قديم 19-08-2013, 11:03 PM   المشاركة رقم: 6045
الكاتب
oshee
عضو ذهبى
الصورة الرمزية oshee

البيانات

الإتصالات
الحالة:
oshee غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : مدير الموقع المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
النقاط و الفروق بين سعر البيع و الشراء -للمبتدئين-
هو ده الموضوع

و دي الجمله ال جننتني

## الخانه الخامسه تلغى >>>1.31885 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

انا عايز اعرف ايه المعني من دي

كان بيتكلم علي الدولار والين وعملات اخري

حاجه فنيه بقي عايز احط ترلينج استوب 5 نقط نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الاستوب لوز المتحرك

الوقف المتحرك Trailling Stop

هو تحريك نقطه الاستوب لوز الى الامام بعدد من النقاط وحسب رؤية صاحب الصفقه عند تحقيق ارباح للصفقه للحفاظ على الصفقه في حالة الارتدادات والتراجعات ويتم هذا الامر اوتوماتيكيا بعد تفعيله وتحديد عدد النقاط له من خلال منصة العمل التي نعمل عليها.

على سبيل المثال انت قمت بشراء صفقه ثم وضعت حد الخساره لها عن طريق Stop Order خمسين نقطه
بحيث اذا وصلت خسارتك خمسين نقطه تقفل الصفقه ولكن الصفقه والحمد لله محققه ربح الى الان عشر نقاط مثلا فيصبح الفارق بينك وبين الاستوب لوز ستين نقطه يعني لوعكست الصفقه معك حتخسر العشره اللي ربحتهم والخمسين نقطه اللي حددتهم اليس كذلك بالتاكيد الاجابه بنعم
هنا ياتي دور Trailing Stop حيث يقوم برفع الاستوب عشرة نقاط على سبيل المثال لا الحصربحيث يحافظ على الفارق بينك وبين الاستوب ولو عكست العمليه حتكون الخساره اربعين نقطه وهكذا كلما زاد الربح ارتفع الاستوب حتى انه ممكن يضرب عندك الاستوب وانت رابح من الصفقه

كليك يمين علي الشارت هتظهر كما بالصوره
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

لما اجي احط استوب لوز 10 نقط بيكتبلي inveld sl tp ليه بقي هي دي الحاجه الوحيده ال محيراني نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

معايا استراتيجيه اسكالبنج عايز اجربها مش عارف نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

لازم تراعي الاسبريد يعني بدل عشره نقاط ضعها 14 حسب الاسبريد للعمله اللي معك

التوقيع

عرض البوم صور oshee  
قديم 19-08-2013, 11:03 PM
oshee oshee غير متواجد حالياً
عضو ذهبى
افتراضي رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

النقاط و الفروق بين سعر البيع و الشراء -للمبتدئين-
هو ده الموضوع

و دي الجمله ال جننتني

## الخانه الخامسه تلغى >>>1.31885 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

انا عايز اعرف ايه المعني من دي

كان بيتكلم علي الدولار والين وعملات اخري

حاجه فنيه بقي عايز احط ترلينج استوب 5 نقط نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الاستوب لوز المتحرك

الوقف المتحرك Trailling Stop

هو تحريك نقطه الاستوب لوز الى الامام بعدد من النقاط وحسب رؤية صاحب الصفقه عند تحقيق ارباح للصفقه للحفاظ على الصفقه في حالة الارتدادات والتراجعات ويتم هذا الامر اوتوماتيكيا بعد تفعيله وتحديد عدد النقاط له من خلال منصة العمل التي نعمل عليها.

على سبيل المثال انت قمت بشراء صفقه ثم وضعت حد الخساره لها عن طريق Stop Order خمسين نقطه
بحيث اذا وصلت خسارتك خمسين نقطه تقفل الصفقه ولكن الصفقه والحمد لله محققه ربح الى الان عشر نقاط مثلا فيصبح الفارق بينك وبين الاستوب لوز ستين نقطه يعني لوعكست الصفقه معك حتخسر العشره اللي ربحتهم والخمسين نقطه اللي حددتهم اليس كذلك بالتاكيد الاجابه بنعم
هنا ياتي دور Trailing Stop حيث يقوم برفع الاستوب عشرة نقاط على سبيل المثال لا الحصربحيث يحافظ على الفارق بينك وبين الاستوب ولو عكست العمليه حتكون الخساره اربعين نقطه وهكذا كلما زاد الربح ارتفع الاستوب حتى انه ممكن يضرب عندك الاستوب وانت رابح من الصفقه

كليك يمين علي الشارت هتظهر كما بالصوره

لما اجي احط استوب لوز 10 نقط بيكتبلي inveld sl tp ليه بقي هي دي الحاجه الوحيده ال محيراني نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

معايا استراتيجيه اسكالبنج عايز اجربها مش عارف نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

لازم تراعي الاسبريد يعني بدل عشره نقاط ضعها 14 حسب الاسبريد للعمله اللي معك