قديم 21-06-2012, 09:44 AM   المشاركة رقم: 147
الكاتب
Tarek adel
عضو متميز
الصورة الرمزية Tarek adel

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Tarek adel غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : أ.نادر غيث المنتدى : استراحة اف اكس ارابيا
افتراضي رد: للمصريين فقط , حتصوت لمين , مرسي ولا شفيق ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
يا سادة يا كرام المجلس اخد شرعية شعبيه لم يحصل عليها اي مرشح رئاسة 75 % من الشعب قالوا نعم للمجلس ليفعل ما يحلو له بالدستور
هو انتو نسيتوا غزوة الخوازيق وكل شوية يظهر خازوق بس المرة دي خزوق مقاسه 6 في 9 بالحجم الكبير
طالما ما بنفهم سياسه بنلعب ليه اصحوا بقا يا نايمين و خليكوا عقلين
الديكتاتورية هي ان تعتقد نفسك صح بدون ما تفكر و بدون ما تعرف نفسك بتعمل اية الرجالة بتتعرف من احترمها لكلمتها و اول ناس ايدو الاستفتاء عفوا غزوة الخوازيق
هما الي بيعترضوا وعملين نفسهم مش واخدين بالهم او مش عارف اية بالظبط
اولا انا من الناس اللى قالوا لا للتعديلات الدستورية
ثانيا انا مكنتش اعرف ان الاستفتاء على نعم او لا للمجلس ليفعل ما يحلو له بالدستور!!!
ثم ان التعديلات الدستورية دى اشتغاله من الاخر...الشعب قال نعم ان تعمل تعديلات دستورية مؤقته لحين عمل مجلس شعب يعمل دستور جديد للبلاد على اساسه تكون الانتخابات الرئاسية
قلنا نعم الا يجوز الطعن على الانتخابات الرئاسية لكن لم نقل نعم لفاروق سلطان اللى صرح بالفم المليان ان انتخابات برلمان 2010 كانت عرسا للديموقراطية!ولا لحاتم بجاتو اللى عينه مبارك
ولم نقل نعم لاستمرار المجلس العسكرى عام ونصف...قالوا نعم اعتقادا انه اختصار للفترة الانتقالية
محدش قال نعم اننا نقعد سنة ونص وفى الاخر نروح انتخابات الرئاسة بلا برلمان ولا دستور!
ومحدش قال نعم للاعلان الدستور المكمل.
وللعلم انا حتى هذه اللحظة مش عارف لو كنا قلنا لا كانت فرقت ف ايه!!!
كل معلوماتى ان الليبراللين طالبوا نقول لا فقط لاطالة امد الفتره الانتقالية تمهيدا لظهور احزاب منافسه للحرية والعدالة وهو ما تم بالفعل حيث ان الفارق الزمنى بين انتخابات البرلمان والاستفتاء 8 شهور بالكامل

عرض البوم صور Tarek adel  
قديم 21-06-2012, 09:44 AM
Tarek adel Tarek adel غير متواجد حالياً
عضو متميز
افتراضي رد: للمصريين فقط , حتصوت لمين , مرسي ولا شفيق ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud0711 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
يا سادة يا كرام المجلس اخد شرعية شعبيه لم يحصل عليها اي مرشح رئاسة 75 % من الشعب قالوا نعم للمجلس ليفعل ما يحلو له بالدستور
هو انتو نسيتوا غزوة الخوازيق وكل شوية يظهر خازوق بس المرة دي خزوق مقاسه 6 في 9 بالحجم الكبير
طالما ما بنفهم سياسه بنلعب ليه اصحوا بقا يا نايمين و خليكوا عقلين
الديكتاتورية هي ان تعتقد نفسك صح بدون ما تفكر و بدون ما تعرف نفسك بتعمل اية الرجالة بتتعرف من احترمها لكلمتها و اول ناس ايدو الاستفتاء عفوا غزوة الخوازيق
هما الي بيعترضوا وعملين نفسهم مش واخدين بالهم او مش عارف اية بالظبط
اولا انا من الناس اللى قالوا لا للتعديلات الدستورية
ثانيا انا مكنتش اعرف ان الاستفتاء على نعم او لا للمجلس ليفعل ما يحلو له بالدستور!!!
ثم ان التعديلات الدستورية دى اشتغاله من الاخر...الشعب قال نعم ان تعمل تعديلات دستورية مؤقته لحين عمل مجلس شعب يعمل دستور جديد للبلاد على اساسه تكون الانتخابات الرئاسية
قلنا نعم الا يجوز الطعن على الانتخابات الرئاسية لكن لم نقل نعم لفاروق سلطان اللى صرح بالفم المليان ان انتخابات برلمان 2010 كانت عرسا للديموقراطية!ولا لحاتم بجاتو اللى عينه مبارك
ولم نقل نعم لاستمرار المجلس العسكرى عام ونصف...قالوا نعم اعتقادا انه اختصار للفترة الانتقالية
محدش قال نعم اننا نقعد سنة ونص وفى الاخر نروح انتخابات الرئاسة بلا برلمان ولا دستور!
ومحدش قال نعم للاعلان الدستور المكمل.
وللعلم انا حتى هذه اللحظة مش عارف لو كنا قلنا لا كانت فرقت ف ايه!!!
كل معلوماتى ان الليبراللين طالبوا نقول لا فقط لاطالة امد الفتره الانتقالية تمهيدا لظهور احزاب منافسه للحرية والعدالة وهو ما تم بالفعل حيث ان الفارق الزمنى بين انتخابات البرلمان والاستفتاء 8 شهور بالكامل