قديم 24-12-2015, 10:54 PM   المشاركة رقم: 66
الكاتب
سمير1
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
سمير1 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : alskndry المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: عايز تربح من الفوركس بجد خلاصة تجربتى اكثر من 10 سنين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alskndry نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
مرحبا بك اخى العزيز ويشرفنى مرورك العطر وطبعا اتفق معاك فى كل ما قلته

اولا - طبعا عارفين صانعى السوق هم المتحكمين فى كل شئ وزى ما حضرتك بتقول هما اللى بيصنعوا مقاومة او دعم

بس هنا ياتى وقت للخبرة ان السعر كلما توقف كثيرا عند دعم او مقاومة ولم يرتد بسرعة فاعرف ان صانعى السوق

يحاواون تجميع اكبر عدد من التجار فى هذه المنطقة ويقومون بتحريك السعر عكسنا هنا بقى الخبرة اننا لما نلاقى السعر كدة لا ندخل

ثانيا هلى نحن العرب المضحوك عليهم فقط اكيد لا بس للاسف اغلبية العرب بيضحك عليهم يعنى النسبة الاكبر

وعلى فكرة انا تكلمت مع تجار اجانب وكان لى صداقة معهم من اسبانيا والبرتغال وايران

وعلى فكرة لاحظت ان الايرانين اكتر ناس بيعرفوا يستغلوا هذا السوق ويستفيدوا منه

هم
ثالثا ما يسمى باعادة الاختبار طبعا ده الاسلوب الامثل عند الكسر انى ادخل مع اعادة الاختبار افضل من الكسر وانتظر تكون شمعة هابطة

وطبعا اكيد فى صفقات ناجحة وصفقات خاسرة مهما وصلت

ملخص الكلام اخى العزيز

طبعا كلامك غير قابل للجدال لانه صحيح طبعا بس مش معنا كدة اننا نخالف السوق وندخل عكس تحليلنا

او لا نعتمد على الدعوم والمقاومة ولكن هناك بعض الاشياء اللى ممكن نفلتر بها مع الدعم او المقاومة

زى ما انا ذكرت فى الموضوع مثلا وجود دعم او مقاومة مع وجود تشبع شرائى او بيعى ومع وجود السعر اسفل او اعلى خط البولنجر

ومهما ذكرنا برضو اكيد بيبقى فى احترام للدعوم والمقاومات مهما قلنا

تحياتى لك اخى العزيز واهلا ومرحبا بك دائما

اكيد عزيزي نحن نتفق تماما فكل منا يفهم هذا السوق جيدا لذا لا خلاف بيننا ربما اختلف مع من هم اقل مني معرفة بالسوق لجهلهم به
عموما كل هدفي من كلامي هو ان العيب ليس في ضحك الاجانب علينا وليس في ضعف الاستراتيجيات ولكن تقلب السوق ومكيدة صناع السوق هي في المقام الاول وهي من يسبب الخسائر
ففي كل منطقة لا يخلوا الامر من مكيدة او مصيدة

عرض البوم صور سمير1  
قديم 24-12-2015, 10:54 PM
سمير1 سمير1 غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي رد: عايز تربح من الفوركس بجد خلاصة تجربتى اكثر من 10 سنين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alskndry نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
مرحبا بك اخى العزيز ويشرفنى مرورك العطر وطبعا اتفق معاك فى كل ما قلته

اولا - طبعا عارفين صانعى السوق هم المتحكمين فى كل شئ وزى ما حضرتك بتقول هما اللى بيصنعوا مقاومة او دعم

بس هنا ياتى وقت للخبرة ان السعر كلما توقف كثيرا عند دعم او مقاومة ولم يرتد بسرعة فاعرف ان صانعى السوق

يحاواون تجميع اكبر عدد من التجار فى هذه المنطقة ويقومون بتحريك السعر عكسنا هنا بقى الخبرة اننا لما نلاقى السعر كدة لا ندخل

ثانيا هلى نحن العرب المضحوك عليهم فقط اكيد لا بس للاسف اغلبية العرب بيضحك عليهم يعنى النسبة الاكبر

وعلى فكرة انا تكلمت مع تجار اجانب وكان لى صداقة معهم من اسبانيا والبرتغال وايران

وعلى فكرة لاحظت ان الايرانين اكتر ناس بيعرفوا يستغلوا هذا السوق ويستفيدوا منه

هم
ثالثا ما يسمى باعادة الاختبار طبعا ده الاسلوب الامثل عند الكسر انى ادخل مع اعادة الاختبار افضل من الكسر وانتظر تكون شمعة هابطة

وطبعا اكيد فى صفقات ناجحة وصفقات خاسرة مهما وصلت

ملخص الكلام اخى العزيز

طبعا كلامك غير قابل للجدال لانه صحيح طبعا بس مش معنا كدة اننا نخالف السوق وندخل عكس تحليلنا

او لا نعتمد على الدعوم والمقاومة ولكن هناك بعض الاشياء اللى ممكن نفلتر بها مع الدعم او المقاومة

زى ما انا ذكرت فى الموضوع مثلا وجود دعم او مقاومة مع وجود تشبع شرائى او بيعى ومع وجود السعر اسفل او اعلى خط البولنجر

ومهما ذكرنا برضو اكيد بيبقى فى احترام للدعوم والمقاومات مهما قلنا

تحياتى لك اخى العزيز واهلا ومرحبا بك دائما

اكيد عزيزي نحن نتفق تماما فكل منا يفهم هذا السوق جيدا لذا لا خلاف بيننا ربما اختلف مع من هم اقل مني معرفة بالسوق لجهلهم به
عموما كل هدفي من كلامي هو ان العيب ليس في ضحك الاجانب علينا وليس في ضعف الاستراتيجيات ولكن تقلب السوق ومكيدة صناع السوق هي في المقام الاول وهي من يسبب الخسائر
ففي كل منطقة لا يخلوا الامر من مكيدة او مصيدة