قديم 03-12-2015, 01:12 AM   المشاركة رقم: 8
الكاتب
م.جمانه
عضو ماسي
الصورة الرمزية م.جمانه

البيانات

الإتصالات
الحالة:
م.جمانه غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : egforce المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: البحث عن الخسائر هو السبب الأساسي للربح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egforce نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخواني الأعزاء لي ملحوظة مهمة حبيت اشاركها معاكم كانت سبب في اني فلترت صفقات كتير كنت ممكن ادخلها واخسر وساعدت في اني استبدلها بصفقات ربحانة.

الملحوظه / هي ان كتير منا يبحث عن اسباب لدخول الصفة من اجل الربح

مثال : وانت راسم الشارت ومحلل وكله تمام بتنتظر فرصة الدخول عشان تربح مثال الترند الصاعد انكسر الأن ادخل بيع السعر اخترق مستويات الفايبو ادخل شراء الماكد صاعد بقوه الان ادخل شراء وهكذا.

والصاعقة انك بتخسر اكثر الصفقات دي بعد التعب والتحليل والصبر وخلافه والسبب بسط جدا

ابحث عن اسباب الخسارة هتربح ايوة ابحث عن الخسائر لكي تربح يعني الترند الذي تم كسره

بدل ما تفكر انها صفقة كسبانة فكر الصفقة دي ممكن تخسر ليه ودور في الشارت هتلاقي مقاومة قريبة ترند تاني اقوي السعر كسر لاكنه قريب من الموفنج وهيرده

ساعتها بس 90 % من صفقاتك اللي كنت بتدخلها مش هتدخلها وهتستبدلها بصفقات اقل لاكن نسبه نجحها اعلي بكتير صحيح فرصك هتقل لاكن هو ده المطلوب فرص اقل ربح اكثر .

اسف علي الأطالة واتمني تكون الفكرة وصلت

والله المستعان

جممممميل جدا احسسسسنت لايك اكيد

بعد اذنك اخي الفاضل تم اعاده التنسيق للموضوع لانه يستحق القرائه فعلا ،،،
وفي حال واجهتك اي مشكله في التنسيق ارجو مراجعه هذا الموضوع
كيفية التعامل مع المنتدي

عرض البوم صور م.جمانه  
قديم 03-12-2015, 01:12 AM
م.جمانه م.جمانه غير متواجد حالياً
عضو ماسي
افتراضي رد: البحث عن الخسائر هو السبب الأساسي للربح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egforce نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخواني الأعزاء لي ملحوظة مهمة حبيت اشاركها معاكم كانت سبب في اني فلترت صفقات كتير كنت ممكن ادخلها واخسر وساعدت في اني استبدلها بصفقات ربحانة.

الملحوظه / هي ان كتير منا يبحث عن اسباب لدخول الصفة من اجل الربح

مثال : وانت راسم الشارت ومحلل وكله تمام بتنتظر فرصة الدخول عشان تربح مثال الترند الصاعد انكسر الأن ادخل بيع السعر اخترق مستويات الفايبو ادخل شراء الماكد صاعد بقوه الان ادخل شراء وهكذا.

والصاعقة انك بتخسر اكثر الصفقات دي بعد التعب والتحليل والصبر وخلافه والسبب بسط جدا

ابحث عن اسباب الخسارة هتربح ايوة ابحث عن الخسائر لكي تربح يعني الترند الذي تم كسره

بدل ما تفكر انها صفقة كسبانة فكر الصفقة دي ممكن تخسر ليه ودور في الشارت هتلاقي مقاومة قريبة ترند تاني اقوي السعر كسر لاكنه قريب من الموفنج وهيرده

ساعتها بس 90 % من صفقاتك اللي كنت بتدخلها مش هتدخلها وهتستبدلها بصفقات اقل لاكن نسبه نجحها اعلي بكتير صحيح فرصك هتقل لاكن هو ده المطلوب فرص اقل ربح اكثر .

اسف علي الأطالة واتمني تكون الفكرة وصلت

والله المستعان

جممممميل جدا احسسسسنت لايك اكيد

بعد اذنك اخي الفاضل تم اعاده التنسيق للموضوع لانه يستحق القرائه فعلا ،،،
وفي حال واجهتك اي مشكله في التنسيق ارجو مراجعه هذا الموضوع
كيفية التعامل مع المنتدي