة ......و ايضا الستوب واحد للاثنين و ليكن 30 نقطة ...صح كلامى ؟
يعنى كدة خلينا نضع جميع الفروض عمليا و ماديا
1- لو الاتنين خسروا يبقى خسارتى 60 نقطة = 30 $ الحمد لله
2- لو الهدف الاول حقق و التانى لم يحقق = 20نقطة مكسب = 10$ ... و 30 نقطة خسارة = 15 $ ........ المجموع خسارة 5 $ الحمد لله
3- لو الهدفين حققوا يبقى معايا = 55نقطة = 27.5 $ الحمد لله
4- فى حالة تحقق الاحتمال 3 التفكير يدخل يقول ( لو عقد واحد بس ) كان معك 55 نقطة = 55 $ بدال 27.5 $ هههههههههههههه

معاذ عودات 21-02-2012 10:34 AM

مشكور اخي شوبرا على سرعه الاستجابه
اي سؤال انا جاهز ان شاءالله ــ
تحياتي يا شباب

ahmednoooh 21-02-2012 10:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 278662)
مشكور اخي شوبرا على سرعه الاستجابه

اي سؤال انا جاهز ان شاءالله ــ
تحياتي يا شباب

هلا بك يا قرابة منور و الله
كان بدى اسالك ما هو الحد الاقصى لعدد الصفقات المفتوحة فى وقت واحدى على حساب بة رصيد 500 $ و كم يكون حجم اللوت فى كل صفقة ؟؟؟؟

الساعة الآن 11:46 AM