اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   اتعلمت الفوركس, اعمل ايه بقى؟ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=52734)

Ultimate 01-03-2016 07:25 PM

اتعلمت الفوركس, اعمل ايه بقى؟

السلام عليكم

مش عارف انا لوحدي اللي فكرت ف الموضوع ده ولا لا
لكن...,

دلوقتي الواحد اتعلم اساسيات الفوركس
ترندات, دعوم و مقاومات, شموع, نماذج سعرية, فيبوناشي, و غيره وغيره. غير الخبرات اللي جت من ورا خساير كتير عدت

نبدأ منين بقى؟
يعني, نفتح شارت و نبدأ نرسم دعوم و وترندات و نحلل كما تعلمنا بالظبط؟ ونكتفي بكدا
ولا نشتغل باحدى الاسترايتيجيات المتاحة والناجحة مع البعض؟

اذا كان رأي حد, ان بلاش استرايتيجيات او عكس كدا, ف لييييه؟

ف انتظار ارائكم :)

معاذ عودات 01-03-2016 07:41 PM

رد: اتعلمت الفوركس, اعمل ايه بقى؟

اهلا فيك اخي الكريم

نصيحه خليك على الي تعلمته لانو هو اساس الفوركس
ترند
دعم
مقاومة

هاي اهم الامور بالفوركس

ولا تغلب حالك بأستراتيجيات واكسبيرتات مالها لازمه ، لانها رح تخربط كل معلوماتك ،وما رح تستفيد منها

mohamedsaber 01-03-2016 07:45 PM

ابسط ادوات التحليل الفني الترندات و الدعوم والمقاومات
لو راجعت بنفسك الشارتات هتعرف قيمتها .....لكن المهم الالتزام

في ناس محترفة وليها خبرة في استخدام الثلاثة ممكن تتابعهم و تشوف نتائجهم وتسألهم عن اسباب الدخول
بالتوفيق

أبو أنس 01-03-2016 07:52 PM

مثل ما تفضل الإخوة
تمسك باللي تعلمته ولا تتوه نفسك

bkabeko 01-03-2016 08:58 PM

انا كمان عندي المشكلة دي وبحاول حاليا ابحث اكتر عن نقطة الدخول الممتازة عشان اخلي الستوب لوز نص البروفيت
بس مش بحب الفريمات الكبيرة عشان بتاخد وقت في انهاء الصفقه بفضل افتح الصفقه واقفلها في مدة صغيرة

Ultimate 01-03-2016 09:03 PM

كلاااام جميل,
يعني ترندات و دعوم و مقومات + الحاجات التانية زي الشموع و الفيبو هتساعد ف التحليل

اللي لاحظته ف الاستراتيجيات اللي بتعتمد ف الغالب على المؤشرات
انها بتكون جيدة جدا خلال ال Backtesting وترجع على الشارت بالشهور و تشوف النتائج تلاقيها ولا اروع و بدون جهد
لكن لما تيجي تدخل انت صفقات Live يبتدي العك :D ههههههه
وتلاقي مؤشر بدل ما في تقاطع بقى كله مشبك ف بعضه
أو ظهور اكتر من اشارة دخول خاطئة ف الوقت اللي انت قعدت فيه بالذات
وبلاوي تانية

انما لو الواحد بيشتغل باللي اتعلمه هيدخل لو افترضنا على اي عملة و يحلل بالاساسيات و يدخل الصفقة ويمشي معاها للهدف او الاستوب
مش هيدخل بقى 10 صفقات ف الجلسة الواحد ويفضل يقول المؤشر عكس و الكلام ده
وده اعتقد بيدل على ان الفريمات الكبيرة ابتدا من 4 ساعات افضل ف المتاجرة

الموضوع مفتوح للنقاش بردوا لو حد عايز يضيف افكار شخصية او اراء :D

تحياتي ليكم

Ultimate 01-03-2016 09:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bkabeko (المشاركة 858160)
انا كمان عندي المشكلة دي وبحاول حاليا ابحث اكتر عن نقطة الدخول الممتازة عشان اخلي الستوب لوز نص البروفيت دايما
لكن مش بحب الفريمات الكبيرة عشان بتاخد وقت في انهاء الصفقه ,خصوصا اني افضل افتح الصفقه واقفلها في مدة صغيرة

بالفعل عندي نفس المشكلة بتاعت نقطة الدخول
لو رسمت ترندات على شارت قديم و فيبو و دعوم وكل حاجة . وقلت هدخل من هنا الاقل السعر ارتدت
طيب خسرت الحمد لله, هدخل من هنا بقى ارتد بردوا :D وهكذا 59 مرة ورا بعض :D هههههههههه (بهزر اكيد مش 59 مرة بس كذا مرة ارتدادات)

انا عكسك ففكرة الفريمات الكبيرةة,, لو هدخل على فريم كبير و واثق ان بنسبة اكبر الصفقة هتبقى كسبانة مستعد استنى شهر عشان احقق الهدف :)
غير ان الفريمات الصغيرة بتربي لي العصبي :D ولو اني شغال عليها بقالي شهر اهو

