قديم 27-05-2014, 01:33 AM   المشاركة رقم: 25
الكاتب
wahid nasr
عضو جديد
الصورة الرمزية wahid nasr

البيانات

الإتصالات
الحالة:
wahid nasr غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : موقع المستجد المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: من فضلكم أرجو المساعدة أنا مبتدئ في المجال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا هقولك ازاى هيسير الامر:
اولا الموضوع مش هياخد 6 شهور الا اذا كنت عبقرى و الحظ خدمك غير كده الدورة اللى هتمر فيها فى الغالب هتكون كده:
-------
6 شهور فى تعلم الاساسيات وكيف تحلل فنى و التجربة العملية
6 شهور فى محاولة تسخير ماتعلمته والبحث عن استراتيجيات الخ
اسبوع الى اسبوعين احباط تام بعد فشل المحاولات كلها
البدء بداية جديدة ستبوء بالفشل ايضا
المرور بحالة احباط اخرى ولكن هذه المرة ستبدء تسأل نفسك اسئلة هامة ومحاولة ايجاد اجوبة
فترة من التعثر و النجاح ثم التعثر مرة اخرى ولكن لن يكون هناك احباط مثل السابق بل اسئلة تحتاج الى البحث عن اجوبة
واخيرا ستبدء فى تغيير نظرتك ووضع قدمك على طريق النجاح و الانطلاق بمجرد ايجاد اجوبة على اسئلتك
--------------
هذه المراحل قد تطول وقد تقصر - وربما تجد الاجوبة التى ستحتاجها فى بدايتك او بمساعدة احد ما فتختصر الطريق ل6 شهور او سنة او قد يطول الطريق ويسغرق 5 او 8 سنوات

كما نسيت ان اذكر هتيجى عليك مرحلة هتعتقد انك وجدت السر وانك الملك بلا منازع ولكن لاتقلق فالسوق سيكسر انفك وسرعان ماسيعيدك الى ارض الواقع
----------
هذه هى اهم المراحل اما بالنسبة اذا كان حرام ام لا فلم يتفق احد فالبعض حلل و الاخر حرم ويبقى هذا شىء يرجع لك فالبعض ممن اعرفه ترك الفوركس لوجود الشبهة
ولكن البعض ومنهم انا لن نتركه حتى لو ثبت انه حرام لانه ببساطة من الصعب تضييع سنين من عمرك فى دراسة شىء ثم تقنعنى انك هتسيبه بسهولة وتلقى بكل تعب السنين فى سلة القمامة
بالتوفيق لك

السلام عليكم rtkwar

بالطبع انت تقصد مشاركتى

لكن لو امعنت القراءة ستكتشف انى لم اقل انه هينجح بعد 6 شهور

انا وجهة نظرى ان المبتدئ ان لم يعجل بفتح حساب حقيقى يبقى بيضيع وقته فى وهم الحساب الوهمى

لازم يخوض التجربة بمبلغ صغير علشان يمر بالضغط النفسى والعصبى والخوف والطمع والفرح والحزن ويعيش بنفسة وساخات الشركات وغيره

عشان يعرف بعد كده يعمل استيرانيجية او ( يحاول حتى )

هذا كل ما كنت اقصده

عرض البوم صور wahid nasr  
قديم 27-05-2014, 01:33 AM
wahid nasr wahid nasr غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي رد: من فضلكم أرجو المساعدة أنا مبتدئ في المجال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا هقولك ازاى هيسير الامر:
اولا الموضوع مش هياخد 6 شهور الا اذا كنت عبقرى و الحظ خدمك غير كده الدورة اللى هتمر فيها فى الغالب هتكون كده:
-------
6 شهور فى تعلم الاساسيات وكيف تحلل فنى و التجربة العملية
6 شهور فى محاولة تسخير ماتعلمته والبحث عن استراتيجيات الخ
اسبوع الى اسبوعين احباط تام بعد فشل المحاولات كلها
البدء بداية جديدة ستبوء بالفشل ايضا
المرور بحالة احباط اخرى ولكن هذه المرة ستبدء تسأل نفسك اسئلة هامة ومحاولة ايجاد اجوبة
فترة من التعثر و النجاح ثم التعثر مرة اخرى ولكن لن يكون هناك احباط مثل السابق بل اسئلة تحتاج الى البحث عن اجوبة
واخيرا ستبدء فى تغيير نظرتك ووضع قدمك على طريق النجاح و الانطلاق بمجرد ايجاد اجوبة على اسئلتك
--------------
هذه المراحل قد تطول وقد تقصر - وربما تجد الاجوبة التى ستحتاجها فى بدايتك او بمساعدة احد ما فتختصر الطريق ل6 شهور او سنة او قد يطول الطريق ويسغرق 5 او 8 سنوات

كما نسيت ان اذكر هتيجى عليك مرحلة هتعتقد انك وجدت السر وانك الملك بلا منازع ولكن لاتقلق فالسوق سيكسر انفك وسرعان ماسيعيدك الى ارض الواقع
----------
هذه هى اهم المراحل اما بالنسبة اذا كان حرام ام لا فلم يتفق احد فالبعض حلل و الاخر حرم ويبقى هذا شىء يرجع لك فالبعض ممن اعرفه ترك الفوركس لوجود الشبهة
ولكن البعض ومنهم انا لن نتركه حتى لو ثبت انه حرام لانه ببساطة من الصعب تضييع سنين من عمرك فى دراسة شىء ثم تقنعنى انك هتسيبه بسهولة وتلقى بكل تعب السنين فى سلة القمامة
بالتوفيق لك

السلام عليكم rtkwar

بالطبع انت تقصد مشاركتى

لكن لو امعنت القراءة ستكتشف انى لم اقل انه هينجح بعد 6 شهور

انا وجهة نظرى ان المبتدئ ان لم يعجل بفتح حساب حقيقى يبقى بيضيع وقته فى وهم الحساب الوهمى

لازم يخوض التجربة بمبلغ صغير علشان يمر بالضغط النفسى والعصبى والخوف والطمع والفرح والحزن ويعيش بنفسة وساخات الشركات وغيره

عشان يعرف بعد كده يعمل استيرانيجية او ( يحاول حتى )

هذا كل ما كنت اقصده