FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تعليم الفوركس يحتوى المنتدى التعليمى على العديد من المراجع و الكتب و المؤلفات التى تساهم فى تعليم المضاربين اصول و فنون تداول العملات (الفوركس) منتدى الفوركس ، المواد التعليمية ل سوق الفوركس ، دروس ، تحيلي رقمى ، كتب ، مقالات تعليمية ، دورات فوركس مجانية ، تعليم تحليل فني ، تحليل اساسي ، موجات اليوت ، فيبوناتشي ، تعليم فوركس ، برامج التداول ، تعليم الفوركس بالفيديو ، شروحات . تعلم الفوركس , تعليم الفوركس , فيديو فوركس , افضل دورة فوركس , دورة فوركس مجانية , دورة فوركس , ربح فوركس , استراتيجية فوركس , فيديو فوركس تعليمى , فيديو فوركس و الكثير.

قديم 12-02-2012, 04:56 PM   المشاركة رقم: 1751
الكاتب
معاذ عودات
المدير العام للموقع
الصورة الرمزية معاذ عودات

البيانات

الإتصالات
الحالة:
معاذ عودات غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : مدير الموقع المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: أيها المبتدئ اسال...استشير عن الفوركس

اهلا فيك يا غالي

1- كسر كاذب : يعني السعر يكسر المقاومه او الدعم او الترند ويرجع مره اخرى وما يحترمها ،،

2- احترام السعر لمستويات الفايبونتشي : انو السعر يرتد من مستويات مؤشر الفايبونتشي

3- هيدج : ان يكون لديك صفقه بيع وصفقه شراء ( لتثبيت الخساره ) والخروج من احد الصفقتين عند افضل سعر

4- صفقة سوينج : صفقه طويله الاجل واهداف كبيره

5- تعزيز : عندما يكون لديك صفقه ورابحه عدد من النقاط .. تعزز بصفقه اخرى بنفس الاتجاه

6- تبريد : عندما يكون لديك صفقه خاسره عدد من النقاط .. تبرد بصفقه اخرى بنفس الاتجاه للخروج عند افضل سعر

7- اعادة اختبار للترند المكسور : لما السعر يكسر الترند .. يرجع يلمسه ويهبط

ثانيا رسم الترند بيكون اللي يخدم السعر يعني ايه اللي يخدم السعر ؟
يعني الترند بكون قريب على السعر وتستفيد منه كمضارب
ليس ترند بعيد 500 نقطه عن السعر الحالي
بهيك حاله ما رح يخدم السعر

التوقيع

أشترك في قنواتنا على التلجرام

قناة أخبار فوركسية اقتصادية حول العالم
Telegram: Contact @news4Economic

أ.نادر غيث - اف اكس ارابيا
Telegram: Contact @naderghaith

تحليلات ومناقشات اف اكس ارابيا
Telegram: Contact @fxarabia_analysis

أمير محمد عيسي - بورصة فوركس
Telegram: Contact @borsaforex

FXCommission.com/ best cashback
Telegram: Contact @fxcommission

اف اكس ارابيا-Fx-Arabia.com
Telegram: Contact @fxarabia

عرض البوم صور معاذ عودات  
قديم 12-02-2012, 04:56 PM
معاذ عودات معاذ عودات غير متواجد حالياً
المدير العام للموقع

اهلا فيك يا غالي

1- كسر كاذب : يعني السعر يكسر المقاومه او الدعم او الترند ويرجع مره اخرى وما يحترمها ،،

2- احترام السعر لمستويات الفايبونتشي : انو السعر يرتد من مستويات مؤشر الفايبونتشي

3- هيدج : ان يكون لديك صفقه بيع وصفقه شراء ( لتثبيت الخساره ) والخروج من احد الصفقتين عند افضل سعر

5- تعزيز : عندما يكون لديك صفقه ورابحه عدد من النقاط .. تعزز بصفقه اخرى بنفس الاتجاه

6- تبريد : عندما يكون لديك صفقه خاسره عدد من النقاط .. تبرد بصفقه اخرى بنفس الاتجاه للخروج عند افضل سعر

قديم 12-02-2012, 05:10 PM   المشاركة رقم: 1752
الكاتب
الشامي
عضو

البيانات

الإتصالات
الحالة:
الشامي غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا فيك يا غالي