hamada1228 01-03-2016 11:12 PM

الأساسيات مش خبرة
والخبرة لا تقتصر على الاساسيات...
شوف جرد الشارت من كل حاجة عالخالص لا مؤشرات ولا من هم يحزنون...
وامسك اداة crooshair وشوف ولاحظ وحلل استنتج من الحركات الماضية للسوق ...
اتوقع اكتر من تلاتين سنة تاريخ اليورو دولار عندك أريحية بالنظر ولو حتى بس بسنة 2015 ارجع وشوف السعر طلع من هناك ليه وينزل من هنا ليه... شوي شوي هاتبني نظام تدوال وخليك معزول عن الافكار الخارجية زي الاستراتيجيات والافكار الخارجية ... خلي كنزك هو دماغك وبس... هاتبني الخبرة بنظام تدوال جديد ...
وبعدها أو من هاللحظة حمل كتاب التدوال في المنطقة وابحث عته بالمنتدى هتلاقيه اكيد ده بيبنيلك عقلك من اول جديد لتكون متداول مش خايف من الشارت ولا خايف من الصفقات الخاسرة ولا خايف ان تحليلك يطلع خطأ بينك وبين نفسك لذلك بتفوت عليك فرص او بتترك الصفقة مفتوحة لحتى تنقلب خسارة... يعني باختصار بيبنيلك نظام عقلي سليم لتكون اسكك متداول ناجح فضلاً عن الاستمرارية...
بصير عندك نظام تحليل ونظام تداول عقلي ومبروك عليك التقطيع بالشارت
وعفكرة لو فتحت الشارت قبل 600 سنة هاتلاقيه نفس شارت اليوم لذلك تعلم من السلوك السعري الماضي عشان ماتضيعش وقت وبلاش تخسر من جيبك مبدئيا لحد ماتنتهي من الكتاب ومن الاسلوب
بالتوفيق يارب
وفي حالة انك لم تفهم الكتاب شوف انتا فين... يا أما مش قادر تغير عقلك وطريقة تفكيرك يا اما مش وصلان للتجربة السلبية نفسها اللي بيتكلم عنها الكاتب لذلك ارجع وعيش بالشارت لحتى تحس ان الكاتب بيعرفك وعايش معاك وبيتكلم عنك وساعتها هتلاقي حلك باذن الله ...
أو خليك بالسليم بعيد عن التعمق بالسوق وخليك بالاساسيات وماشي الحال يوم بتخسر يوم بتربح

Asm 02-03-2016 06:17 PM

تعلم الهارمونيك
سهل
ودائما كل صفقاته الهدف بيكون ضعف الأستوب مش أقل من مرتين أو 3 وساعات بيوصل ل 6 أضعاف
بيعطيك اشارة دخول محددة واستوب محدد وأكثر من هدف لكل صفقة
والأجمل من كده ...ان انت مش بتدخل كده وخلاص ...لأ دالسعر بيعمل ضلع عند مستوي معين بالظبط على نسب فيبو ويرجع يعمل ضلع تاني برده عند مستوي معين حتي يعطيك مستوي مفلتر ومحدد للدخول وهدف محدد
صدقني أنا واحد من الناس حسيت بسؤاك وكنت فى يوم من الأيام تايه ومكتئب مثلك
لازم تحدد لك طريق تمشي فيه وتتقنه والهارمونيك اسهل واحتمالاته محدودة
ومن افضل من تتعلم منه الهارمونيك كورس شهر رمضان لأخ كيرلس صمويل
4 محاضرات وقتهم بسيط بس شرح وافي
ودي روابط الشرح

وده رابط للمجتهد جوزيف ايهاب ( ورشة العمل على نماذج الهارمونيك )) وصفقات حية من السوق

بالتوفيق يا اخي

فراس الشيخ 03-03-2016 10:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada1228 (المشاركة 858177)
الأساسيات مش خبرة
والخبرة لا تقتصر على الاساسيات...
شوف جرد الشارت من كل حاجة عالخالص لا مؤشرات ولا من هم يحزنون...
وامسك اداة crooshair وشوف ولاحظ وحلل استنتج من الحركات الماضية للسوق ...
اتوقع اكتر من تلاتين سنة تاريخ اليورو دولار عندك أريحية بالنظر ولو حتى بس بسنة 2015 ارجع وشوف السعر طلع من هناك ليه وينزل من هنا ليه... شوي شوي هاتبني نظام تدوال وخليك معزول عن الافكار الخارجية زي الاستراتيجيات والافكار الخارجية ... خلي كنزك هو دماغك وبس... هاتبني الخبرة بنظام تدوال جديد ...
وبعدها أو من هاللحظة حمل كتاب التدوال في المنطقة وابحث عته بالمنتدى هتلاقيه اكيد ده بيبنيلك عقلك من اول جديد لتكون متداول مش خايف من الشارت ولا خايف من الصفقات الخاسرة ولا خايف ان تحليلك يطلع خطأ بينك وبين نفسك لذلك بتفوت عليك فرص او بتترك الصفقة مفتوحة لحتى تنقلب خسارة... يعني باختصار بيبنيلك نظام عقلي سليم لتكون اسكك متداول ناجح فضلاً عن الاستمرارية...
بصير عندك نظام تحليل ونظام تداول عقلي ومبروك عليك التقطيع بالشارت
وعفكرة لو فتحت الشارت قبل 600 سنة هاتلاقيه نفس شارت اليوم لذلك تعلم من السلوك السعري الماضي عشان ماتضيعش وقت وبلاش تخسر من جيبك مبدئيا لحد ماتنتهي من الكتاب ومن الاسلوب
بالتوفيق يارب
وفي حالة انك لم تفهم الكتاب شوف انتا فين... يا أما مش قادر تغير عقلك وطريقة تفكيرك يا اما مش وصلان للتجربة السلبية نفسها اللي بيتكلم عنها الكاتب لذلك ارجع وعيش بالشارت لحتى تحس ان الكاتب بيعرفك وعايش معاك وبيتكلم عنك وساعتها هتلاقي حلك باذن الله ...
أو خليك بالسليم بعيد عن التعمق بالسوق وخليك بالاساسيات وماشي الحال يوم بتخسر يوم بتربح

يعطيك العافية أستاذي ..
وين ممكن نلاقي الكتاب في المنتدى ؟ .. أرغب بالاطلاع عليه

الساعة الآن 02:34 PM