قديم 02-01-2012, 05:19 AM   المشاركة رقم: 37
الكاتب
archiwork
موقوف

البيانات

الإتصالات
الحالة:
archiwork غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : Mr.GooDMaN المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: خطة ادارة رأس مال من بداية العام .... و ابتعدوا عن المخاطرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.GooDMaN نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

يا اخي كلامك جميل والله
لكن زي ما انت مش ضامن 20 نقطة يوميا
برضه انا مقدرش اضمن اني هحقق ف اسبوع او اتنين صفقة او اتنين ب 200 او 300 نقطة ده شئ اصعب من تحقيق 20 نقطة يوميا وربما بعد ما انتظر ولا اتعجل ع السوق كما اشرت لا قدر تعكس الصفقة
واكون خارج من الاسبوع بخسارة وغير كدة ان ده شئ صعب للمبتدئن كمان
لكن ميزة الاهداف الصغيرة ان ف حالة الخسارة في يوم يمكن التعويض ف اليوم الاخر لكن الصفقات التى يكون اهدافها كبيرة يكون ايضا الاستوب كبير وبالتالي ف حالة الخسارة لا قدر الله تكون الخسارة كبيرة وهو بدوره يسبب الاحباط للمتاجر وربما يدفعه للتهور
وما اكثر استراتيجيات الاسكالبنج الناجحة جدا ومنهم من يحقق ال 20 نقطة ف صفقة واحدة
ومنهم من يحقق 10 نقاط بمعنى صفقتين ف اليوم بهدف 10 لكل منهما
وسيتم طرح هذه الاسترتيجيات ف الورشة التي سيتم فتحها ان شاء الله خلال اسبوع او اسبوعين واتمنى ان تشارك معنا فيها
ارجو ان تكوت وضحت وجهة نظري
وسعيد جدا والله مشاركتك معي الاراء فهذا يدعوني الى الاستفادة

أنا كمان مش ضامن 200-300 نقطة فى أسبوع أو اثنين
لكن الى ضامنه انه مهما عكس عليا السعر ومادام متحلى بالصبر ومش مستعجل على التبريد هاطلع بمكسب
أكيد فى الأخر السعر هايرد تانى قريب من سعرى وممكن أبرد بعد 500 نقطة
أنا بشوف مثلا اليورو دولار فى أسوأ الظروف بعد تحرك 500-600 نقطة بيلف ويصحح فى حدود300-400 نقطة تانى
يعنى لو مش مستعجل رزقك جاى جاى والخسارة الى بتشوفها على الشاشة حاجة وقتية لا تعيرها اهتمام
ولو مضايقاك أوى اقفل الشاشة كام يوم علشان تقتح تشوف أرباح علطول
المشكلة الى مش عارف احلها بالنسبة لى عدم استخدام ستوب لووس لأن الاستوب لو وضعته يبقى لازم تتقبل انه يضرب
وأنا لا أتقبل استوب يضرب
لأنه بيصعب عليا صفقة تضرب مالهاش لازمة لأن عاجلا أوأجلا جاية جاية
بس الطريقة دى بالتجربة مريحة جدا وبتحقق أرباح مش بطالة لكن أهم شئ العقود تكون صغيرة
لوت 1 ميكرو لكل ألف دولار والتبريد يكون 1-2-3-5-6-7 وهكذا كل كذا مئة نقطة عند المقاومات القوية فقط
أنا شايف انى هذه النظرة للعملات أفضل بكثير من حرب الكواكب الى مالهاش فى الأخر غير المارجن

عرض البوم صور archiwork  
قديم 02-01-2012, 05:19 AM
archiwork archiwork غير متواجد حالياً
موقوف
افتراضي رد: خطة ادارة رأس مال من بداية العام .... و ابتعدوا عن المخاطرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.GooDMaN نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

يا اخي كلامك جميل والله
لكن زي ما انت مش ضامن 20 نقطة يوميا
برضه انا مقدرش اضمن اني هحقق ف اسبوع او اتنين صفقة او اتنين ب 200 او 300 نقطة ده شئ اصعب من تحقيق 20 نقطة يوميا وربما بعد ما انتظر ولا اتعجل ع السوق كما اشرت لا قدر تعكس الصفقة
واكون خارج من الاسبوع بخسارة وغير كدة ان ده شئ صعب للمبتدئن كمان
لكن ميزة الاهداف الصغيرة ان ف حالة الخسارة في يوم يمكن التعويض ف اليوم الاخر لكن الصفقات التى يكون اهدافها كبيرة يكون ايضا الاستوب كبير وبالتالي ف حالة الخسارة لا قدر الله تكون الخسارة كبيرة وهو بدوره يسبب الاحباط للمتاجر وربما يدفعه للتهور
وما اكثر استراتيجيات الاسكالبنج الناجحة جدا ومنهم من يحقق ال 20 نقطة ف صفقة واحدة
ومنهم من يحقق 10 نقاط بمعنى صفقتين ف اليوم بهدف 10 لكل منهما
وسيتم طرح هذه الاسترتيجيات ف الورشة التي سيتم فتحها ان شاء الله خلال اسبوع او اسبوعين واتمنى ان تشارك معنا فيها
ارجو ان تكوت وضحت وجهة نظري
وسعيد جدا والله مشاركتك معي الاراء فهذا يدعوني الى الاستفادة

أنا كمان مش ضامن 200-300 نقطة فى أسبوع أو اثنين
لكن الى ضامنه انه مهما عكس عليا السعر ومادام متحلى بالصبر ومش مستعجل على التبريد هاطلع بمكسب
أكيد فى الأخر السعر هايرد تانى قريب من سعرى وممكن أبرد بعد 500 نقطة
أنا بشوف مثلا اليورو دولار فى أسوأ الظروف بعد تحرك 500-600 نقطة بيلف ويصحح فى حدود300-400 نقطة تانى
يعنى لو مش مستعجل رزقك جاى جاى والخسارة الى بتشوفها على الشاشة حاجة وقتية لا تعيرها اهتمام
ولو مضايقاك أوى اقفل الشاشة كام يوم علشان تقتح تشوف أرباح علطول
المشكلة الى مش عارف احلها بالنسبة لى عدم استخدام ستوب لووس لأن الاستوب لو وضعته يبقى لازم تتقبل انه يضرب
وأنا لا أتقبل استوب يضرب
لأنه بيصعب عليا صفقة تضرب مالهاش لازمة لأن عاجلا أوأجلا جاية جاية
بس الطريقة دى بالتجربة مريحة جدا وبتحقق أرباح مش بطالة لكن أهم شئ العقود تكون صغيرة
لوت 1 ميكرو لكل ألف دولار والتبريد يكون 1-2-3-5-6-7 وهكذا كل كذا مئة نقطة عند المقاومات القوية فقط
أنا شايف انى هذه النظرة للعملات أفضل بكثير من حرب الكواكب الى مالهاش فى الأخر غير المارجن