الف الف شكر لحضرتك وانا مش عارف من غير المنتدى ده كنت عملت ايه واحلى لايك
بس بعد اذنك اريد اتناقش شوية عن بعض الاجابات
بالنسبة التبريد لو صفقة خسران نقط كتير ازاي بفتح صفقة بنفس الاتجاه مش المفرود عكس الاتجاه بقى صح ؟
ثانيا اعرف منين ان الكسر ده كسر كاذب ؟
ثالثا اختبار السعر ده اعرفه منين برده يعني لو السعر كسر الترند ادخل الصفقة شراء على طول ولا استنى اشوف السعر هيعمل اعادة اختبار ولا لاء ولو معملش اعادة اختبار ممكن يفضل صاعد والصفقة تروح عليا ولا انا فاهم حاجة غلط ؟
بانسبة بردوا لرسم الترند ساعات برسم الترند بيكون بعيد عن السعر يبقى غلط بس انا بوصل نقط المقاومة ونقط الدعم بيديني الشكل كدة بعيد عن السعر ومبيكونش في مقاومات او دعومات اقدر اوصلها علشان تقرب من السعر

عرض البوم صور الشامي  
قديم 12-02-2012, 05:10 PM
الشامي الشامي غير متواجد حالياً
عضو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا فيك يا غالي

الف الف شكر لحضرتك وانا مش عارف من غير المنتدى ده كنت عملت ايه واحلى لايك
بس بعد اذنك اريد اتناقش شوية عن بعض الاجابات
بالنسبة التبريد لو صفقة خسران نقط كتير ازاي بفتح صفقة بنفس الاتجاه مش المفرود عكس الاتجاه بقى صح ؟
ثانيا اعرف منين ان الكسر ده كسر كاذب ؟
ثالثا اختبار السعر ده اعرفه منين برده يعني لو السعر كسر الترند ادخل الصفقة شراء على طول ولا استنى اشوف السعر هيعمل اعادة اختبار ولا لاء ولو معملش اعادة اختبار ممكن يفضل صاعد والصفقة تروح عليا ولا انا فاهم حاجة غلط ؟
بانسبة بردوا لرسم الترند ساعات برسم الترند بيكون بعيد عن السعر يبقى غلط بس انا بوصل نقط المقاومة ونقط الدعم بيديني الشكل كدة بعيد عن السعر ومبيكونش في مقاومات او دعومات اقدر اوصلها علشان تقرب من السعر

قديم 12-02-2012, 05:33 PM   المشاركة رقم: 1753
الكاتب
siafari
عضو فعال

البيانات

الإتصالات
الحالة:
siafari غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ممكن احد يقولي رسم الفيبوناتشي الصحيح

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور siafari  
قديم 12-02-2012, 05:33 PM
siafari siafari غير متواجد حالياً
عضو فعال

ممكن احد يقولي رسم الفيبوناتشي الصحيح

قديم 12-02-2012, 08:45 PM   المشاركة رقم: 1754
الكاتب
الشامي
عضو

البيانات

الإتصالات
الحالة:
الشامي غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

معلش عاوز اضيف اسأله كمان بجانب الاسئلة اللي في مشاركتي السابقة
يعني ايه تصحيح السعر ؟
السؤال التاني بخصوص الترند بردوا وانشاء الله يكون اخر سؤال علشان اكون عرفت كل حاجة عنه
دلوقتي انا رسمت الترندات ولقيت السعر كسر الترند لفوق وكسر المقاومة ادخل على طول شراء ولا استنى اعادة الاختبار ولو ادخلت افرد طلع كسر كاذب ثانيا انا قرأت في إجابة سؤال سابق ان الستوب لوز يكون تحت خط الترند المكسور بـ 25 نقطة مثلا طيب تحت الترند المكسور من نقطة الكسر ولا من اعلى نقطة في الترند ارجو ان يكون السؤال مفهوم يعني الترند بترسم على عدة مقاومات كل مقاومة بتكون اقل من التانية الستوب لوز بقى تحت الترند من نقطة الكسر ولا من اعلى منطقة فيه ؟
بالنسبة للتيك بروفت يكون عند المقاومة الجديدة طيب انا هعرف المقاومة الجديدة منين وهي لسه مترسمتش ؟
وانا اشكر حضرتكم على اتساع صدركم لي وارجو ان الخص شيء عاوز اقوله
انا لما عرفت بموضوع الفوركس قلت خلاص احلامي اتتحققت هطلع بابا وماما يحجوا وانا احقق احلامي وهجيب احدث عربية واسافر بره والكلام اللي انتوا عرفينوا وااول حساب افتحه خسرت 70 دولار على طول طموحاتي اقلت بقيت عاوز اجيب دخل منه بجانب وظيفتي لكن دلوقتي مفيش طموحات عندي غير هدف واحد اني اتعلم الفوركس مش علشان ارباح لاء لكن لاني حبيت العلم ده بجد وعاوز اكون خبير فيه زي د/ اسامة عادل بجد انا بفرح اوي لما بتعلم حاجة جديدة فيه وافهمها ويس واخذت مثلي الاعلى في المجال ده د/ اسامة عادل والاستاذ شريف خورشد
واسف جدا للاطالة

