قديم 17-05-2012, 02:11 PM   المشاركة رقم: 12
الكاتب
حسن الهلالي
عضو فعال
الصورة الرمزية حسن الهلالي

البيانات

الإتصالات
الحالة:
حسن الهلالي غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : حسن الهلالي المنتدى : منتدى المؤشرات و الاكسبيرتات
افتراضي رد: ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة

نكمل شرح

الوقتي في حالة ان الشروط اتحققت احنا عايزين الاكسبيرت يفتح صفقة شراء

يبقه نسحب المربع بتاع الشراء ونحطه على الشارت

بس لو عملنا كده على طول الاكسبيرت هيفضل يفتح صفقات شراء على طول كل حركة للسعر ، عشان كده فيه فلتر هنضيفة نقولة بشرط ان ميكونش فيه اي صفقات شراء مفتوحة قبل كده

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

معنى كده ان لو مفيش اي اوامر شراء مفتوحة، هيفتح امر شراء

ودي مدخلات صفقة الشراء

lot : حجم العقد
slippage : عدد النقاط الي مسموح للسعر انه يتحركها اثناء تنفيذ الصفقة، بمعنى لو الاكسبيرت اعطي امر شراء على سعر 1.3100 وقبل تنفيذ الصفقة السعر طار لفوق 10 نقط، الاكسبيرت مش هيفتح الصفقة لأن احنا عاملين ال slippage بيساوي 4 ، وده مفيد طبعا في حالة الحركات السريعة للسوق.
حيفتح الصفقة فقط في حال تحرك السعر أقل من 4 نقط.

آخر حاجه 3 و 4 الهدف والاستوب

وأخيرا، بعد ما خلصنا هندوس على السهم الأخضر الي فوق عشان الاكسبيرت يعمل كومبايل ويشوف فيه اخطاء ولا لأ

كده احنا خلصنا، نروح بقه نفتح الميتاتريدر هنلاقي الاكسبيرت ظهر هناك مكن تعمله تست وتغير مدخلات الهدف والاستوب واللوت زي مانته عايز.

لو فيه اي حاجه مش واضحه انا تحت امركم

عرض البوم صور حسن الهلالي  
قديم 17-05-2012, 02:11 PM
حسن الهلالي حسن الهلالي غير متواجد حالياً
عضو فعال
افتراضي رد: ُتعلم صناعة الاكسبيرتات عن طريق برنامج EA generator - لا يشترط معرفة اي لغات برمجة

نكمل شرح

الوقتي في حالة ان الشروط اتحققت احنا عايزين الاكسبيرت يفتح صفقة شراء

يبقه نسحب المربع بتاع الشراء ونحطه على الشارت

بس لو عملنا كده على طول الاكسبيرت هيفضل يفتح صفقات شراء على طول كل حركة للسعر ، عشان كده فيه فلتر هنضيفة نقولة بشرط ان ميكونش فيه اي صفقات شراء مفتوحة قبل كده

معنى كده ان لو مفيش اي اوامر شراء مفتوحة، هيفتح امر شراء

ودي مدخلات صفقة الشراء

lot : حجم العقد
slippage : عدد النقاط الي مسموح للسعر انه يتحركها اثناء تنفيذ الصفقة، بمعنى لو الاكسبيرت اعطي امر شراء على سعر 1.3100 وقبل تنفيذ الصفقة السعر طار لفوق 10 نقط، الاكسبيرت مش هيفتح الصفقة لأن احنا عاملين ال slippage بيساوي 4 ، وده مفيد طبعا في حالة الحركات السريعة للسوق.
حيفتح الصفقة فقط في حال تحرك السعر أقل من 4 نقط.

آخر حاجه 3 و 4 الهدف والاستوب

وأخيرا، بعد ما خلصنا هندوس على السهم الأخضر الي فوق عشان الاكسبيرت يعمل كومبايل ويشوف فيه اخطاء ولا لأ

كده احنا خلصنا، نروح بقه نفتح الميتاتريدر هنلاقي الاكسبيرت ظهر هناك مكن تعمله تست وتغير مدخلات الهدف والاستوب واللوت زي مانته عايز.

لو فيه اي حاجه مش واضحه انا تحت امركم