قديم 19-02-2014, 01:18 AM   المشاركة رقم: 114
الكاتب
أ.نادر غيث
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
الصورة الرمزية أ.نادر غيث

البيانات

الإتصالات
الحالة:
أ.نادر غيث متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : أ.نادر غيث المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael syria نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلاً وائل ، هذه تسمى ترندات داخلية ..
اي انها على يسار الشارت وغالباً تفقد أهميتها بعد اختراقها او كسرها واعادة الاختبار لها مره او اثنين وتنتهي ..
فالمطلوب التركيز على الترندات على يمين الشارت ..
الترند الثاني نحو اليمين لا يعتبر ترند لاتراق الشموع له صعود ونزولاً وعدم رسمه على ارتكازات صحيحة

اما عن صحة رسمها الترند الاول من اليسار جيدة تم اعادة اختبارها وانتهت فعاليته لكن كان يجب ان يتم رسمه بنقطة البداية من اعلى نقطة بالشارت ..

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
مبرووووك افتتاح الورشة يا ابو بشار .......... ما حبيت ادخل ايدى فاضية

لمتابعة الاسعار عند الوصول للترند

هالله هالله ايه الجمال ده ..
يا عم اطلع من الورشة لحسن اخد دورس منك يا عم ههه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لاااايك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيمو قشطة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شكرا لردك يا باشا وان شاء الله كلنا نستفاد بس مش عارف حاسس ليه ان الترندين اللي بتقول عليهم حادين حاسسهم انهم بزاوية كويسة ما عدا حكاية المسافة بين الارتكازات وعددها بس طبعا عندك حق لما ندخل ندخل اللي العالم كله يكون راسمه بدقة
عامة هو قرب يتكسر وهحطه في ورشة المكسور

واتمني متزهقش مني لان كل ترند هاخد راي حضرتك فيه ههههههههههه فتحت علي نفسك فتوحة بالورشة دي هههههه
هو الميل الحاد يسهل كسر الترند وبتالي قد لا يكون صادق ، فاذا دخلت بعد كسره قد يعود السعر للانعكاس لانه حدة الترند لم تكون صحيحة .
فمسألة كسره سهلة لكن انا ابحث عن الترند الأمن ذو المصداقية لكي احمي نفسي من الخسارة المحتملة وارفع نسبة تحقق الهدف لاقصى درجة ممكنة ..

و أزهق ايـــه ، انا فاتح الورشة مخصوص علشان انت وأمثالك ، فأرابيا كل يوم تبحث عن الجديد لخدمتكم ..
وزي ما قلت لك ، كل ما تسأل اكتر انا احبك اكتر ههه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
تحيتي

عرض البوم صور أ.نادر غيث  
قديم 19-02-2014, 01:18 AM
أ.نادر غيث أ.نادر غيث متواجد حالياً
المشرف العام و مشرف القسم التعليمى
افتراضي رد: الورشة التعليمية الرسمية لتعليم رسم واستخراج الترند من الشارت والمتاجره عليه Trend Line

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael syria نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلاً وائل ، هذه تسمى ترندات داخلية ..
اي انها على يسار الشارت وغالباً تفقد أهميتها بعد اختراقها او كسرها واعادة الاختبار لها مره او اثنين وتنتهي ..
فالمطلوب التركيز على الترندات على يمين الشارت ..
الترند الثاني نحو اليمين لا يعتبر ترند لاتراق الشموع له صعود ونزولاً وعدم رسمه على ارتكازات صحيحة

اما عن صحة رسمها الترند الاول من اليسار جيدة تم اعادة اختبارها وانتهت فعاليته لكن كان يجب ان يتم رسمه بنقطة البداية من اعلى نقطة بالشارت ..

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forex 2012 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
مبرووووك افتتاح الورشة يا ابو بشار .......... ما حبيت ادخل ايدى فاضية

لمتابعة الاسعار عند الوصول للترند

هالله هالله ايه الجمال ده ..
يا عم اطلع من الورشة لحسن اخد دورس منك يا عم ههه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لاااايك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيمو قشطة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شكرا لردك يا باشا وان شاء الله كلنا نستفاد بس مش عارف حاسس ليه ان الترندين اللي بتقول عليهم حادين حاسسهم انهم بزاوية كويسة ما عدا حكاية المسافة بين الارتكازات وعددها بس طبعا عندك حق لما ندخل ندخل اللي العالم كله يكون راسمه بدقة
عامة هو قرب يتكسر وهحطه في ورشة المكسور

واتمني متزهقش مني لان كل ترند هاخد راي حضرتك فيه ههههههههههه فتحت علي نفسك فتوحة بالورشة دي هههههه
هو الميل الحاد يسهل كسر الترند وبتالي قد لا يكون صادق ، فاذا دخلت بعد كسره قد يعود السعر للانعكاس لانه حدة الترند لم تكون صحيحة .
فمسألة كسره سهلة لكن انا ابحث عن الترند الأمن ذو المصداقية لكي احمي نفسي من الخسارة المحتملة وارفع نسبة تحقق الهدف لاقصى درجة ممكنة ..

و أزهق ايـــه ، انا فاتح الورشة مخصوص علشان انت وأمثالك ، فأرابيا كل يوم تبحث عن الجديد لخدمتكم ..
وزي ما قلت لك ، كل ما تسأل اكتر انا احبك اكتر ههه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
تحيتي