عرض البوم صور الشامي  
قديم 12-02-2012, 08:45 PM
عضو

معلش عاوز اضيف اسأله كمان بجانب الاسئلة اللي في مشاركتي السابقة
يعني ايه تصحيح السعر ؟
السؤال التاني بخصوص الترند بردوا وانشاء الله يكون اخر سؤال علشان اكون عرفت كل حاجة عنه
دلوقتي انا رسمت الترندات ولقيت السعر كسر الترند لفوق وكسر المقاومة ادخل على طول شراء ولا استنى اعادة الاختبار ولو ادخلت افرد طلع كسر كاذب ثانيا انا قرأت في إجابة سؤال سابق ان الستوب لوز يكون تحت خط الترند المكسور بـ 25 نقطة مثلا طيب تحت الترند المكسور من نقطة الكسر ولا من اعلى نقطة في الترند ارجو ان يكون السؤال مفهوم يعني الترند بترسم على عدة مقاومات كل مقاومة بتكون اقل من التانية الستوب لوز بقى تحت الترند من نقطة الكسر ولا من اعلى منطقة فيه ؟
بالنسبة للتيك بروفت يكون عند المقاومة الجديدة طيب انا هعرف المقاومة الجديدة منين وهي لسه مترسمتش ؟
وانا اشكر حضرتكم على اتساع صدركم لي وارجو ان الخص شيء عاوز اقوله
انا لما عرفت بموضوع الفوركس قلت خلاص احلامي اتتحققت هطلع بابا وماما يحجوا وانا احقق احلامي وهجيب احدث عربية واسافر بره والكلام اللي انتوا عرفينوا وااول حساب افتحه خسرت 70 دولار على طول طموحاتي اقلت بقيت عاوز اجيب دخل منه بجانب وظيفتي لكن دلوقتي مفيش طموحات عندي غير هدف واحد اني اتعلم الفوركس مش علشان ارباح لاء لكن لاني حبيت العلم ده بجد وعاوز اكون خبير فيه زي د/ اسامة عادل بجد انا بفرح اوي لما بتعلم حاجة جديدة فيه وافهمها ويس واخذت مثلي الاعلى في المجال ده د/ اسامة عادل والاستاذ شريف خورشد
واسف جدا للاطالة

قديم 12-02-2012, 09:01 PM   المشاركة رقم: 1755
الكاتب
الشامي
عضو

البيانات

الإتصالات
الحالة:
الشامي غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

لو سمحت دي ترندات مرسومه على فريم الدالي و الاربع ساعات ممكن حد يقولي الرسم كدة صح ولا غلط وهل ده رسم كامل ولا لسه في ترندات المفرود تترسم ؟
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة[/URL]

عرض البوم صور الشامي  
قديم 12-02-2012, 09:01 PM
عضو

لو سمحت دي ترندات مرسومه على فريم الدالي و الاربع ساعات ممكن حد يقولي الرسم كدة صح ولا غلط وهل ده رسم كامل ولا لسه في ترندات المفرود تترسم ؟

قديم 13-02-2012, 05:46 PM   المشاركة رقم: 1756
الكاتب
الشامي
عضو

البيانات

الإتصالات
الحالة:
الشامي غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

يا جمااااااعة محدش جوبني على اسئلتي انا عارف اني خنقتكم بس اعذروني انا لسه مبتديء
انا دلوقتي فتحت شارت اليورو دولار وعمال ارسم في ترندات وفيبوناتشي مش عارف اللي بعمله ده صح ولا غلط واوصل الدعوم ولا اوصل المقاومات مش عارف حاسس اني برجع لنقطة البداية

عرض البوم صور الشامي  
قديم 13-02-2012, 05:46 PM
عضو

يا جمااااااعة محدش جوبني على اسئلتي انا عارف اني خنقتكم بس اعذروني انا لسه مبتديء
انا دلوقتي فتحت شارت اليورو دولار وعمال ارسم في ترندات وفيبوناتشي مش عارف اللي بعمله ده صح ولا غلط واوصل الدعوم ولا اوصل المقاومات مش عارف حاسس اني برجع لنقطة البداية

قديم 13-02-2012, 06:37 PM   المشاركة رقم: 1757
الكاتب
Benisafcom
عضو ذهبى
الصورة الرمزية Benisafcom

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Benisafcom غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طرزان البرنس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا اخي
نتاسف على عدم الاجابة السريعة لاني كنت في الكلية و انا مقيم في الجامعة يعني اتصل من محل انترنت
المهم الترند والمقاومة صحيحة
و الرسم الثاني عبارة عن نمودج سعري لقناة صاعدة رسمك صحيح
بالنسة للاول ننتظر الكسر يعني الاختلااق في حالة اغلقت شمعتين للاربع ساعات للاعلى ممكن ندخل شراء
بالتوفيق

التوقيع

سبحان الله و الحمد لله ولا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر

عرض البوم صور Benisafcom  
قديم 13-02-2012, 06:37 PM
Benisafcom Benisafcom غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طرزان البرنس نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا اخي
نتاسف على عدم الاجابة السريعة لاني كنت في الكلية و انا مقيم في الجامعة يعني اتصل من محل انترنت
المهم الترند والمقاومة صحيحة
و الرسم الثاني عبارة عن نمودج سعري لقناة صاعدة رسمك صحيح
بالنسة للاول ننتظر الكسر يعني الاختلااق في حالة اغلقت شمعتين للاربع ساعات للاعلى ممكن ندخل شراء
بالتوفيق

قديم 13-02-2012, 09:26 PM   المشاركة رقم: 1758
الكاتب
أحمد مبروك
عضو جديد
الصورة الرمزية أحمد مبروك

البيانات

الإتصالات
الحالة:
أحمد مبروك غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم يا أحلى منتدى وعلى كل الاعضاء و شكر خاص للدكتور أسامة عادل لأنى استفدت كتير اوى من حضرتك من خلال الفيديوهات اللى على اليوتيوب وكمان أستفدت كتير من المنتدى الرائع ده وأعضاوءه .. دى اول رسالة ليا فى المنتدى ده ..حبيت تكون رسالة شكر للأعضاء كلهم وشكر خاص للدكتور المتميز أسامه عادل ..ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

عرض البوم صور أحمد مبروك  
قديم 13-02-2012, 09:26 PM
أحمد مبروك أحمد مبروك غير متواجد حالياً
عضو جديد

السلام عليكم يا أحلى منتدى وعلى كل الاعضاء و شكر خاص للدكتور أسامة عادل لأنى استفدت كتير اوى من حضرتك من خلال الفيديوهات اللى على اليوتيوب وكمان أستفدت كتير من المنتدى الرائع ده وأعضاوءه .. دى اول رسالة ليا فى المنتدى ده ..حبيت تكون رسالة شكر للأعضاء كلهم وشكر خاص للدكتور المتميز أسامه عادل ..ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

قديم 13-02-2012, 09:47 PM   المشاركة رقم: 1759
الكاتب
أحمد مبروك
عضو جديد
الصورة الرمزية أحمد مبروك

البيانات

الإتصالات
الحالة:
أحمد مبروك غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

[SIZE="6"] تانى رسالة يا شباب هوا سؤال بس مش فى الفوركس للأسف .. سؤالى عن المنتدى بشكل عام ازاى اعرف انه تم الرد بعد ادراج مشاركتى او ان حد قام بإقتباس مشاركة ليا ... يعنى زى الفيس بوك كده بييجى نوتيفتيكاشنز او إخطارات ولا ايه ؟؟ .. لأنى مش عارف بصراحة النظام ماشى إزاى فى المنتديات لأنى قليل جدا لما بسجل فى منتديات . و شكراً مقدماً يا اساتذة .

عرض البوم صور أحمد مبروك  
قديم 13-02-2012, 09:47 PM
أحمد مبروك أحمد مبروك غير متواجد حالياً
عضو جديد

[SIZE="6"] تانى رسالة يا شباب هوا سؤال بس مش فى الفوركس للأسف .. سؤالى عن المنتدى بشكل عام ازاى اعرف انه تم الرد بعد ادراج مشاركتى او ان حد قام بإقتباس مشاركة ليا ... يعنى زى الفيس بوك كده بييجى نوتيفتيكاشنز او إخطارات ولا ايه ؟؟ .. لأنى مش عارف بصراحة النظام ماشى إزاى فى المنتديات لأنى قليل جدا لما بسجل فى منتديات . و شكراً مقدماً يا اساتذة .

قديم 14-02-2012, 12:26 AM   المشاركة رقم: 1760
الكاتب
الشامي
عضو

البيانات

الإتصالات
الحالة:
الشامي غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

لو سمحت عندي عدة اسئلة
السؤال الاول :- لما اجي ارسم الترند برسمه على دعوم متتالية او مقاومات متتالية ولا مش شرط ممكن افوت مثلا مقاومة واوصل بالي بعدها ؟
السؤال الثاني :- يعني ايه الجاب وبستفيد منه ايه ؟
السؤال الثالث :- التحليل الفني اللي مدوخني لو مثلا هحلل عملة اليورو دولار الاول اجيب فريم الويكلي وارسم الترند برسمه ازاي اقصد يعني اوصل الدعوم ولا المقاومات ؟ بعد ما برسم الترندات بحدد الدعوم والمقاومات بخط صح ؟ وبعد كدة ارسم الفايبوناتشي وبعدين موفنج 55 وموفنج 200 ثم اقلب على فريم الدالي وبردوا ارسم الترندات ونفس الحاجات اللي فاتت وبعدين اقلب على الاربع ساعات وبعدين اقلب على الساعة الكلام ده صح ؟ وهل ناقص منه حاجة او متلخبط وهل خطوط الدعوم والمقاومات بتتحد على كل الفريمات ولا اكبر فريم بس ؟
السؤال الرابع :- بعد الانتهاء من الرسم استفاد منه ازاي ؟ ان اي حاجة تتكسر سواء فوق او تحت يبق امشي معاها ؟
السؤال الخامس :- الدخول شراء بعد كسر الترند واغلاق شمعتين بعده لفوق ؟

اسف لكتر اسئلتي

عرض البوم صور الشامي  
قديم 14-02-2012, 12:26 AM
عضو

لو سمحت عندي عدة اسئلة
السؤال الاول :- لما اجي ارسم الترند برسمه على دعوم متتالية او مقاومات متتالية ولا مش شرط ممكن افوت مثلا مقاومة واوصل بالي بعدها ؟
السؤال الثاني :- يعني ايه الجاب وبستفيد منه ايه ؟
السؤال الثالث :- التحليل الفني اللي مدوخني لو مثلا هحلل عملة اليورو دولار الاول اجيب فريم الويكلي وارسم الترند برسمه ازاي اقصد يعني اوصل الدعوم ولا المقاومات ؟ بعد ما برسم الترندات بحدد الدعوم والمقاومات بخط صح ؟ وبعد كدة ارسم الفايبوناتشي وبعدين موفنج 55 وموفنج 200 ثم اقلب على فريم الدالي وبردوا ارسم الترندات ونفس الحاجات اللي فاتت وبعدين اقلب على الاربع ساعات وبعدين اقلب على الساعة الكلام ده صح ؟ وهل ناقص منه حاجة او متلخبط وهل خطوط الدعوم والمقاومات بتتحد على كل الفريمات ولا اكبر فريم بس ؟
السؤال الرابع :- بعد الانتهاء من الرسم استفاد منه ازاي ؟ ان اي حاجة تتكسر سواء فوق او تحت يبق امشي معاها ؟
السؤال الخامس :- الدخول شراء بعد كسر الترند واغلاق شمعتين بعده لفوق ؟
اسف لكتر اسئلتي